Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe woon/werk fiets

Remon-vl
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2015 21:14

Remon-vl 27 jul 2022 00:02

Hoi fietsers,

Ik zoek ben aan t oriënteren voor een nieuwe fiets. Met name woon/werk, enkele reis van 15 km.
Ik zat te kijken naar een racefiets of gravelbike. Liefst wat lichte spatborden erop.
Een hybride zoek ik niet, daar rij ik nu op. Doe ongeveer 45 min over de reis. Ik zou graag de afstand sneller willen afleggen. De fiets moet dus sneller zijn maar wel voldoende grip hebben tijdens natte weersomstandigheden.
Hebben jullie ervaring met race of gravel bike en/of deze afstand als woon werk verkeer, welk suggesties hebben jullie qwa merk.
Mijn budget zal rond de 1000.- liggen.

Grt!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jul 2022 08:19

Trek Emonda AL. Ruimte voor brede banden en de mogelijkheid voor spatborden en bagagedrager.
Wel vrij basic voor dit budget maar voor 1000€ koop je tegenwoordig sowieso niet veel meer met een racestuur erop.

Misschien hebben ze bij Decathlon nog iets van een gravelbike.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jul 2022 08:25

Helaas geen idee, welke fietsen er te koop zijn voor dat budget, dus daarin kan ik je niet helpen. Kan je wel zeggen dat ik al 20 jaar woon-werk-woon fiets, 20 km enkele reis en van alles aan fietsen heb uitgeprobeerd en nu tot de voor mij ideale set-up ben gekomen. Cyclocrosser/gravelracer/enduranceracer, met spatborden en om de paar dagen een rugzak. Banden 28 mm en beslist spatborden met een ontspannen race zit zijn voor mij de optimale invulling van www fietsen. Dus voor mij ben je in ieder geval op zoek naar een fiets die een goede oplossing is voor dit gebruik. Helpt je niet om te kiezen, maar steunt je wellicht dat je de juiste fiets op het oog hebt.
Ach, ik zeg ook maar wat

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 27 jul 2022 10:02

Ik rij op een trek checkpoint woon-werk. Ooit gekocht met het idee dat ik er in de winter dan wel 36mm banden onder zou zetten, nooit gedaan (ook niet bij sneeuw en/of ijs). Voor mijn volgende racefiets zou ik eerder kijken naar een enduranceracer (of de nieuwe hippe term "all-road bike") waar 32mm banden in passen wanneer er spatborden gemonteerd zijn. Schijfremmen zijn voor mij ook een dikke plus, al is het maar om de slijtage van je velgen tegen te gaan bij nat weer. Ik vrees alleen dat je er niet komt met 1000euro als je schijfremmen wil, maar heb eigenlijk ook nog niet grondig gezocht.
Als je route vrijwel vlak is, dan kom je hoogstwaarschijnlijk ook toe met 1 blad vooraan. Geen idee of dat echt een besparing is ten opzichte van een 2x.

Remon-vl
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2015 21:14

Remon-vl 27 jul 2022 10:54

Toch bedankt voor de reacties.
Wat mij ook opvalt de laatste tijd is de toename van electrische fietsen als forenzen fiets.. En dan niet alleen de stads fietsen. Echt trappen is er niet meer bij. En dat alleen om niet te zweten bij aankomst op t werk?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 27 jul 2022 11:27

Ik denk dat die ook wel hun plaats hebben hoor. 2 scenario's waarin ik die zou gebruiken:
- korte pendelrit (pakweg tot 10km): handig, want dan kan je in je werkoutfit op je fiets bij zo goed als alle omstandigheden
- lange pendelrit: meer dan 50km enkele rit wordt plots goed doenbaar op zo'n speed pedelec.

