Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 aug 2022 22:46

Leuke toelichting! Dank I-Mac.

In Antwerpen wordt ook nog steeds Frans gesproken door mensen die zich verheven voelen. Op de wekelijkse markt is dat nog te horen.
Ook bij de regering is Frans (veelal) de voertaal zover ik weet. De Vlamingen spreken doorgaans nog wel wat Frans maar de Walen geen woord Nederlands.

Waarbij ik dan ook weer wel heb gehoord dat Waals geen zuiver Frans is en de Walen in Frankrijk dus een beetje als simpele boeren overkomen door hun dialect. Dit laatste is me ooit zo verteld maar geen idee of dit ook echt zo is.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5290
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 aug 2022 23:02

SiO2 schreef: 04 aug 2022 22:42
daniel1975 schreef: 04 aug 2022 22:40
Enzzo schreef: 04 aug 2022 21:18 Mooi JPAR, ik gok ergens in noord-oost Nederland?
Heeft ook wel iets Zeeuws trouwens. …
Echt geen zeeuws.
Nooit gedacht dat Fries nog eens voor Zeeuws uitgescholden zou worden...🤣
En het is ook nog eens een echte taal, geen dialect. Binnen het Fries heb je weer verschillende dialecten 😀
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 04 aug 2022 23:03

bakboord1 schreef: 04 aug 2022 22:46 Leuke toelichting! Dank I-Mac.

In Antwerpen wordt ook nog steeds Frans gesproken door mensen die zich verheven voelen. Op de wekelijkse markt is dat nog te horen.
Ook bij de regering is Frans (veelal) de voertaal zover ik weet. De Vlamingen spreken doorgaans nog wel wat Frans maar de Walen geen woord Nederlands.

Waarbij ik dan ook weer wel heb gehoord dat Waals geen zuiver Frans is en de Walen in Frankrijk dus een beetje als simpele boeren overkomen door hun dialect. Dit laatste is me ooit zo verteld maar geen idee of dit ook echt zo is.
Niet alleen in Antwerpen. Frans wordt nog steeds door velen als een chique taal gezien. Frans is idd een heel mooie taal, maar in België kan je dat bij velen associeren met een beetje snobisme.

In de regering wordt nog steeds veel Frans gesproken. Logisch, want veel politici spreken amper Nederlands. En zij die het wel doen (wat ik respecteer), hebben het meestal heer erg lastig. Vlamingen doen, of beter deden altijd hun best om Frans te spreken. Fier omdat ze veel talen kennen. Maar ook dat geraakt stilaan verleden tijd. Veel jongeren kiezen voor het Engels.


Wat de band tussen Frankrijk en Wallonië betreft. Veel laat vermoeden dat Frankrijk niet echt geintereseerd is in Wallonië. Er was een tijdje sprake om beij een splitsing van België, het franstalige gedeelte bij Frankrijk te laten aansluiten. Maar daar lieten ze weten daar niet op te zitten wachten. Dat zou ook hebben ingehouden dat Vlaanderen dan mogelijk bij Nederland zou hebben aangesloten. En veel Vlamingen zien dat niet zitten. Voor velen is een Nederlander nog steeds een luidruchtige persoon, die lak heeft aan regels. Dat is natuurlijk wel heel erg kortzichtig. Dat cliché beeld wordt voornamelijk verzoorzaakt door de groep Nederlanders die uitgaan in Antwerpen. En dat wordt dan in één trek doorgetrokken naar alle Nederlanders.

Ik heb met niemand moeite, welke taal ze ook spreken. Zolang ze maar respect tonen. Als ik dat krijg, geef ik dat met alle plezier van de wereld ook terug.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 aug 2022 00:04

Hier worden meningen verkondigd over Wallonië waar ik me niet kan in vinden.
Mijn ervaringen zijn anders, en ik vertoef er best veel.

i-mac

i-mac 05 aug 2022 08:25

patrickvb schreef: 05 aug 2022 00:04 Hier worden meningen verkondigd over Wallonië waar ik me niet kan in vinden.
Mijn ervaringen zijn anders, en ik vertoef er best veel.
Ik weet niet of je het over mijn bijdragen hebt. Ik heb niets tegen de mensen uit Wallonie, wel integendeel. Ik heb zelf een Waalse collega, en die spreekt zelfs vloeiend Nederlands. Maar ook hij ziet wel wat er verkeerd loopt ginder. Aangezien hij in beide landsgedeeltes vertoeft, heeft hij er een betere kijk op dan wij.

