Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jul 2022 12:47

SantaSCSI schreef: 08 jul 2022 11:55 Interresante discussie. Ik heb momenteel 40mm pirelli cinturato gravel H op de gravelbike en ga eind Augustus een weekje naar de veluwe. Bigger is better voor het zand maar met de 40mm zal het wel lukken lijkt me.
Zal zeker lukken.
Merk zelf nu ik eenmaal overgestapt ben op 29x2” banden dat het gravelen in bosachtige omgevingen een stuk leuker is geworden. Paden in het bos kunnen toch erg zanderig zijn. Wanneer het te mul wordt kom ik daar met mijn 40mm echt niet meer doorheen. Met een brede band rol je daar gewoon doorheen. Zelfs op een redelijke snelheid. Uiteindelijk betekent dat dat ik gewoon heerlijk door kan fietsen, welke route ik ook neem. Daarnaast ook geen enkel probleem meer met inhalen van de vele tourfietsers die je in een bos kunt tegenkomen. Je switch zo van het gravelpad naar de naastgelegen zandweg.

Voor mij is snelheid niet zo van belang. Snelheid maken doe ik op mijn wegracer. Wanneer ik ga “gravelen” is dat puur voor het plezier (dwz niet als sport). En een onderdeel van dat plezier is dat ik geen omkijken heb naar de ondergrond waarop ik fiets.
Maar is snelheid een ding voor je en je hebt een zorgvuldige geselecteerde gravelroute met weinig tot geen bospaden zou ik zeker in de buurt van de 40mm zoeken. Dan lijkt me 50mm of hoger zeker een overkill .


Edit: mm ipv cm
Laatst gewijzigd door JazzHands op 22 jul 2022 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jul 2022 09:49

JazzHands, denk dat je mm bedoelt ipv cm in de laatste aliniea. Volge je uitleg overigens volledig, maar denk dat het heel erg afhankelijk is van wat je doel is en waar je fietst. Ik heb ondertussen alles gereden tussen 25mm en 50 mm en kom tot de conclusie dat voor mij een 28 mm wegband veruit de beste keuze is. Ik rijd veelal de helft van mijn rit verhard, om gravel aan elkaar te lussen, de stukken gravel die ik rijd zijn dan ook nog veelal redelijk hard. Een stukje los zand of een bospad ga ik niet uit de weg, maar weet dat ik daar zal moeten ploeteren, och dat neem ik voor die paar honderd met voor lief. Wil op de weg en hardere paden toch liever wat meer snelheid. Maar voor mensen die andere routes rijden of andere doelen hebben snap ik de omgekeerde redenatie ook wel. Voor mij is het voorlopig gewoon 28 mm wegbanden en zoveel mogelijk snelheid en af en toe wat ploeteren heeft ook wel wat, voor mijn dan toch.
Ach, ik zeg ook maar wat

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 22 jul 2022 10:20

Hehehe, ja mm . Om op echte tractorbanden te gaan fietsen gaat me inderdaad te ver. (Inmiddels aangepast).

Maar kom jij met 28mm door erg mul zand (strandachtig mul)? Ik kom er niet eens doorheen met 40mm. Niet omdat het zwaar is maar omdat het wiel bij gemiddelde vermogens geen strakke lijn trekt. En dan nog maar niet te spreken over het nemen van een bocht of maken van een kleine ontwijking.
En om met erg hoge vermogens zo’n stuk te nemen vind ik net iets teveel risico. Met de 40mm’s heb ik om die reden al een paar keer op de grond gelegen. Maar misschien dat het een techniek is die te leren valt? Geen idee eigenlijk.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jul 2022 11:35

Kom niet door al het lossen zand, maar probeer los zand ook te vermijden als ik ga gravelen. Maar op zich een stukje echt los zand vlak of aflopend lukt redelijk. Cyclocorssers rijden ook met max 33 mm duinencrossen. Is meer een kwestie van je fiets zelf zijn weg laten zoeken en niet te veel willen corrigeren. Betekend wel dat je zeker in het begin af en toe in het zand bijt, maar och ik vind die uitdaging wel wat hebben. Bult op en loszand is kansloos met 28 mm dan is het gewoon even lopen naast te fiets, maar met de routes die ik rijd is dat maar heel af en toe en dan nog erg weinig meters. En inderdaad 100en meters los zand is niet te doen, maar dat heeft voor mij ook niets met gravelen te maken.
Ach, ik zeg ook maar wat

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 jul 2022 11:44

Met smallere bandjes icm mul zand moet je gewoon iets scherper zijn.
Pak op de racefiets ook wel eens paadjes waar beetje zand ligt en zolang je oplet/niet gaat remmen in het zand is het wel te doen.
Maar ben je wat minder scherp dan is het niet ideaal zegmaar.

