Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 aug 2022 20:50

Ik ben een groot liefhebber van het gebruik van dialect. Elk dialect van het Nederlands draag ik een warm hart toe. Bij West-Vloms en Zuidelijk Limburgs heb ik vaak ondertitels nodig. Geen touw aan vast te knopen
hun fietsen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 aug 2022 21:04

Een kleine anecdote (geen minachting)
Ik was eens op de weg ,voorbij Staden en ik denk Pervijze, toen ik de weg vroeg aan een (oud) boerke (de weg naar ???.)
Die man was zijn voortuintje aan het bewerken. Ik dacht, ik zal maar beschaaft Nederland praten maar die begreep me zelfs niet, dat was wel wat verrassend.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 aug 2022 21:10

hayes schreef: 03 aug 2022 20:21 Ik ben West-Vlaming en vind het West-Vlaams het het mooiste dialect.
Het leunt van alle dialecten ook het meest aan bij het oorspronkelijk Nederlands.

Mijn vader zaliger was leraar Nederlands (twee jaar in z'n klas gezeten) en hij was na z'n pensioen oprichter van het dialectgenootschap Bachtn de Kupe (de streek tussen IJzer en Franse grens, die in WOI hét slagveld van Europa was). Dus ik ben wel wat bevooroordeeld... Sowieso heeft elke dialect z'n waarde, al kan ik het Antwaarps niet meer horen. Maar dat heeft ook te maken met de lichte arrogantie van Antwerpenaars tegeonver de rest van Vlaanderen. :D :D

De laatste jaren is West-Vlaams weer volop te horen op televisie. Héérlijk.
Zeeuws vind ik ook leuk, da's een soort Vernederlandst West-Vlaams.
En uit sympathie vin dik Limburgs ook fijn. Maar da's meer omdat West-Vlamingen en Limburgers in de uithoeken van Vlaanderen wonen en dus bv ook minder overheidsgeld hun richting uitgaat.

't Is toch woa zeekr?
Dedee van Antwerpm peizn dazze alles zie mo ze klappn 't platste en leikste dialect van ol. :winkthumb:

https://www.youtube.com/watch?v=BL8T3xvOsac
Ik heb tot m'n vijfde gewoond en school gelopen in Antwerpen, dan verhuisd naar de Kempen. Ik heb bijgevolg een licht Antwerps accent vermengd met wat kempische klanken. Ik apprecieer alle dialecten, van het haast onverstaanbare West-Vlaams tot het zalig zagerige van de Limburgers aan de Maaskant. Voor mij zijn alle Vlamingen gelijk en ik heb nooit enig vooroordeel gehad tegenover een bepaalde 'dialectengroep'. Wat je zegt over Antwerpenaren is spijtig genoeg gebaseerd op niets, enkel op vooroordelen van vooral... West-Vlamingen. En dan spreek ik als ervaringsdeskundige. Op m'n 18de verliet ik m'n vertrouwde omgeving om school te gaan lopen in de militaire school te Zedelgem (nabij Brugge, West-Vlaanderen). Klasgenoten kwamen vanuit alle windstreken. Supertof om in een klas te zitten met allerlei verschillende dialecten. Spijtig genoeg dacht niet iedereen er hetzelfde over. En dat waren altijd West-Vlamingen die opmerkingen over Antwerpenaars moesten maken, tot de militaire school wist ik niet dat zulke 'onverdraagzaamheid' onder Vlamingen bestond. En als je dan als Antwerpenaar in een stad als Kortrijk komt, dan zie je pas echte dikkenekken. Pas op, ik heb ook heel toffe vrienden uit West-Vlaanderen gehad, ze waren zeker niet allemaal zo 'haatdragend'. Maar als er zever was over het Antwerps dialect, dan was het altijd met West-Vlamingen. Later liep ik ook school in Doornik (Wallonië, maar dicht grenzend aan West-Vlaanderen), met vooral docenten uit West-Vlaanderen. Ik herinner me nog dat ik een uur onderricht aan een klas moest geven waarop ik gequoteerd werd door een jury van docenten. Allemaal West-Vlamingen uiteraard. Krijg ik achteraf commentaar van een jurylid dat ik met teveel Antwerpse klanken les had gegeven. Oké, akkoord, het spijtige was wel dat hij die opmerking in het plat West-Vlaams gaf. Maar ik heb dan maar wijselijk gezwegen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 aug 2022 21:23

