Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

23 of 25mm?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2022 09:43

jakkel schreef: 28 jul 2022 09:38 (...)
En ik weet dat dat MTB-gedoe wat moeilijk ligt bij u, maar dat hoef je hier niet op te rakelen hoor. Immers, compleet irrelevant aan deze discussie.
Wat is dat nou weer voor onzin! Jij en ik stellen andere prioriteiten op de MTB en beargumenteren beiden onze keuzes/adviezen daarin. Dat komt misschien over als een beetje tegengas krijgen (lijkt mij prima op een discussieforum), maar betekent in de verste versie niet dat het moeilijk ligt bij mij. Ik vond je hier wat inconsequent, dat is alles...

NB: in het aangehaalde artikel wordt gesproken over een verschil tussen 1 en 9 watt bij een 25mm band op 7 of 8 bar. Het verschil met een 23 mm bandje wordt niet geëxpliciteerd, maar is op basis van het getoonde grafiekje bij sommige windhoeken zeker het dubbele. Dus wel degelijk in de ball-park van 10 Watt bij een 2 mm verschil.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 jul 2022 09:58

53x11 schreef: 28 jul 2022 09:43
jakkel schreef: 28 jul 2022 09:38 (...)
En ik weet dat dat MTB-gedoe wat moeilijk ligt bij u, maar dat hoef je hier niet op te rakelen hoor. Immers, compleet irrelevant aan deze discussie.
Wat is dat nou weer voor onzin! Jij en ik stellen andere prioriteiten op de MTB en beargumenteren beiden onze keuzes/adviezen daarin. Dat komt misschien over als een beetje tegengas krijgen (lijkt mij prima op een discussieforum), maar betekent in de verste versie niet dat het moeilijk ligt bij mij. Ik vond je hier wat inconsequent, dat is alles...

NB: in het aangehaalde artikel wordt gesproken over een verschil tussen 1 en 9 watt bij een 25mm band op 7 of 8 bar. Het verschil met een 23 mm bandje wordt niet geëxpliciteerd, maar is op basis van het getoonde grafiekje bij sommige windhoeken zeker het dubbele. Dus wel degelijk in de ball-park van 10 Watt bij een 2 mm verschil.
Zoals ik al gezegd heb, de keuze voor een bepaalde bandbreedte hangt af van waar en hoe je rijdt. Blijkbaar heb je daar over gelezen. Nogmaals, adviezen hieromtrent zijn zeer moeilijk te geven. Die academisch zwaar beladen artikels veranderen daar niets aan. En dat het MTB-gedoe u gevoelig bevestig je nog maar eens door net dat gedeelte te quoten... ;)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 jul 2022 10:03

53x11 schreef: 28 jul 2022 09:43 NB: in het aangehaalde artikel wordt gesproken over een verschil tussen 1 en 9 watt bij een 25mm band op 7 of 8 bar. Het verschil met een 23 mm bandje wordt niet geëxpliciteerd, maar is op basis van het getoonde grafiekje bij sommige windhoeken zeker het dubbele. Dus wel degelijk in de ball-park van 10 Watt bij een 2 mm verschil.
ik vind dat een vreemde tabel in bovenstaand artikel.
Een Zonda C17, heeft bijvb een rim width van 22mm, volgens die tabel zou je dan met bandjes van 21mm moeten fietsen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jul 2022 10:15

Vanuit aero perspectief!
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2022 10:36

jakkel schreef: 28 jul 2022 08:53
NuitKor schreef: 28 jul 2022 08:32
jakkel schreef: 27 jul 2022 17:02 Niet teveel over nadenken. Hoe breder de band, hoe lager de druk, hoe beter het bolt, zeker over 'slechter' asfalt. Het is allemaal wat compromissen maken. Maar grote verschillen zijn er voor ons stervelingen niet. Het gaat ook allemaal maar wat om een paar watts...
Paar watt hier en daar...daar gaat het bij tijdrijden juist om.
Klopt! En dat zijn wij met z'n allen. En winnen of verliezen scheelt ons ook bakken euro's, prestige, vette contracten, enz...!
Denk je dat ik mezelf op een training helemaal binnenste buiten trek om een vet contract binnen te halen of bakken met euro's? Nee natuurlijk niet. Ik doe dat omdat ik het leuk vind om te doen en het beste er uit wil halen. Met tijdrijden speelt aerodynamica (en dan met name hoe je op de fiets zit, maar ook rolweerstand) een grote rol. Je wil enerzijds meer vermogen kunnen leveren en anderzijds zo aerodynamisch mogelijk zijn. Dat vind ik ook leuk om te doen, allemaal hobby dus, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet serieus hoef te nemen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 jul 2022 10:37

