Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Waarom zijn wielen zo duur?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 09 jul 2022 21:52

Wat is duur? Dat is voor iedereen verschillend. Een goede wielset is een combinatie van verschillende factoren. Belangrijk is wat je met de wielen wilt doen en of gewicht van belang is. Sterk, licht en aero kost al gauw serieus geld. Als het wiel ook nog eens mooi afgewerkt is, sublieme naven heeft, levenslange garantie heeft en gemaakt is door duur merk dan betaal je paar duizend euro. Alles is relatief en je kan zaken rationeel bekijken of met het hart. Feit is dat fietsen de enige sport is waar de wielertoeristen hetzelfde kunnen rijden als de profs ( of beter). Ik vind dat persoonlijk erg leuk. Ben gek op mooie dingen. Helaas vaak duur ( en onbereikbaar) maar gelukkig niet altijd. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 09 jul 2022 22:11

JazzHands schreef: 09 jul 2022 21:38
dwangarbeider schreef: 09 jul 2022 21:22 Wat Gastheer G. zegt. Je kan nog steeds betaalbare spullen vinden, niet alleen wielen maar ook complete fietsen en daarmee net dezelfde fietsbeleving ervaren als met materiaal wat x keer zoveel kost.
De kunst is om jezelf niet te laten geloven dat duurder of nieuwer altijd beter is.
Maar pas op, nou niet gaan denken dat goedkoop ook altijd goed is… Vorig jaar eind zomer setje Vision Team 35 Comp SL Wielset gekocht voor 180. Winter mee doorgereden. Haast niet in de regen, wel af en toe nat wegdek. Eind winter naaf achterwiel naar de klote, in de zin dat er drie lagers verrot waren en vervangen moesten worden. En als klap op de vuurpijl een gebroken spaak. Kosten: 120 euro. Zijn dus erg dure wielen geworden.
Domme keuze dan ook of je bent slecht geadviseerd. In de winter kies je voor wielen met lagers die goed af dichten en kwalitatief beter zijn voor de verwachte weersomstandigheden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2022 22:12

Vision is dan ook gewoon dramatisch. En de duurdere versies doen het niet per se beter. Maar dat is een duur setje tune naven in de winter ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 09 jul 2022 23:13

Bom proof setje maken Hope naven of dt Swiss, handgespaakt, 28 of 32 spaken kan al voor euro of 400/500€. Laat je goed adviseren of lees je in.

Je krijgt waar je voor betaald. Mensen die dan rommel kopen en na 1 winter gaan klagen daar kan ik echt slecht tegen.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 13 jul 2022 09:43

boswielrenner schreef: 09 jul 2022 21:52 Wat is duur? Dat is voor iedereen verschillend. Een goede wielset is een combinatie van verschillende factoren. Belangrijk is wat je met de wielen wilt doen en of gewicht van belang is. Sterk, licht en aero kost al gauw serieus geld. Als het wiel ook nog eens mooi afgewerkt is, sublieme naven heeft, levenslange garantie heeft en gemaakt is door duur merk dan betaal je paar duizend euro. Alles is relatief en je kan zaken rationeel bekijken of met het hart. Feit is dat fietsen de enige sport is waar de wielertoeristen hetzelfde kunnen rijden als de profs ( of beter). Ik vind dat persoonlijk erg leuk. Ben gek op mooie dingen. Helaas vaak duur ( en onbereikbaar) maar gelukkig niet altijd. :-)
Mee eens, het is immers ook hobby. Dan schaf je ook wel eens iets aan dat je rationeel gezien niet nodig hebt maar waar je wel blij van wordt. Campa Zonda wielen zijn hartstikke goed maar Bora WTO 33 wielen vind ik wel heel erg mooi. Wie weet, komen die nog wel eens.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2022 10:42

bikerke schreef: 08 jul 2022 21:10 Ik vraag me af waarom (goede) wielen zo duur zijn.
Je bent toch gemakkelijk aan een setje meer dan 500€ kwijt.
Wat is dat eigenlijk, een goed wiel, welke criteria hanteer jij?

Als je zoekt in topics uit het velgrem tijdperk over dit onderwerp dan kom je al snel topics tegen over de goedkope standaard wielen die bij elke fiets meegeleverd worden. Vooral van een bepaalt Frans merk. Nou die dingen waren echt niet goed.
Het verhaal online was dat die wielen spoedig voor grote problemen zorgden.

Als je met winkeliers praatte dan zeiden ze, complete onzin, die wielen zijn bomb proof.
Gevolgd door de opmerking, ja je hebt natuurlijk mensen die alles kapot rijden maar die kunnen niet fietsen.

Kortom, dat lijkt een urban myth en voor vele blijkbaar een excuus om goede dure wielen te steken.