Ik ben ook een enorme liefhebber van het WestVlaams!
Flip cowlier en vooral het zesde metaal met wannes capelle zijn helden van de muziek in mijn optiek!
Maar ik kan ook erg genieten van het plat Antwerps als Wannes van de Velde daarin zijn liedjes zingt.
Eigenlijk vind ik alle dialecten mooi.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 aug 2022 23:16

En ik ben een groot fan van Yves Lampaert.
hun fietsen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 aug 2022 23:20

Fan van zijn prestaties of van zijn interviews ?

hayes

hayes 04 aug 2022 07:49

jakkel schreef: 03 aug 2022 21:10
hayes schreef: 03 aug 2022 20:21 Ik ben West-Vlaming en vind het West-Vlaams het het mooiste dialect.
Het leunt van alle dialecten ook het meest aan bij het oorspronkelijk Nederlands.

Mijn vader zaliger was leraar Nederlands (twee jaar in z'n klas gezeten) en hij was na z'n pensioen oprichter van het dialectgenootschap Bachtn de Kupe (de streek tussen IJzer en Franse grens, die in WOI hét slagveld van Europa was). Dus ik ben wel wat bevooroordeeld... Sowieso heeft elke dialect z'n waarde, al kan ik het Antwaarps niet meer horen. Maar dat heeft ook te maken met de lichte arrogantie van Antwerpenaars tegeonver de rest van Vlaanderen. :D :D

De laatste jaren is West-Vlaams weer volop te horen op televisie. Héérlijk.
Zeeuws vind ik ook leuk, da's een soort Vernederlandst West-Vlaams.
En uit sympathie vin dik Limburgs ook fijn. Maar da's meer omdat West-Vlamingen en Limburgers in de uithoeken van Vlaanderen wonen en dus bv ook minder overheidsgeld hun richting uitgaat.

't Is toch woa zeekr?
Dedee van Antwerpm peizn dazze alles zie mo ze klappn 't platste en leikste dialect van ol. :winkthumb:

https://www.youtube.com/watch?v=BL8T3xvOsac
Ik heb tot m'n vijfde gewoond en school gelopen in Antwerpen, dan verhuisd naar de Kempen. Ik heb bijgevolg een licht Antwerps accent vermengd met wat kempische klanken. Ik apprecieer alle dialecten, van het haast onverstaanbare West-Vlaams tot het zalig zagerige van de Limburgers aan de Maaskant. Voor mij zijn alle Vlamingen gelijk en ik heb nooit enig vooroordeel gehad tegenover een bepaalde 'dialectengroep'. Wat je zegt over Antwerpenaren is spijtig genoeg gebaseerd op niets, enkel op vooroordelen van vooral... West-Vlamingen. En dan spreek ik als ervaringsdeskundige. Op m'n 18de verliet ik m'n vertrouwde omgeving om school te gaan lopen in de militaire school te Zedelgem (nabij Brugge, West-Vlaanderen). Klasgenoten kwamen vanuit alle windstreken. Supertof om in een klas te zitten met allerlei verschillende dialecten. Spijtig genoeg dacht niet iedereen er hetzelfde over. En dat waren altijd West-Vlamingen die opmerkingen over Antwerpenaars moesten maken, tot de militaire school wist ik niet dat zulke 'onverdraagzaamheid' onder Vlamingen bestond. En als je dan als Antwerpenaar in een stad als Kortrijk komt, dan zie je pas echte dikkenekken. Pas op, ik heb ook heel toffe vrienden uit West-Vlaanderen gehad, ze waren zeker niet allemaal zo 'haatdragend'. Maar als er zever was over het Antwerps dialect, dan was het altijd met West-Vlamingen. Later liep ik ook school in Doornik (Wallonië, maar dicht grenzend aan West-Vlaanderen), met vooral docenten uit West-Vlaanderen. Ik herinner me nog dat ik een uur onderricht aan een klas moest geven waarop ik gequoteerd werd door een jury van docenten. Allemaal West-Vlamingen uiteraard. Krijg ik achteraf commentaar van een jurylid dat ik met teveel Antwerpse klanken les had gegeven. Oké, akkoord, het spijtige was wel dat hij die opmerking in het plat West-Vlaams gaf. Maar ik heb dan maar wijselijk gezwegen. :mrgreen:
Niet zo serieus nemen Jakkel ;)
De lichte wrevel komt ook doordat in de jaren 80 tem 2000 het Antwerps door onze strot geduwd werd op televisie. En het waren ver van de meest kwalitatieve programma's. Ook nu nog beschouwen veel inwoners van de provincie Antwerpen hun vorm van AN als dé correcte terwijl het niet om aan te horen is. Een vis zwemt in de zee, en niet een vies. Tweeklanken lijken daar ook niet meer in voor te komen. Ik heb het koud (kowt) en niet kou (koh). Enzovoort.