Hangt allemaal van eenieders insteek af: wil je sporten of wil je bewegen? Ga je met de fiets omdat je graag fietst of omdat je liever fietst dan op de trein/in de auto zit?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 jul 2022 11:28

Ja, dat denk ik wel.
Ik fiets dagelijks 8,5 km enkele reis. Het voorkomen van zweten op de heenreis is echt een dingetje bij mij. Het tempo dat ik het liefste fiets gecombineerd met een pittig tunneltje zorgt er voor dat ik net wel / net niet zweet.
Bij een volgende fiets (nog 3 jaar wachten) overweeg ik om die reden toch wel een elektrische fiets. Maar dan moet die wel harder dan 26kmh kunnen want anders fiets je continu tegen de begrenzer aan en dat fietst echt niet fijn.

Afstand en inspanning zijn voor mij totaal geen argument gezien bovenstaande.
Voor jou kan ik me voorstellen dat deze wel kunnen meewegen in jouw keuze.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jul 2022 11:39

Op het werk kan ik douchen en dat doe ik dan ook iedere morgen. Voor mij is 20km (3 kwartier) net lekker in de ochtend, maar ik zweet echt wel, dus als ik niet zou kunnen douchen zou ik ook iets anders bedenken. Een kennis van mij heeft 60 m enkel, deed dit voorheen op de racefiets, maar dan ben je toch dik 2 uur onderweg enkel en met 4 uur fietsen op een dag ook stevig qua vermoeidheid. Heeft nu een Speedpedelec, 1 1/2 uur per rit 3 uur per dag, nog steeds best veel tijd, maar de vermoeidheid is een stuk minder en hij rijd nu zeker 3/4 van de tijd met de speedpedelec, voor zijn situatie, snap ik de keuze wel. Ik liever gewoon fietsen, blijf ik gewoon het fijnste vinden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Remon-vl
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2015 21:14

Remon-vl 27 jul 2022 11:52

Ja en dat is bij mij eerlijk gezegd ook een twijfel.... Electrische of niet electrische. Goed argument met BARTDR.
Ik heb iig geen douche gelegenheid op t werk.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 27 jul 2022 12:09

Mogelijk is een Cube Nuroad FE wel iets voor jou en nog net in je budget? Je vind ze online rond de 999 euro

https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... metalgrey/

Natuurlijk instapgroep en mechanische schijfremmen maar in dit budget best netjes en spatborden + bagagerek + dynamo en verlichting vind ik het best netjes als je echt door weer en wind met de fiets wilt gaan werken is het tenminste nog wat praktisch en spatborden + verlichting + bagageopties los kopen gooit je budget ook omhoog.

Je hebt ook twee iets luxueuzere versies als je budget toch nog omhoog kan maar om gewoon woon/werk te trappen lijkt dit me wel te volstaan.

Ivm. het tweede topic binnen het topic ;)

Zelf fiets ik op dit moment 32 km enkel woon/werk met vooral de racefiets (Cérvelo C3 endurance) en 1 a 2 x per week een gewone e-bike (extra bagage mee om locker aan te vullen op het werk).
Afhankelijk van weer, wind, goesting ... kost dit mij ongeveer 1 uur (racefiets) tot 1 uur 20 enkel + een 45 tal minuten omkleden en douchen dagelijks op het werk.

Als je kan douchen en een beetje traint zal je hoe dan ook sneller zijn op een traject van 15 km met een gravel/randonneur/racefiets dan met een standaard e-bike.


Binnenkort verhuisd ons bedrijf en word de afstand 46 km enkel (mogelijk iets langer nog want nog op zoek naar het ideale traject qua veiligheid) en dan word het ook voor mij een Speed Pedelec ... redenen:

1. Gaat mij ongeveer evenveel tijd kosten (1u20 enkel) als met de wagen (dagelijks knooppunt met file voor wagens op traject).
2. Gaat mij geld opbrengen tov. met de wagen (fietsvergoeding).
3. Test al eens gedaan en op eigen kracht of met niet speed pedelec zou het mij 4 a 5 uur daags kosten incl. omkleden en douchen + 8 uur werken (en vaak een overuurtje erbij) = onhaalbaar, zal hetzelfde niet zijn maar zal tenminste nog een beetje beweging hebben met de Pedelec tov. de wagen.

