Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

i-mac

i-mac 04 aug 2022 14:04

jakkel schreef: 04 aug 2022 12:18
hayes schreef: 04 aug 2022 07:49 Niet zo serieus nemen Jakkel ;)
De lichte wrevel komt ook doordat in de jaren 80 tem 2000 het Antwerps door onze strot geduwd werd op televisie. En het waren ver van de meest kwalitatieve programma's. Ook nu nog beschouwen veel inwoners van de provincie Antwerpen hun vorm van AN als dé correcte terwijl het niet om aan te horen is. Een vis zwemt in de zee, en niet een vies. Tweeklanken lijken daar ook niet meer in voor te komen. Ik heb het koud (kowt) en niet kou (koh). Enzovoort.

Het dialect mag gerust doorschijnen als iemand AN praat,

Mijn uitspraak is toch écht niet enkel gebaseerd op vooroordelen hoor. Dat is iets te makkelijk en kort door de bocht.

En ja, Kortrijk is het Antwerpen van West-Vlaanderen, dat klopt :winkthumb:
Heeft niets te maken met wel of niet serieus te nemen. Ik geef gewoon de realiteit mee. Dat het Antwerps dialect een veel voorkomend dialect op televisie is, is ook gewoon omdat er heel veel theatergezelschappen en acteurs uit die regio komen. Antwerpen is ook het centrum van Vlaanderen, niet alleen geografisch, maar ook door z'n ligging aan de Schelde met z'n op één na grootste haven van Europa, de enorme werkgelegenheid, bevolkingsdichtheid, verschillende nationaliteiten, enz... Bovendien is het Antwerpse dialect na het Brusselse dialect het best verstaanbare dialect... West-Vlaams komt op de laatste plaats wat verstaanbare dialecten betreft. Ik kan dat als ervaringsdeskundige ook volmondig beamen. Ik verstond in het begin haast niets als een West-Vlaming iets tegen me zei, omgekeerd was het nooit een probleem hoor. En als we over uitspraken beginnen... "Het is van mij", niet: "Het is van ik". "Het zijn mijn kinderen", niet: "Het zijn min kinders", enz....
Met alle respect, maar komen verkondigen dat het Antwerpse AN niet om aan te horen is, dat vind ik pas kort door de bocht en vooral héél onverdraagzaam overkomen. Ja, ik herken meteen de typische West-Vlaming weer. :mrgreen:
Dat was zeker een poos geleden zo. Tegenwoordig hoor je alle dialecten op TV, ook West-Vlaams. En die worden ook ondertiteld. Wat ook vaststaat, is dat vroeger het Antwerps niet ondertiteld werd. En dat wekte wrevel op bij veel mensen. Het Antwerpse dialect kan ik wel pruimen. Maar wat me wel mateloos stoort, is bepaalde uitspraken in de gekuiste versie die men tegenwoordig gebruikt. De i en u worden als ie (vis wordt zo vies) en uu (kan ik zelfs niet uitschrijven) uitgesproken. Om maar te zwijgen hoe men de letter 'n' niet meer uitspreekt. Men gebruikt in de plaats de euh vorm. Zoals Frank Raes (sportjournalist) binnen als binneuh uitspreekt. Let wel, West-Vlamingen kappen ook veel woorden af, maar doen dat altijd in hun dialect. Alleen wordt de Antwerpse gekuiste versie tegenwoordig overal te passe en ten onpasse gebruikt op radio en TV. Zelfs op de nationale zenders hoor de euh vorm (te)veel.


Als ik op concerten Antwerpse vrienden tegenkom, weten we al bij voorbaat dat we veel plezier gaan hebben, alleen om ons dialect. Laat een Antwerpenaar maar eens op de West-Vlaamse muggengeheugen uitspreken. Of het motto van de West-Vlaamse dobbelsteenclub "hoge ogen gooien" uitspreken. Ze liggen in een deuk :mrgreen:

hayes

hayes 04 aug 2022 14:37

Dat zou worden "oog oogn smietn" :mrgreen:

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben absoluut pro dialecten. Ik vind het doodjammer dat m'n twee dochters weigeren West-Vlaams te spreken. Ook omdat ze dan als 'dom' of 'simpel' bestempeld worden door.. anderen...
Ook al vind ik sommigen dialecten minder mooi, ze moeten absoluut blijven bestaan. Maar het AN moet AN blijven.

i-mac

i-mac 04 aug 2022 14:40

hayes schreef: 04 aug 2022 14:37 Dat zou worden "oog oogn smietn" :mrgreen:
ooge oogn gooien .... dat laatste is dan geen dialect, maar met onze zachte g des te meer plezier. Trouwens, in het Antwerpse wordt de letter h ook niet altijd uitgesproken. Een hemd wordt dan een 'im', of een hond wordt 'nen oenkd'

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2022 14:55

Blijft toch mijn vraag. Kunnen jullie geen begrijpelijk Nederlands? Of vinden jullie het de moeite niet waard begrijpelijk Nederlands te spreken? Of spreken jullie met anderen wel begrijpelijke taal? Dat er in België andere woorden gebruikt worden, geen probleem, maat niet begrijpelijke taal gebruiken vind ik nogal grof naar je medesprekers.

hayes

hayes 04 aug 2022 15:06

Of wij geen begrijpelijk Nederlands kunnen?
Mag ik dit een wat bizarre vraag vinden?