Wat een duur wiel beter maakt is voor mij wat ongrijpbaar.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 13 jul 2022 18:18

NicoNB schreef: 13 jul 2022 10:42
bikerke schreef: 08 jul 2022 21:10 Ik vraag me af waarom (goede) wielen zo duur zijn.
Je bent toch gemakkelijk aan een setje meer dan 500€ kwijt.
Wat is dat eigenlijk, een goed wiel, welke criteria hanteer jij?
Simpel.... 50000km mee kunnen fietsen met een minimum aan onderhoud en niet te zwaar....
(Buiten de normale slijtage bij velgremmen gerekend)

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 14 jul 2022 23:38

Als je in weer en wind 50000km fietst zijn je velg randen zeker al versleten mocht je nog velg remmen hebben. 50000km is denk ik voor de gemiddelde fietser een jaar of 10 fietsen.

Als je zolang erop wilt fietsen en er van wilt genieten kun je er toch ook 500€ aan uitgeven voor alu en 1300 voor carbon. Mooi setje met Hope of dt Swiss naven, handgespaakt messing nippels goede spaken erin. Enige wat je gaat krijgen in die kilometers zijn waarschijnlijk nieuwe lagers en af en toe wat vet erbij misschien spaken nog eens natrekken (en bij velg remmen natuurlijk een keer een nieuwe velg).

Wat is duur dan 500/10= 50€ per jaar. Hobby kost nu eenmaal geld.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 jul 2022 14:28

JazzHands schreef: 09 jul 2022 21:38
dwangarbeider schreef: 09 jul 2022 21:22 Wat Gastheer G. zegt. Je kan nog steeds betaalbare spullen vinden, niet alleen wielen maar ook complete fietsen en daarmee net dezelfde fietsbeleving ervaren als met materiaal wat x keer zoveel kost.
De kunst is om jezelf niet te laten geloven dat duurder of nieuwer altijd beter is.
Maar pas op, nou niet gaan denken dat goedkoop ook altijd goed is… Vorig jaar eind zomer setje Vision Team 35 Comp SL Wielset gekocht voor 180. Winter mee doorgereden. Haast niet in de regen, wel af en toe nat wegdek. Eind winter naaf achterwiel naar de klote, in de zin dat er drie lagers verrot waren en vervangen moesten worden. En als klap op de vuurpijl een gebroken spaak. Kosten: 120 euro. Zijn dus erg dure wielen geworden.
Ik had exact hetzelfde probleem na deze winter... en echt niemand die mij had verteld dat deze naven dus niet goed tegen winterweer kunnen :cry: En dan heb ik niet eens met zout oid op de weg gereden. Miskoop.
Ik heb inmiddels iets betere lagers erin zitten die hopelijk iets langer mee gaan dan 1 maand in de winter.

Welke naven adviseren jullie dan voor in de winter doorrijden?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 jul 2022 14:36

Dt swiss 350.
Weinig onderhoud nodig en als je eventueel onderhoud wilt doen geen tools nodig om zaken schoon te maken/te smeren.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jul 2022 15:40

Beter lagers gaan je niets opleveren bij Vision naven, daar kan het water nog steeds veel te makkelijk bij komen. Heb ook zo'n setje, om een setje met wat hogere velgen te hebben om eens te proberen ( voegt achteraf niets toe die velgen). Na vervangen lagers al eens gehad da na 2 ritten met nat wegdek, miezer geen regen er al weer een lager naar de vaantjes was. Naven zijn gewoon niet afgedicht dus voor mij geen optie. Ik was mijn fiets ook met water en shampoo en zelfs dat is al te veel voor deze naven. Wat mij perfect bevalt DT-swiss 240 en 350 (180 voegt niets toe en veel te duur) Hope (4) en moet zeggen dat mijn campagnolo Zonda wielen het ook heel goed doen in mijn wegfietsen. 1 setje lagers in een hele winter, waarin ik zeker een keer of 10 volledig doorweekt ben en zeker 20 keer fiets gewassen in een winter. Moet zeggen dat dit me van de Zonda's echt meeviel. De DT swiss 350 en Hope heb ik in mijn woon-werk fiets (hope in de vorige) ik fiets altijd door weer en wind en spuit mijn fiets af bij een autowas plaats eens paar jaar nieuwe lager (paar tientjes totaal) en weer door.
Ach, ik zeg ook maar wat

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 27 jul 2022 17:02

Ik verbaas mij ook om de prijzen van wielen. Zeker voor bijvoorbeeld een discwiel. Ik heb een tijd terug eens in zo'n fabriek mogen kijken en heel spannend is het allemaal niet. Qua grondstoffen idem dito. De grote merken zullen er wel wat R&D in gooien, maar dat lijkt toch meer detailwerk dan dat er de afgelopen jaren iets significant verandert is aan een disc. De kleinere merken maken gewoon jaar in jaar uit min of meer hetzelfde. Voor een disc betaal je al snel 1500 euro. Op Ali betaal je ook nog gewoon de helft. We hebben het dan over 1 wiel van een copycat in China. Waar je een carbon stuur voor twee tientjes hebt van diezelfde copycat, van hetzelfde carbon.

Plaats reactie