Remon-vl
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2015 21:14

Remon-vl 27 jul 2022 12:41

SqueeZer schreef: 27 jul 2022 12:09 Mogelijk is een Cube Nuroad FE wel iets voor jou en nog net in je budget? Je vind ze online rond de 999 euro

https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... metalgrey/

Natuurlijk instapgroep en mechanische schijfremmen maar in dit budget best netjes en spatborden + bagagerek + dynamo en verlichting vind ik het best netjes als je echt door weer en wind met de fiets wilt gaan werken is het tenminste nog wat praktisch en spatborden + verlichting + bagageopties los kopen gooit je budget ook omhoog.

Je hebt ook twee iets luxueuzere versies als je budget toch nog omhoog kan maar om gewoon woon/werk te trappen lijkt dit me wel te volstaan.

Ivm. het tweede topic binnen het topic ;)

Zelf fiets ik op dit moment 32 km enkel woon/werk met vooral de racefiets (Cérvelo C3 endurance) en 1 a 2 x per week een gewone e-bike (extra bagage mee om locker aan te vullen op het werk).
Afhankelijk van weer, wind, goesting ... kost dit mij ongeveer 1 uur (racefiets) tot 1 uur 20 enkel + een 45 tal minuten omkleden en douchen dagelijks op het werk.

Als je kan douchen en een beetje traint zal je hoe dan ook sneller zijn op een traject van 15 km met een gravel/randonneur/racefiets dan met een standaard e-bike.


Binnenkort verhuisd ons bedrijf en word de afstand 46 km enkel (mogelijk iets langer nog want nog op zoek naar het ideale traject qua veiligheid) en dan word het ook voor mij een Speed Pedelec ... redenen:

1. Gaat mij ongeveer evenveel tijd kosten (1u20 enkel) als met de wagen (dagelijks knooppunt met file voor wagens op traject).
2. Gaat mij geld opbrengen tov. met de wagen (fietsvergoeding).
3. Test al eens gedaan en op eigen kracht of met niet speed pedelec zou het mij 4 a 5 uur daags kosten incl. omkleden en douchen + 8 uur werken (en vaak een overuurtje erbij) = onhaalbaar, zal hetzelfde niet zijn maar zal tenminste nog een beetje beweging hebben met de Pedelec tov. de wagen.
Mooie fiets! Is Claris een budget segment groep maar betrouwbaar?
En wellicht rare vraag maar wat is een makkelijke snelheid te behalen op een racefiets of bovenstaande Cube?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 27 jul 2022 13:27

Remon-vl schreef: 27 jul 2022 12:41 Mooie fiets! Is Claris een budget segment groep maar betrouwbaar?
En wellicht rare vraag maar wat is een makkelijke snelheid te behalen op een racefiets of bovenstaande Cube?
Claris is volgens mij wel ok en voldoende. Je hebt dan ook het voordeel dat alles wat goedkoper is om te vervangen. Je gaat geen 2km/u gemiddeld trager gaan rijden tov tiagra (wat ongeveer wel de max is voor jouw budget).
Een makkelijk te behalen snelheid is heel persoonlijk en hangt ook van je traject af. Toen ik begon met pendelen was dat ongeveer 24km/u gemiddeld (op een traject van 23km, zonder "in het rood" te gaan, vlotte fietsverbinding op de Vlaamse fietssnelwegen), ondertussen is dat 26 tot 28km/u gemiddeld naargelang de omstandigheden en de goesting. Veel sneller dan 28km/u is een doorgedreven training/wind in de rug/stuk achter een speed pedelec/... Als ik het goed inschat, dan ga je met een racefiets niet gigantisch veel snelheid winnen tov de fitnessbike die je nu hebt.

Plaats reactie