53x11 schreef: 28 jul 2022 09:43
jakkel schreef: 28 jul 2022 09:38 (...)
En ik weet dat dat MTB-gedoe wat moeilijk ligt bij u, maar dat hoef je hier niet op te rakelen hoor. Immers, compleet irrelevant aan deze discussie.
Wat is dat nou weer voor onzin! Jij en ik stellen andere prioriteiten op de MTB en beargumenteren beiden onze keuzes/adviezen daarin. Dat komt misschien over als een beetje tegengas krijgen (lijkt mij prima op een discussieforum), maar betekent in de verste versie niet dat het moeilijk ligt bij mij. Ik vond je hier wat inconsequent, dat is alles...

NB: in het aangehaalde artikel wordt gesproken over een verschil tussen 1 en 9 watt bij een 25mm band op 7 of 8 bar. Het verschil met een 23 mm bandje wordt niet geëxpliciteerd, maar is op basis van het getoonde grafiekje bij sommige windhoeken zeker het dubbele. Dus wel degelijk in de ball-park van 10 Watt bij een 2 mm verschil.
Begin je nou alweer met je geseik, oh sorry gezeik.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2022 10:40

Orlok schreef: 28 jul 2022 10:37
53x11 schreef: 28 jul 2022 09:43
jakkel schreef: 28 jul 2022 09:38 (...)
En ik weet dat dat MTB-gedoe wat moeilijk ligt bij u, maar dat hoef je hier niet op te rakelen hoor. Immers, compleet irrelevant aan deze discussie.
Wat is dat nou weer voor onzin! Jij en ik stellen andere prioriteiten op de MTB en beargumenteren beiden onze keuzes/adviezen daarin. Dat komt misschien over als een beetje tegengas krijgen (lijkt mij prima op een discussieforum), maar betekent in de verste versie niet dat het moeilijk ligt bij mij. Ik vond je hier wat inconsequent, dat is alles...

NB: in het aangehaalde artikel wordt gesproken over een verschil tussen 1 en 9 watt bij een 25mm band op 7 of 8 bar. Het verschil met een 23 mm bandje wordt niet geëxpliciteerd, maar is op basis van het getoonde grafiekje bij sommige windhoeken zeker het dubbele. Dus wel degelijk in de ball-park van 10 Watt bij een 2 mm verschil.
Begin je nou alweer met je geseik, oh sorry gezeik.!
Doe nou even niet in mijn topic alsjeblieft zeg.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2022 11:19

jakkel schreef: 28 jul 2022 09:58 (...)
Zoals ik al gezegd heb, de keuze voor een bepaalde bandbreedte hangt af van waar en hoe je rijdt. Blijkbaar heb je daar over gelezen. Nogmaals, adviezen hieromtrent zijn zeer moeilijk te geven. Die academisch zwaar beladen artikels veranderen daar niets aan. En dat het MTB-gedoe u gevoelig bevestig je nog maar eens door net dat gedeelte te quoten... ;)
Goh grappig, dat geldt voor zo'n beetje alle keuzes die je op materiaalgebied maakt. Zoals het steken van een starre voorvork in je MTB.
;) ;) ;) (Voor de zekerheid maar drie keer)

Volgens mij ging de vraag van TS over aerodynamica. Dit prima leesbare plaatje (maar even herhaald ter referentie) laat zien dat wat dat betreft, een bandbreedte die overeenkomt met de velgbreedte de beste keuze is. Zeker als de wind niet recht van voren komt.

Afbeelding

Aangezien de wegen in ons platte landje vrij glad zijn (goed asfalt) er weinig hoogteverschillen zijn en het met snel bochtenwerk in veel gevallen ook wel meevalt, is een keuze voor de zo aerodynamisch mogelijke band helemaal zo gek nog niet. In ieder geval niet zuiver een academische.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2022 12:05

53x11 schreef: 28 jul 2022 11:19
jakkel schreef: 28 jul 2022 09:58 (...)
Zoals ik al gezegd heb, de keuze voor een bepaalde bandbreedte hangt af van waar en hoe je rijdt. Blijkbaar heb je daar over gelezen. Nogmaals, adviezen hieromtrent zijn zeer moeilijk te geven. Die academisch zwaar beladen artikels veranderen daar niets aan. En dat het MTB-gedoe u gevoelig bevestig je nog maar eens door net dat gedeelte te quoten... ;)
Goh grappig, dat geldt voor zo'n beetje alle keuzes die je op materiaalgebied maakt. Zoals het steken van een starre voorvork in je MTB.
;) ;) ;) (Voor de zekerheid maar drie keer)

Volgens mij ging de vraag van TS over aerodynamica. Dit prima leesbare plaatje (maar even herhaald ter referentie) laat zien dat wat dat betreft, een bandbreedte die overeenkomt met de velgbreedte de beste keuze is. Zeker als de wind niet recht van voren komt.