Het is vooral op politiek vlak dat beide landsgedeeltes tegen elkaar worden uitgespeeld. En de pers doet niets liever dan bepaalde aspecten breed uitsmeren. Wat mij betreft zou ik liever één regering zien, waar alle landgenoten kunnen voor stemmen. En niet zoals het nu is.

Zelfs Brussel is een mooie stad, maar helaas zijn er rotte plekken. En die komen het meest in de kijker.

pino
Forum-lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 aug 2022 09:07

Zoals altijd: X is een mooi land, maar jammer dat er zoveel x-ers zijn.

Als -ers en y-ers eens begonnen NIET meer “ trots” te zijn op “ hun” land.
Want ze kunnen er geen zak aan doen dat ze daar zijn geboren of opgegroeid. Niets om trots op te zijn, mogelijk mazzel, maar niets waar zij aan hebben bijgedragen.
Weg met die kutvlaggen.
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 05 aug 2022 09:18

jakkel schreef: 04 aug 2022 21:32
hayes schreef: 04 aug 2022 13:37 *zucht*
If you want to be offended, you will be offended.
Als Antwerpenaren nu al het slachtoffer gaan spelen...

Waarom is het Antwerps best verstaanbaar? Omdat het continu gebruikt wordt. Daarom begrijp ik perfect Antwerps.
Als we 20 jaar lang West-Vlaams gaan spreken op tv, dan zal iedereen het wel begrijpen. Er komen best heel veel cultuurhuizen uit West-Vlaanderen. Ik kan het weten. Héél veel acteurs zijn trouwens West-Vlaming, je zou 'verschieten' (schrikken voor de Nederlanders onder ons). West-Vlamingen passen zich snel aan. Ook qua taal.

Over die uitspraken.
West-Vlamingen gaan er dan ook niet van uit dat hun versie van het AN de juiste is ;) De Antwerpse invloed sijpelt ook op TV door in het taalgebruik van bv journalisten. En dat is niet ok. Ik ben niet naïef en weet dat dit binnen 20 jaar de norm zal zijn. Taal evolueert nu eenmaal. Maar ik vertik het om een vies te eten. Maar als er West-Vlaams doorklinkt, is het nog altijd een lompe West-Vlaamse boer.

En kinders sluit zoals gezegd het best aan bij het oorspronkelijk Nederlands. West-Vlamingen zeggen (of zeiden bv ook kats en oons (honden). Dat sluit perfect aan bij bv cats en dogs. En dat komt dan ook weer uit de oerGermaanse taal. Geen enkele ietwat geletterde West-Vlaming zal ook 'kinders' zeggen in het AN. Dat weet je zelf best ook.

Maar laat het ons aub weer over taal hebben. Ook over dat lelijk Antwerps dialect.
Waarom zucht? Ik speel helemaal niet het slachtoffer, ik verkondig gewoon mijn eigen ervaringen. Ik heb drie jaar van m'n leven dag in dag uit geleefd met alle 'soorten' Vlamingen, dus ik mag me zelf best wel als ervaringsdeskundige beschouwen. Waarom zou ik er ook over liegen? Het levert me echt niets op hoor. Ik discrimineer nooit mensen, op geen enkel vlak. Ik vind ook alle dialecten prachtig. Dat je trots bent dat je een echte West-Vlaming bent siert u, heel terecht trouwens. Maar dat geeft u niet het recht u denigrerend uit te laten en zelfs nonsens te verkopen over andere dialecten. Ik vraag me trouwens af waar die haat van sommige West-Vlamingen tegenover Antwerpenaren echt vandaan komt. ;)
Zucht omdat je vanuit je eigen vooringenomenheid reageert.
Haat? Nergens nergens wordt ook maar een beetje naar haat verwezen. Dus jij interpreteert dat zo en dat zegt dan meer over jou Jakkel.

En kom bv eens naar de kust en zie welke provincie de boertigste toeristen aflevert. En die doen pas denigrerend. In het plat Antwaarps luid verkondigen dat het toch dikke miserie is met die Franssprekend obers maar zelf geen woord deftig Nederlands willen spreken want Antwerps is toch de voertaal in Vlaanderen? Al gaan de meeste Antwerpse toeristen meer naar de Oostkust dan de Westkust.