Het dialect mag gerust doorschijnen als iemand AN praat,

Mijn uitspraak is toch écht niet enkel gebaseerd op vooroordelen hoor. Dat is iets te makkelijk en kort door de bocht.

En ja, Kortrijk is het Antwerpen van West-Vlaanderen, dat klopt :winkthumb:

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 aug 2022 07:51

ottorongo schreef: 03 aug 2022 23:20 Fan van zijn prestaties of van zijn interviews ?
Beide
hun fietsen.

i-mac

i-mac 04 aug 2022 09:26

hayes schreef: 04 aug 2022 07:49 En ja, Kortrijk is het Antwerpen van West-Vlaanderen, dat klopt :winkthumb:
Niet helemaal. Eigenlijk meer het Texas van West-Vlaanderen.


Wist je trouwens dat je met Antwerpenaars veel geld kan verdienen. Je koopt ze voor wat ze waard zijn, en je verkoopt ze voor wat ze denken waard te zijn. Grote winsten gegarandeerd :mrgreen:

Ja, West-Vlamingen beschermen hun taal en provincie heel er hard. Vraag me niet waarom, maar het is zo. En je krijgt dat van jongsaf aan mee van thuis.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2022 09:57

Gisteren bezoek gehad van een stel uit Deinze. Jammer dat het ze niet lukte om ook verstaanbaar Nederlands te spreken. Dat er onderling een dialect gesproken wordt, daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik neem toch aan dat deze mensen op school ook gewoon Nederlands leren? We hebben flink wat Belgen over de vloer gehad, maar dit was toch wel erg moeilijk te volgen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 04 aug 2022 12:18

hayes schreef: 04 aug 2022 07:49 Niet zo serieus nemen Jakkel ;)
De lichte wrevel komt ook doordat in de jaren 80 tem 2000 het Antwerps door onze strot geduwd werd op televisie. En het waren ver van de meest kwalitatieve programma's. Ook nu nog beschouwen veel inwoners van de provincie Antwerpen hun vorm van AN als dé correcte terwijl het niet om aan te horen is. Een vis zwemt in de zee, en niet een vies. Tweeklanken lijken daar ook niet meer in voor te komen. Ik heb het koud (kowt) en niet kou (koh). Enzovoort.

Het dialect mag gerust doorschijnen als iemand AN praat,

Mijn uitspraak is toch écht niet enkel gebaseerd op vooroordelen hoor. Dat is iets te makkelijk en kort door de bocht.

En ja, Kortrijk is het Antwerpen van West-Vlaanderen, dat klopt :winkthumb:
Heeft niets te maken met wel of niet serieus te nemen. Ik geef gewoon de realiteit mee. Dat het Antwerps dialect een veel voorkomend dialect op televisie is, is ook gewoon omdat er heel veel theatergezelschappen en acteurs uit die regio komen. Antwerpen is ook het centrum van Vlaanderen, niet alleen geografisch, maar ook door z'n ligging aan de Schelde met z'n op één na grootste haven van Europa, de enorme werkgelegenheid, bevolkingsdichtheid, verschillende nationaliteiten, enz... Bovendien is het Antwerpse dialect na het Brusselse dialect het best verstaanbare dialect... West-Vlaams komt op de laatste plaats wat verstaanbare dialecten betreft. Ik kan dat als ervaringsdeskundige ook volmondig beamen. Ik verstond in het begin haast niets als een West-Vlaming iets tegen me zei, omgekeerd was het nooit een probleem hoor. En als we over uitspraken beginnen... "Het is van mij", niet: "Het is van ik". "Het zijn mijn kinderen", niet: "Het zijn min kinders", enz....
Met alle respect, maar komen verkondigen dat het Antwerpse AN niet om aan te horen is, dat vind ik pas kort door de bocht en vooral héél onverdraagzaam overkomen. Ja, ik herken meteen de typische West-Vlaming weer. :mrgreen:

