Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 jul 2022 15:39

Hier zit je toch perfect goed op? Volgens mij wil je gewoon een xl omdat die er beter uit ziet qua frame.

Ik zat ook met dat probleem doordat ik 1m90 ben maar wel 95cm bbl heb. Qua reach is een L mijn maat, maar dan zat ik met het probleem van de zadelhoogte en een veel te grote drop.

Heb dan de xl genomen en die zit perfect.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2022 16:14

Dat de shifters (horizontaal gemeten) dichterbij de zadelpenklem zitten, komt door de zitbuishoek.

Je bent dus uiteindelijk iets korter gaan zitten en je zadel is iets omlaag gegaan (is het daarbij ook iets naar achter geschoven op de rails om dezelfde setbacl te behouden?)
Dat maakt wel dat je wat dichter tegen de XL aanzit dat met de vorige gegevens.

Staat bij de Aeroad het zadel nog verder naar voren t.o.v. de trapas?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe voelt het nu?

Zo op de foto's ziet het er niet uit als een te grote fiets maar als jij vind dat je niet diep genoeg zit en/of het stuur te ver weg staat, dan past het niet.

Of een XL waarbij je toch een paar mm boven de maximale zadelhoogte uitkomt en gezien de vorige problemen met de constructie van de klemming een goede keus is, valt te betwijfelen. Stel er komt over een paar jaar toch weer een recall omdat het niet 100% is opgelost, dan kunnen ze jou overslaan omdat je buiten de lijntjes hebt gekleurd. (Met een te laag zadel gaan rijden is helemaal geen optie)
Campagnolo Ultra Dork

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 26 jul 2022 22:47

Djemz schreef: 26 jul 2022 15:39 Hier zit je toch perfect goed op? Volgens mij wil je gewoon een xl omdat die er beter uit ziet qua frame.
Niet de voornaamste reden. Met een XL heb ik nog de optie om dieper te gaan zitten. De 2XL zit ik al helemaal slammed. Naast dat je dieper kan zitten is een kleiner kader stijver, lichter. Dit is ook de reden dat veel profs een kleiner frame hebben met een lange stuurpen. Ik zag dat MVDP een cockpit met 130mm stem heeft. Helaas is deze niet te koop voor gewone stervelingen als wij.

Ernie C. schreef: 26 jul 2022 16:14 Dat de shifters (horizontaal gemeten) dichterbij de zadelpenklem zitten, komt door de zitbuishoek.

Je bent dus uiteindelijk iets korter gaan zitten en je zadel is iets omlaag gegaan (is het daarbij ook iets naar achter geschoven
Je hoek van 73.5 vs 72.5 graden komt overeen met +/- 10mm. Dit heb ik inderdaad gecompenseerd door het zadel van de Aeroad naar achteren te schuiven. Mijn oude Venge heeft echt OOK nog 15mm setback in het zadel waardoor deze NOG meer naar achteren zit!

Ernie C. schreef: 26 jul 2022 16:14 Dat maakt wel dat je wat dichter tegen de XL aanzit dat met de vorige gegevens.
Dit snap ik niet helemaal
Ernie C. schreef: 26 jul 2022 16:14 Staat bij de Aeroad het zadel nog verder naar voren t.o.v. de trapas?
Ja dit heb ik opgemeten, de afstand tussen hart-trapas en center zadelklem is bij de Aeroad 23cm en bij mijn Venge 26cm. Bij de Aeroad zit het zadel (in neutrale positie) dus 3cm dichter bij de trapas!
Ernie C. schreef: 26 jul 2022 16:14 De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe voelt het nu?
Eerlijk gezegd erg goed.. Heb er nu 250km mee gefietst. De grote vraag is wat nou het effect is om dichter bij de trapas te zitten. Ik moet nog wel een lange rit maken overigens

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jul 2022 13:55

Je zit nu 10mm korter dan op de Venge met het oude stuur en je zadel staat 2cm lager. Dat is toch een flink verschil in bikefit termen.

Als ik op de foto's van het zijaanzicht kijk naar de knie en pedaalas, zit Je nog niet eens zover naar voren. Het ziet er vrij normaal uit.
Campagnolo Ultra Dork

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 27 jul 2022 17:35

Ernie C. schreef: 27 jul 2022 13:55 Je zit nu 10mm korter dan op de Venge met het oude stuur en je zadel staat 2cm lager. Dat is toch een flink verschil in bikefit termen.