Ik spreek perfect AN, heb jaren 'dictie' gevolgd op de academie, m'n beide ouders waren leerkracht Nederlands, ik ben communicatieverantwoordelijke op m'n werk,...
Dus ja :mrgreen:

Maar in m'n vrije tijd spreek ik altijd dialect.
En op het forum durf ik ook al de moderne online taal hanteren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2022 15:51

Waarom vind je dat een vreemde vraag als ik bezoek heb gehad dat ik nauwelijks kon volgen? Ik schreef er toch bij waarom ik het me afvroeg?
Als ik je tijd na het fietsen tegenkom, vrije tijd, dan spreek je dialect tegen me, of is dat te kort door de bocht?

i-mac

i-mac 04 aug 2022 16:17

West-Vlaams in Vlaanderen ...


https://www.youtube.com/watch?v=ZJ0g6BH0iQY

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 aug 2022 16:45

havana schreef: 17 jul 2012 20:50 Op veler verzoek nu een eigen topic om eindeloos te kunnen ouwehoeren, delibereren, zeiken, of gewoonweg mijmeren over de Nederlandse taal en alles wat ermee te maken heeft. Tevens voor helpdesk voor forumleden die vragen hebben op taalgebied.
Kunnen wij het nu eindelijk weer eens over de Nederlandse taal hebben, zijn wij van het Vlaamse gezeik af of anders openen jullie Belgen maar een eigen taal topic.! :evil:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 aug 2022 16:49

Zo zeg!! Lekker lomp. Vlaams is gewoon Nederlands
Do or don’t, there is no try

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 04 aug 2022 17:16

Ik had op de universiteit een paar vrienden uit de Kempen en die spraken voor mij onverstaanbaar. De andere Belgen verstonden hen overigens prima. Ik heb er nog steeds moeite mee, maar het gaat steeds beter :like:

Mooiste dialect van Nederland is natuurlijk gewoon Haags. En dat verstaat gelukkig bijna iedereen :D


Afbeelding

hayes

hayes 04 aug 2022 17:25

Jans schreef: 04 aug 2022 15:51 Waarom vind je dat een vreemde vraag als ik bezoek heb gehad dat ik nauwelijks kon volgen? Ik schreef er toch bij waarom ik het me afvroeg?
Als ik je tijd na het fietsen tegenkom, vrije tijd, dan spreek je dialect tegen me, of is dat te kort door de bocht?
Het kwam nogal over als 'kunnen jullie eigenlijk wel AN praten?' :mrgreen:

Ik pas me altijd aan aan m'n gesprekspartner. Bij iedereen buiten West-Vlamingen (en een deel Oost-Vlamingen) spreek ik AN.
Als ik in Nederland ben, spreek ik m'n mooiste Algemeen Nederlands.

Zonder onbescheiden te willen zijn, maar ik kan AN spreken en niemand zal kunnen raden waar ik vandaan kom. Uiteraard hoor je dat ik een Vlaming ben, maar verder praat ik behoorlijk vlekkeloos. Maar in alle eerlijkheid het West-Vlaams is m'n moedertaal. AN is eigenlijk al een tweede taal. Vandaar - en dat bedoel ik écht niet denigrerend - dat sommigen mensen die weinig opleiding genoten moeit ehebben om mooi Nederlands te spreken. Voor hen is hun dialect hun taal.
Punt. Maar dat beperkt je natuurlijk behoorlijk in het leven.

Dialecten zijn leuk. Ik vind het bv ook leuk in Frankrijk als ik dialecten hoor doorschemeren.
In het zuiden wordt het dan 'ping' ipv pain. Mating ipv matin enzovoort.

Taal is zo fijn. Spelen met taal is fijn. Je kan iemand maken of kraken met taal.
Woorden kunnen helen maar nog veel meer kwetsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2022 18:21

Enzzo schreef: 04 aug 2022 16:49 Zo zeg!! Lekker lomp. Vlaams is gewoon Nederlands
Dan spreek ik geen Nederlands meer. Ik begreep er gisteren weinig van, terwijl ik toch echt de meeste in Nederland gesproken dialecten prima kan volgen.
@hayes, ik herken wat je schrijft dus niet in Zuid Frankrijk. Maar Zuid Frankrijk is ook wel erg groot. Het dialect om de Ventoux is overgoten met "oe" klanken en een chien is een sjien.

Plaats reactie