hayes

hayes 04 aug 2022 13:37

jakkel schreef: 04 aug 2022 12:18
hayes schreef: 04 aug 2022 07:49 Niet zo serieus nemen Jakkel ;)
De lichte wrevel komt ook doordat in de jaren 80 tem 2000 het Antwerps door onze strot geduwd werd op televisie. En het waren ver van de meest kwalitatieve programma's. Ook nu nog beschouwen veel inwoners van de provincie Antwerpen hun vorm van AN als dé correcte terwijl het niet om aan te horen is. Een vis zwemt in de zee, en niet een vies. Tweeklanken lijken daar ook niet meer in voor te komen. Ik heb het koud (kowt) en niet kou (koh). Enzovoort.

Het dialect mag gerust doorschijnen als iemand AN praat,

Mijn uitspraak is toch écht niet enkel gebaseerd op vooroordelen hoor. Dat is iets te makkelijk en kort door de bocht.

En ja, Kortrijk is het Antwerpen van West-Vlaanderen, dat klopt :winkthumb:
Heeft niets te maken met wel of niet serieus te nemen. Ik geef gewoon de realiteit mee. Dat het Antwerps dialect een veel voorkomend dialect op televisie is, is ook gewoon omdat er heel veel theatergezelschappen en acteurs uit die regio komen. Antwerpen is ook het centrum van Vlaanderen, niet alleen geografisch, maar ook door z'n ligging aan de Schelde met z'n op één na grootste haven van Europa, de enorme werkgelegenheid, bevolkingsdichtheid, verschillende nationaliteiten, enz... Bovendien is het Antwerpse dialect na het Brusselse dialect het best verstaanbare dialect... West-Vlaams komt op de laatste plaats wat verstaanbare dialecten betreft. Ik kan dat als ervaringsdeskundige ook volmondig beamen. Ik verstond in het begin haast niets als een West-Vlaming iets tegen me zei, omgekeerd was het nooit een probleem hoor. En als we over uitspraken beginnen... "Het is van mij", niet: "Het is van ik". "Het zijn mijn kinderen", niet: "Het zijn min kinders", enz....
Met alle respect, maar komen verkondigen dat het Antwerpse AN niet om aan te horen is, dat vind ik pas kort door de bocht en vooral héél onverdraagzaam overkomen. Ja, ik herken meteen de typische West-Vlaming weer. :mrgreen:
*zucht*
If you want to be offended, you will be offended.
Als Antwerpenaren nu al het slachtoffer gaan spelen...

Waarom is het Antwerps best verstaanbaar? Omdat het continu gebruikt wordt. Daarom begrijp ik perfect Antwerps.
Als we 20 jaar lang West-Vlaams gaan spreken op tv, dan zal iedereen het wel begrijpen. Er komen best heel veel cultuurhuizen uit West-Vlaanderen. Ik kan het weten. Héél veel acteurs zijn trouwens West-Vlaming, je zou 'verschieten' (schrikken voor de Nederlanders onder ons). West-Vlamingen passen zich snel aan. Ook qua taal.

Over die uitspraken.
West-Vlamingen gaan er dan ook niet van uit dat hun versie van het AN de juiste is ;) De Antwerpse invloed sijpelt ook op TV door in het taalgebruik van bv journalisten. En dat is niet ok. Ik ben niet naïef en weet dat dit binnen 20 jaar de norm zal zijn. Taal evolueert nu eenmaal. Maar ik vertik het om een vies te eten. Maar als er West-Vlaams doorklinkt, is het nog altijd een lompe West-Vlaamse boer.

En kinders sluit zoals gezegd het best aan bij het oorspronkelijk Nederlands. West-Vlamingen zeggen (of zeiden bv ook kats en oons (honden). Dat sluit perfect aan bij bv cats en dogs. En dat komt dan ook weer uit de oerGermaanse taal. Geen enkele ietwat geletterde West-Vlaming zal ook 'kinders' zeggen in het AN. Dat weet je zelf best ook.

Maar laat het ons aub weer over taal hebben. Ook over dat lelijk Antwerps dialect.

Plaats reactie