Bij deze laatste post hierover.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 aug 2022 10:12

Is hier ergens in dit topic al gepasseerd dat de dialecten (of wat er van over blijft) in wat we nu Vlaanderen noemen eigenlijk grotendeels herleid kunnen worden tot de tijd van de graven en hertogen? Samengevat en kort door de bocht: West en Oostvlaamse dialecten zijn zo bv. in wezen veel gelijkender op de dialecten die je in Frans Vlaanderen en Zeeuws Vlaanderen (soms) nog hoort. Je kan zo ook een gelijkenis vinden voor alle dialecten tussen Antwerpen/Brussel/Diest(/zuid Nederland).
Belgisch Limburgse dialecten (voor de Nederlands Limburgse weet ik het niet) vind je de gelijkenissen voornamelijk in de regio die ooit graafschap Loon was. Dat is zowat Limburg+grensgebied Duitsland.
Die gelijkenissen zijn niet enkel grammaticaal of woordkeuze gebaseerd, ook op basis van uitspraak van bepaalde klanken kan je heel snel onderscheid maken tussen oost of west van de schelde.
Als je graag meer wil weten: er is enorm veel onderzoek gedaan naar dit topic en daar zijn razend interessante boeken over geschreven. Ik raad ook aan om alles wat hierboven staat niet als een exacte waarheid te gaan verkondigen, de realiteit is veel meer genuanceerd en eigenlijk is er veel meer detail nodig in de uitleg om ongeveer correct te zijn.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 05 aug 2022 12:10

patrickvb schreef: 05 aug 2022 00:04 Hier worden meningen verkondigd over Wallonië waar ik me niet kan in vinden.
Mijn ervaringen zijn anders, en ik vertoef er best veel.
Het ligt er ook aan waar je komt.

Hier in Vlaams-Brabant, tegen de taalgrens aan, is het soms stuitend. Het aantal franstaligen dat hier, in Vlaanderen, woont, maar geen woord Nederlands spreekt (of wil spreken) is aanzienlijk. En de meeste Vlamingen hier schakelen dan direct over op het Frans. Ik ken daarentegen geen enkele Vlaming die over de taalgrens woont en geen Frans spreekt.

Ik heb de indruk dat Walen in de Ardennen het Nederlands beter spreken (of meer bereid zijn te spreken) dan hier.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 05 aug 2022 12:33

Rare jongens, die Belgen :-)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 aug 2022 12:44

hayes schreef: 05 aug 2022 09:18 Bij deze laatste post hierover.
Wijselijke beslissing, want het gaat enkel nog van kwaad naar erger. En dat beschuldigt mij dan van vooringenomenheid. :lol:
Wat een ongelooflijk zielige vertoning, man. Van u had ik toch echt wel iets anders verwacht. ;)

i-mac

i-mac 05 aug 2022 14:45

Fietsgenieter schreef: 05 aug 2022 12:33 Rare jongens, die Belgen :-)
Het taalprobleem is iets wat je aan iemand uit andere landen moeilijk kan uitleggen. Het gaat om compromissen die politici in het verleden hebben uitgewerkt (lees = faciliteiten), en die eigenlijk nooit gewerkt hebben. Franstaligen kregen bv. in de randgemeentes van Brussel, die Vlaamstalig zijn, het recht om in hun eigen taal te worden geholpen. Omgekeerd moest dat voor Vlamingen uiteraard ook. Alleen lukte dat alleen maar in één richting. Franstaligen eisten veel, maar deden omgekeerd weinig of geen moeite. En op taalkundig gebied is dat in Brussel en de rand nog steeds zo. In Wallonië zelf is dat anders, mede door de vele vakantiegangers.

In het verleden moesten alle centen verdeeld worden over de 2 landsgedeelten. Vlaanderen kreeg overheidsgeld voor de uitbouw van de haven Zeebrugge, Wallonië eiste dat ze evenveel geld kregen voor hun (vaak nutteloze) werken. In België beter gekend als de "Wafelijzerpolitiek". (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek) Een voorbeeld hiervan is de scheepslift van Strépy (https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsli ... A9py-Thieu).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken

Plaats reactie