Op strandfiets heb ik 55mm banden, zolang het rechtuit gaat lever je niet echt heel veel aan snelheid in.
Bochtige (smalle)fietspaadjes merk je verschil wel met smallere banden (die hogere druk hebben)
Deze banden (icm fiets met lange wielbasis) willen vooraal rechtdoor.

i-mac

i-mac 24 jul 2022 08:34

Ik was een filmpje aan het bekijken over bikepacking (en wat wel en wat niet mee te nemen). Tot mijn grote verbazing wordt er gezegd dat de gekleurde wanden op dit gravelbanden eigenlijk niet zo goed zijn. Ze zouden iets zachter zijn (kans op snakebite) en zweten meer. Er zijn uitzonderingen, waarvan ik vermoed dat de banden van hun sponsoren wel bij de betere zullen zijn. Wat denken jullie hierover?


https://youtu.be/SWIRLTI90bg?t=150

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 jul 2022 20:03

Dat zullen de ‘Light&supple’ versies zijn van Teravail. Die zweten inderdaad wat.
En hebben geen rubber op de wangen.

Verder maakt het als je een weekend weg bent, geen fluit uit.
WiND 56 - 2020

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 09 aug 2022 22:05

Ik ben op zoek naar gravelband welke geschikt is om in de bergen te rijden. Iemand tips? Tochten a la Torino Nice / GranGarda. Dus moet wat grotere stenen aankunnen. Breedte tussen 42 en 47mm. Tubeless te monteren op Zipp 303.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 aug 2022 22:37

Kijk eens naar de Pirelli Cinturato Gravel M, de breedst verkrijgbare is 45mm.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 aug 2022 08:48

Woefdram schreef: 09 aug 2022 22:37 Kijk eens naar de Pirelli Cinturato Gravel M, de breedst verkrijgbare is 45mm.
De zijwangen zijn vrij soepel (40mm)helaas heb ik de ervaring van een steen en niet te repareren onderweg.
Maar kan ook puur pech zijn geweest.
Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

i-mac

i-mac 10 aug 2022 10:21

nijkie schreef: 10 aug 2022 08:48 Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
Met deze laatste fiets ik nu al een paar maanden. Zowel op de baan als off-road ben ik heel erg tevreden. Ik rij met 2kg druk vooraa, 2,2 achteraan. Als ik alleen de baan op ga, pomp ik ze op tot 3kg. Ik heb niet echt bijgehouden hoeveel kilometers ik er al mee deed, maar ik zie nog geen grote slijtage van de banden.


Het enige minpunt is dat ze snel hun lucht verliezen. Als ik mijn fiets 3 tot 4 dagen niet gebruik, moet ik zeker opnieuw de pomp uithalen. Bij alle andere merken die ik tot nu toe gebruikte (Schwalbe en Vittoria) was dat zeker niet opvallend. Bij het monteren heb ik 60ml latex in de band gedaan. Anderhalve maand later nog eens dezelfde hoeveelheid, maar de lucht blijft ontsnappen. Ik heb een test met water gedaan in een ruime emmer, maar ik zag niet direct lucht ontsnappen.

Maar al bij al ben ik toch tevreden over deze Avventura banden. 44mm is voor mijn Grail net op het randje.In de zomer is dat geen probleem. Maar als de wegen er vuiler gaan bij liggen, waarschijnlijk wel. Maar ik heb nog een set 38mm, dus kan ik deze dan op/om de velg leggen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 aug 2022 11:14

i-mac schreef: 10 aug 2022 10:21
nijkie schreef: 10 aug 2022 08:48 Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
Met deze laatste fiets ik nu al een paar maanden. Zowel op de baan als off-road ben ik heel erg tevreden. Ik rij met 2kg druk vooraa, 2,2 achteraan. Als ik alleen de baan op ga, pomp ik ze op tot 3kg. Ik heb niet echt bijgehouden hoeveel kilometers ik er al mee deed, maar ik zie nog geen grote slijtage van de banden.


Het enige minpunt is dat ze snel hun lucht verliezen. Als ik mijn fiets 3 tot 4 dagen niet gebruik, moet ik zeker opnieuw de pomp uithalen. Bij alle andere merken die ik tot nu toe gebruikte (Schwalbe en Vittoria) was dat zeker niet opvallend. Bij het monteren heb ik 60ml latex in de band gedaan. Anderhalve maand later nog eens dezelfde hoeveelheid, maar de lucht blijft ontsnappen. Ik heb een test met water gedaan in een ruime emmer, maar ik zag niet direct lucht ontsnappen.

Maar al bij al ben ik toch tevreden over deze Avventura banden. 44mm is voor mijn Grail net op het randje.In de zomer is dat geen probleem. Maar als de wegen er vuiler gaan bij liggen, waarschijnlijk wel. Maar ik heb nog een set 38mm, dus kan ik deze dan op/om de velg leggen.
Zekers een hele fijne band,ik heb 44mm voor en 38mm achter (max. is 40mm) momenteel.Ik verlies zo goed als geen druk liggen op Gr1600 dt swiss velgen tubeless.Van de Winter ga ik met de Conti Terra trail rijden 40mm v+a heb al ervaring met de terra speed.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie