Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelhoogte (trap-efficiëntie) Een interessant artikel!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 jul 2022 22:19

Sorry, maar ik snap er niets meer van.
Als ik die foto's hier bekijk, dan heb ik niet het idee, dat die profs extreem laag zitten?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2022 22:38

In zijn eigen foto zie je vooral dat zijn eigen voet horizontaal is. Wat eigenlijk op dat punt in de beweging niet zo hoort te zijn. Maar eigenlijk is deze discussie een beetje zinloos.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jul 2022 23:05

Zinloos niet maar dan wel met goede onderbouwing. In ieder geval foto's exact van de zijkant waarbij de pedaalas het verste van de zitbotjes verwijderd is. Dan zit je volgens mij meer parallel met de zitbuis en misschien nog wat ervoor om de setback van de zadelpen te compenseren.

Vervolgens zul je een flink peloton zo op de foto moeten hebben om te kunnen stellen dat profs nooit/nauwelijks/soms/vaak/meestal lager zitten dan ons wordt aangesmeerd door bikefitters.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jul 2022 09:35

linkeballen schreef: 28 jul 2022 20:00 .... Nu zie ik veel profs die veel lager zitten en zelfs kniehoeken maken van >45% (makkelijk na te meten).

...
Heb je daar een referentie van? Mij zou dat namelijk verbazen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2022 09:40

Ernie C. schreef: 29 jul 2022 23:05 om te kunnen stellen dat profs nooit/nauwelijks/soms/vaak/meestal lager zitten dan ons wordt aangesmeerd door bikefitters.
Ik zeg, dit topic kan dicht :lol:
Less is bore

Nordschleife
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jul 2021 11:41

Nordschleife 30 jul 2022 10:12

Volgens het boek bikefit van phil burt is de ideale kniehoek 35-40 graden in een dynamische meting en niet 25-30 graden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2022 10:21

Er zijn net zo veel verschillende adviezen als dat er bikefitters zijn.

Zou een super experiment zijn voor Fiets. Neem vijf verschillende bikefitters en een proefpersoon die op de fiets gezet moet worden. En kijk dan hoe veel verschillen er tussen de bikefits zitten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 jul 2022 10:31

thestudent schreef: 30 jul 2022 10:21 Er zijn net zo veel verschillende adviezen als dat er bikefitters zijn.

Zou een super experiment zijn voor Fiets. Neem vijf verschillende bikefitters en een proefpersoon die op de fiets gezet moet worden. En kijk dan hoe veel verschillen er tussen de bikefits zitten.
Hebben ze een paar jaar geleden al eens gedaan. Er kwam uit wat je zou verwachten. Allemaal verschillende uitkomsten. Zowel qua fiets afstelling als correctie op schoenplaatjes.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 30 jul 2022 10:36

Wat ik hier nog niet gelezen heb, is de stand van de schoenplaatjes.
Helemaal naar voor, of helemaal naar achter maakt ook een groot verschil van stand voet, richting waarin de tenen wijzen en kniehoek.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jul 2022 10:52

thestudent schreef: 30 jul 2022 10:21 Er zijn net zo veel verschillende adviezen als dat er bikefitters zijn.

Zou een super experiment zijn voor Fiets. Neem vijf verschillende bikefitters en een proefpersoon die op de fiets gezet moet worden. En kijk dan hoe veel verschillen er tussen de bikefits zitten.
Dat experiment is jaren geleden inderdaad gedaan door fiets.
De uitkomst laat zich raden..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jul 2022 10:54

Deze gast heeft altijd zeer informatieve video's. Zeker de moeite waard om even te kijken. Hij zegt het ook..het is allemaal niet zo simpel door even naar je binnenbeen lengte te kijken en daar een formule op los te laten.

https://www.youtube.com/watch?v=FNGMRtJ5LIc

https://www.youtube.com/watch?v=ZX3fKolI25Q

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 31 jul 2022 15:26

walter- schreef: 30 jul 2022 09:35
linkeballen schreef: 28 jul 2022 20:00 .... Nu zie ik veel profs die veel lager zitten en zelfs kniehoeken maken van >45% (makkelijk na te meten).

...
Heb je daar een referentie van? Mij zou dat namelijk verbazen.
Heb even de vrouwenkoers van gisteren erbij gepakt. En goed gekeken naar het kniegewricht en enkel. Bij Cecilie Uttrup Ludwig meet ik 48 graden! Check het zelf!!! Zelfs als ik heup gewricht erg hoog inschat kom ik op ruim 45 graden uit. Het pedaal zit overigens exact naar beneden, 1 frame ervoor en een frame erna was de kniehoek NOG extremer (dus >48 graden).
Afbeelding

Hier een dame in dezelfde groep achtervolgende groep (foto 1 min later gemaakt).
Afbeelding
Ernie C. schreef: 29 jul 2022 23:05 Zinloos niet maar dan wel met goede onderbouwing. In ieder geval foto's exact van de zijkant waarbij de pedaalas het verste van de zitbotjes verwijderd is. Dan zit je volgens mij meer parallel met de zitbuis en misschien nog wat ervoor om de setback van de zadelpen te compenseren.

Vervolgens zul je een flink peloton zo op de foto moeten hebben om te kunnen stellen dat profs nooit/nauwelijks/soms/vaak/meestal lager zitten dan ons wordt aangesmeerd door bikefitters.
Ja ga voor de grap maar eens goed kijken vandaag, of in mannenkoersen! Ik vind het oprecht wel interessant dat die 25 - 35 graden kniehoek zelden wordt waargenomen.

Nogmaals, ik snap dat alles persoonlijk is. Voor iedereen is het anders, wat voor de ene persoon goed werkt kan zelfs blessures geven voor anderen. Maar ik merk dat veel mensen om me heen in de buurt zitten van de BBL*0883 rule (ook op dit forum blijkbaar). Maar daarmee haal je met normale 'voetstanden' nooit een kniehoek van 40 - 50 graden.

Plaats reactie