Afbeelding

Aangezien de wegen in ons platte landje vrij glad zijn (goed asfalt) er weinig hoogteverschillen zijn en het met snel bochtenwerk in veel gevallen ook wel meevalt, is een keuze voor de zo aerodynamisch mogelijke band helemaal zo gek nog niet. In ieder geval niet zuiver een academische.
Als ik aangeef dat ik de banden komende zomer wil gebruiken in de bergen. Zou dat ook je keuze voor 23/25 beïnvloeden voor wielen met 17/22 en 18/25?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 jul 2022 12:10

Ik had reeds eerder aangegeven dat er ergens een studie is geweest die het vergelijk in snelheid heeft onderzocht, tussen iets meer comfort tov iets meer aërodynamica voor een tijdrit. Daar zit namelijk wel degelijk een overeenkomst tussen. Komt er op neer dat het voordeel van een paar mm op de aërodynamica teniet wordt gedaan door de vermoeidheid die het gebrek aan comfort bewerkstelligd.
Indien het dus gaat om zo snel mogelijk de tijdrit te kunnen afleggen, dan vermoed ik dat een 25mm band sneller zal zijn dan een 23mm exemplaar voor het grootste deel van de deelnemers daaraan.
Verder is er helemaal niets mis met het optimaliseren van de fiets, voor het beoogde gebruik. Natuurlijk zouden we allemaal beter een berg opkomen met het gewicht van een vingegard. En ook zouden we beter tijdrijden indien we ons op kunnen vouwen als de toppers daarin. (Met hulp van een windtunnel) Indien je een passende fiets hebt, dan is het alleen maar leuk om die te optimaliseren.
Mijn keuze zou in dit geval een 25mm exemplaar zijn, mede met het oog op het gebruik in de bergen. Maar als je het idee hebt sneller te zullen gaan met 23mm banden, dan zal het placebo effect je ook sneller maken en is dat de beste keuze.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2022 12:34

Maar op een zeer korte clubtijdrit is bijvoorbeeld comfort zoeken sowieso niet erg relevant. Langer dan een half uurtje duren die vaak niet. Op een ironman van 180km, waarna je nog moet hardlopen natuurlijk weer wel.

Als je aero wil dan zou ik op het voorwiel dus inderdaad een 23c steken op een 17c velg. Is je velg 19c dan een 25. Op het achterwiel is het maar de vraag of de tradeoff rolweerstand/aero daar in het voordeel uitvalt. En dus kan je achter waarschijnlijk bredere band 25 of zelfs 28 steken. Sowieso steunt er altijd meer gewicht op je achterwiel ( behalve bij het remmen ). En is dus daar ook meer rolweerstandswinst te behalen. Op mooi asfalt kan die 23 zeker wel het snelst zijn. Op ruw asfalt kan de 25 een beter effect hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2022 12:38

thestudent schreef: 28 jul 2022 12:34 Maar op een zeer korte clubtijdrit is bijvoorbeeld comfort zoeken sowieso niet erg relevant. Langer dan een half uurtje duren die vaak niet. Op een ironman van 180km, waarna je nog moet hardlopen natuurlijk weer wel.

Als je aero wil dan zou ik op het voorwiel dus inderdaad een 23c steken op een 17c velg. Is je velg 19c dan een 25. Op het achterwiel is het maar de vraag of de tradeoff rolweerstand/aero daar in het voordeel uitvalt. En dus kan je achter waarschijnlijk bredere band 25 of zelfs 28 steken. Sowieso steunt er altijd meer gewicht op je achterwiel ( behalve bij het remmen ). En is dus daar ook meer rolweerstandswinst te behalen. Op mooi asfalt kan die 23 zeker wel het snelst zijn. Op ruw asfalt kan de 25 een beter effect hebben.
Klopt, de tijdritten zijn max 30min. Achter rij ik met een disc wiel met tube dus daar heb ik voor nu even sowieso geen keuze in.

Ik heb besloten om 25mm te kopen voor de bergen en dan ga ik op zoek naar een snelle tijdrit band voor het voorwiel die wellicht wat minder lekbestendig is, maar wel veel sneller.

Plaats reactie