Als ik op de foto's van het zijaanzicht kijk naar de knie en pedaalas, zit Je nog niet eens zover naar voren. Het ziet er vrij normaal uit.
Ja de 72.5 graden hoek + de 10mm setback (zadelpen) zorgt ervoor dat de Venge 20mm verder van de trapas zit. Geen idee waarom ik 30mm gemeten heb... wellicht een meetfout? Ik heb een loodlijn gebruikt..

Door bij de Aeroad het zadel 10mm naar achteren te schuiven is dit nog maar 10mm verschil in theorie. Nu maar kijken dit uberhaupt iets uitmaakt.

Goed om te lezen dat het er vrij normaal uit ziet. Als dit topic bekijk (VERHOUDING KNIE EN TRAPAS)
viewtopic.php?t=93495

Lijkt het zelfs alsof veel renners met de knie vóór de trapas uitkomen zodra het been zo ver mogelijk gestrekt is (bij al mijn foto kun je zien dat mijn knie in deze positie net achter de trapas zit). Misschien kan ik zelfs wel nog meer naar voren :)

Volgende week ga ik een bikefit doen...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jul 2022 18:21

Nou ik zie dat plaatje en denk dat je op deze 2xl beter gaat zitten dan op de XL. De fijnafstelling daargelaten ziet het er vrij normaal uit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jul 2022 10:04

Een bikefit doen met een fiets waarvan je niks aan het stuur kunt veranderen, krijg je dan 50% korting? :mrgreen:

Enerzijds begrijpelijk omdat je geen miskoop wil doen. Aan de andere kant heb ik al de raarste dingen uit bikefits zien komen en is het vaak zonde van het geld.
Campagnolo Ultra Dork

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 28 jul 2022 11:21

Ernie C. schreef: 28 jul 2022 10:04 Een bikefit doen met een fiets waarvan je niks aan het stuur kunt veranderen, krijg je dan 50% korting? :mrgreen:

Enerzijds begrijpelijk omdat je geen miskoop wil doen. Aan de andere kant heb ik al de raarste dingen uit bikefits zien komen en is het vaak zonde van het geld.
Ja goed punt! Ik ben vooral benieuwd naar mijn zadelhoogte. Ik ben dus al van 88cm naar 86.3cm gegaan maar het is complexer dan je denkt. Ook de hoek die je maakt met je voeten heeft invloed op je kniehoek.

Een vriend van mij is 3 cm lager gegaan door een bikefit, in eerste instantie voelde dit vreemd voor hem, maar nu trapt bij veel hogere wattages etc. Ik zie ook veel renners in de tour met een kniehoek die vele malen groter lijkt dan 40 graden (die hebben het zadel veeel lager dus), terwijl men vroeger dacht men dat je tussen de 25 - 35 graden moest zitten.

Mijn 0.883*BBL(97.7)-4mm komt overeen met een zadelhoogte van 85.86mm met de oude methode!!! Wat zelfs al akelig dichtbij de 85.4cm max zadelhoogte van de XL komt. Dus grote kans dat ik nog lager moet zitten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jul 2022 11:45

Er is de laatste jaren vooral de trend geweest om flink hoger te zitten dan traditioneel. Lager ben ik nog niet tegengekomen. Zelf ben ik altijd bij de traditionele hoogte gebleven, overigens zonder die -4mm. Lager moet ik echt niet gaan want dan krijg ik last van mijn knieën.

Ook al kom je met je zadel in de buurt van wat de XL maximaal kan, dan is het toch logischer om voor het frame te gaan waar je wat meer midden in de range zit. Bij de 2XL is dat bij jou nog steeds aan de bovenkant van die range trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jul 2022 11:50

Op basis van de foto's zou ook ik denken dat de 2XL 'jouw' maat is.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 jul 2022 18:02

Het geld dat ik voor bikefits heb uitgegeven had ik beter aan iets anders gedaan. 2 goedkope bikefits en 1 dure. Met geen enkele zat ik goed op de fiets.

Heb dan maar zelf wat zitten prutsen tot het naar mijn gevoel goed was en heb nog nooit zo goed gezeten.

Vooral bij die eerste bikefit heb ik een blessure opgelopen aan een kniepees die ik niemand toewens. Het heeft me bijna 2 jaar gekost om er vanaf te geraken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jul 2022 19:34

linkeballen schreef: 28 jul 2022 11:21 ........Wat zelfs al akelig dichtbij de 85.4cm max zadelhoogte van de XL komt. .......
Vanwaar komt toch die drang naar het, in jouw geval, net iets te kleine frame?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie