Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

23 of 25mm?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 jul 2022 14:52

NicoNB schreef: 26 jul 2022 12:54 is er al consensus over 23mm of 25mm?

Tot die tijd fiets ik wel met 23mm voor en 25mm achter, best of both worlds toch?
Dit hangt volgens mij volledig van de weg af waar je fietst. De 23 voor zal iets aërodynamisch voordeel bieden, maar het extra comfort van een 25mm band zal op minder glad wegdek minder vermoeidheid opleveren, waardoor je uiteindelijk toch sneller zal zijn. Hierbij aangegeven dat ik geen wetenschapper ben en niet weet waar een onderzoek hiervan te vinden is. Maar ik meen wel ergens te hebben gelezen, dat hier onderzoek naar is gedaan.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 26 jul 2022 16:19

Ik zou voor 28mm gaan indien mogelijk. Meer comfort en wat aërodynamica ga je geen verschil vernemen tov 25 of 23mm.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 jul 2022 17:14

Mijn opmerking was eigenlijk bedoelt als afleiding om te proberen die flamewar over te laten gaan.

Ik rij al vrij lang met 23 voor en 25 achter. geeft net wat meer comfort dan 2 x 23.
Het voordeel van 23 op het voorwiel is dat ik het idee heb dat ik net wat strakker in kan sturen door de hogere druk per mm2
Zeker op wat nat wegdek voel ik mijn voorwiel wel eens wegglijden. (winterfiets heeft wel 25mm voor).

Wie weet probeer ik het eens met 2 x 28 maar ik ben wel erg tevreden over de 23-25 combi.

Eventuele aerodynamische voordelen zijn voor mij niet relevant, ik rij geen wedstrijden en fiets vooral solo lange afstanden.
Onderweg hebben stoplichten die op rood staan een groter effect op mijn totaal tijd dan die eventuele 8 seconden per uur aan tijdswinst

Het maakt voor mij echt uit of ik veel moet stoppen of lekker kan stayeren.
Op dezelfde afstand kan dat makkelijk een uur verschillen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2022 17:59

Wellicht is het misschien nog handig om de achterliggende gedachte van deze vraag te vertellen.

Ik ben voor mijn trainingsritjes en ritjes in de bergen tijdens vakantie ook niet op zoek naar het aero voordeel. Ik bestel deze banden voor de vakantie en het voorwiel van deze wielset gebruik ik ook in mijn tijdritfiets. Daarom zou het handig zijn dat de band ook nog eens aerovoordeel oplevert tijdens een tijdrit. En ja dan kan ik beter kiezen voor een TT band, alleen die zijn niet zo lekbestendig en ga ik dus niet mee trainen of in de bergen mee rijden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jul 2022 18:00

@ niconb Dat is je gevoel, het klopt alleen niet :-)
28 - 30mm is met een juiste velgbreedte in het gros van de situaties de beste keuze voor ons. Uitzonderingen zijn er altijd.

Daarnaast denk ik, met de nadruk op denk. Dat een bredere en vooral hogere band altijd minder weerstand geeft omdat ie beter op het frame aansluit.
Maar goed als je echt aero wil zijn zou je denk ik ook met een heel hoog voorwiel moeten gaan rijden, achter is minder belangrijk.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 jul 2022 18:08

NicoNB schreef: 26 jul 2022 17:14

Het voordeel van 23 op het voorwiel is dat ik het idee heb dat ik net wat strakker in kan sturen door de hogere druk per mm2
Zeker op wat nat wegdek voel ik mijn voorwiel wel eens wegglijden. (winterfiets heeft wel 25mm voor).
Mij lijkt het omgekeerde waar ter zijn op een droog wegdek. Als je een brede band op zijn lagere druk rijdt, heb je een groter contactoppervlak met de weg en dus meer grip. En meer grip vertaalt zich in mogelijk hogere bochtensnelheden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jul 2022 18:21

NicoNB schreef: 26 jul 2022 17:14 Mijn opmerking was eigenlijk bedoelt als afleiding om te proberen die flamewar over te laten gaan.
(...)
Dat weet ik.
:oops:
Het heeft gewerkt
:mrgreen:
raven14 schreef: 26 jul 2022 18:08 Mij lijkt het omgekeerde waar ter zijn op een droog wegdek. Als je een brede band op zijn lagere druk rijdt, heb je een groter contactoppervlak met de weg en dus meer grip. En meer grip vertaalt zich in mogelijk hogere bochtensnelheden.
Ik heb dezelfde ervaring. Met name bochten in snelle afdalingen durf ik met hogere snelheid te nemen op 25mm banden (niet zo heel relevant in Nederland eigenlijk...). Of dat komt door meer grip, of doordat de fiets zich makkelijker op zijn kant laat leggen doordat de band mooier rond loopt durf ik niet te zeggen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 jul 2022 17:02

Niet teveel over nadenken. Hoe breder de band, hoe lager de druk, hoe beter het bolt, zeker over 'slechter' asfalt. Het is allemaal wat compromissen maken. Maar grote verschillen zijn er voor ons stervelingen niet. Het gaat ook allemaal maar wat om een paar watts...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2022 08:32

jakkel schreef: 27 jul 2022 17:02 Niet teveel over nadenken. Hoe breder de band, hoe lager de druk, hoe beter het bolt, zeker over 'slechter' asfalt. Het is allemaal wat compromissen maken. Maar grote verschillen zijn er voor ons stervelingen niet. Het gaat ook allemaal maar wat om een paar watts...
Paar watt hier en daar...daar gaat het bij tijdrijden juist om.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 jul 2022 08:53

NuitKor schreef: 28 jul 2022 08:32
jakkel schreef: 27 jul 2022 17:02 Niet teveel over nadenken. Hoe breder de band, hoe lager de druk, hoe beter het bolt, zeker over 'slechter' asfalt. Het is allemaal wat compromissen maken. Maar grote verschillen zijn er voor ons stervelingen niet. Het gaat ook allemaal maar wat om een paar watts...
Paar watt hier en daar...daar gaat het bij tijdrijden juist om.
Klopt! En dat zijn wij met z'n allen. En winnen of verliezen scheelt ons ook bakken euro's, prestige, vette contracten, enz...!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2022 09:09

Ik snap nooit zo goed waarom een voordeel van laten we zeggen 10 Watt weggewuifd wordt onder het motto "wij zijn toch geen profs". 10 Watt is best veel, en zeker merkbaar. Dat betekent dat je in dezelfde tijd een groter rondje af kunt leggen, of in dezelfde tijd hetzelfde rondje, maar dan met minder moeite. Voor veel mensen is dat gewoon prettiger of leuker fietsen.
Zeker van Jakkel, die op de MTB heel erg "snelheid-minded" is (wat natuurlijk helemaal prima is) kan ik dergelijke opmerkingen moeilijk plaatsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 jul 2022 09:38

53x11 schreef: 28 jul 2022 09:09 Ik snap nooit zo goed waarom een voordeel van laten we zeggen 10 Watt weggewuifd wordt onder het motto "wij zijn toch geen profs". 10 Watt is best veel, en zeker merkbaar. Dat betekent dat je in dezelfde tijd een groter rondje af kunt leggen, of in dezelfde tijd hetzelfde rondje, maar dan met minder moeite. Voor veel mensen is dat gewoon prettiger of leuker fietsen.
Zeker van Jakkel, die op de MTB heel erg "snelheid-minded" is (wat natuurlijk helemaal prima is) kan ik dergelijke opmerkingen moeilijk plaatsen.
Een 23 mm of 25 mm bandje gaat echt geen 10 watt schelen hoor. De keuze hangt ook van hoe en waar je rijdt, soort bandje, druk, gewicht, enz... . Rijd je op een biljartvlak gepolijste ondergrond, dan is een 23 mm op 8 bar en meer, dé keuze. Rijd je meer op een wat slechtere ondergrond dan kan je beter wat breder gaan op lagere druk. Zoals ik al gezegd heb, het is wat compromissen maken, aanvoelen, testen, spelen met druk,...

Weet je wat heel belangrijk is op een racefiets naar rendement toe, zelfs voor een amateur? De houding op de fiets. Ga je klimmen, crossen of MTB'en, dan komt daar nog eens het gewicht van de fiets bij. Dat zijn dingen die in alle omstandigheden winst opleveren. 2 mm verschil in bandenbreedte echt niet hoor, daarenboven zijn de gebruiksomstandigheden daar ook erg bepalend in. 23 mm kan in bepaalde omstandigheden meer rendement bieden dan 25 mm en omgekeerd. Een vaststaand advies geven is daarom ook erg moeilijk.
En ik weet dat dat MTB-gedoe wat moeilijk ligt bij u, maar dat hoef je hier niet op te rakelen hoor. Immers, compleet irrelevant aan deze discussie.

Plaats reactie