Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

23 of 25mm?

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3706
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 24 jul 2022 15:01

De buitenkant van de velg is 25mm, maar toch lijkt de 25mm breder. Wellicht valt de GP5000 breder dan 25mm.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3706
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 24 jul 2022 15:01

Orlok schreef: 24 jul 2022 14:59
NuitKor schreef: 24 jul 2022 12:45
Orlok schreef: 24 jul 2022 10:23 Bij een interne velgmaat van 17 of 18 hoort gewoon minimaal een 25 mm band.
Is dat wel zo? Ik rij er ook wel 23mm mee en dat gaat prima, ligt mooi op de velg.
Dat jij er een 23 mm band op legt wil niet zeggen dat normaal gesproken op een 17C velg minimaal een 25 mm band hoort.
Ben wel benieuwd naar informatie die dat bevestigd.

Ik bestel om het even 25 of 23mm...dus ben benieuwd

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4979
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jul 2022 15:03

NuitKor schreef: 24 jul 2022 14:59
Orlok schreef: 24 jul 2022 14:56
NuitKor schreef: 24 jul 2022 14:23

Ik ben niet echt op zoek naar meer comfort. Ik zou willen weten of een 23mm band op een 17/18mm een goede keuze is qua aerodynamica. Bij de 25mm lijkt de band wat meer als een ballon op de velg te zitten dan bij 23mm

Edit:

Volgens mij heb ik al wat gevonden. Als je de 23 en 25mm Conti 4000 vergelijkt is de 25mm sneller:

https://2.bp.blogspot.com/-WUCVEwgx_PA/ ... 3%2BPM.png
Leuk plaatje, maar heeft niets met aerodynamica te maken wel met rolweerstand zie ook http://www.bicyclerollingresistance.com ;)
Klopt en ik zoek ook nog het stukje aerodynamica ;)
Aerodynamica is een complexe materie, maar als je een betere aansluiting van de band op de velg wenst - betere aerodynamica - is de keuze een hookless velg, alleen dan wel met een tubeless band, dus geen conti 4000 s II. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4011
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jul 2022 15:06

Op 17c kan je prima 23 rijden. En ook prima een 25. Het is maar net wat je wil. De 23 is meer aero, maar op de meeste wegdekken is de 25 sneller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4979
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jul 2022 15:07

NuitKor schreef: 24 jul 2022 15:01
Orlok schreef: 24 jul 2022 14:59
NuitKor schreef: 24 jul 2022 12:45

Is dat wel zo? Ik rij er ook wel 23mm mee en dat gaat prima, ligt mooi op de velg.
Dat jij er een 23 mm band op legt wil niet zeggen dat normaal gesproken op een 17C velg minimaal een 25 mm band hoort.
Ben wel benieuwd naar informatie die dat bevestigd.
Google is je vriend.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3706
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 24 jul 2022 15:07

Orlok schreef: 24 jul 2022 15:03
NuitKor schreef: 24 jul 2022 14:59
Orlok schreef: 24 jul 2022 14:56
Leuk plaatje, maar heeft niets met aerodynamica te maken wel met rolweerstand zie ook http://www.bicyclerollingresistance.com ;)
Klopt en ik zoek ook nog het stukje aerodynamica ;)
Aerodynamica is een complexe materie, maar als je een betere aansluiting van de band op de velg wenst - betere aerodynamica - is de keuze een hookless velg, alleen dan wel met een tubeless band, dus geen conti 4000 s II. ;)
Conti 4000 was even als voorbeeld. Die band wordt überhaupt niet meer gemaakt.

Zag deze tabel. Daaruit blijkt ook dat 25mm moet hebben. Bedankt.

Afbeelding

ic3d
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jul 2022 10:01

Een voorband die qua breedte beter aansluit bij de velg is aerodynamischer. Ik heb een aantal testjes gevonden, maar geen idee hoe betrouwbaar e.e.a. is. Zie onderstaande afbeelding. Hierbij vergelijkt men diverse breedtes (bandbreedte en breedte door druk) op dezelfde velg. Uiteindelijk is het verschil denk ik minimaal. Je wint iets op rolweerstand en verliest iets op aerodynamica met een 25mm band. Voor het achterwiel schijnt het niet uit te maken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4979
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jul 2022 13:44

Leuk dat je zo'n grafiek plaatst, maar leg dan ook eens uit wat die onleesbare grafiek betekent want er is geen mouw aan vast te knopen van hetgeen je zegt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8551
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jul 2022 14:46

"Geen mouw aan vast te knopen", die kende ik nog niet. Maar met een beetje inzicht is er toch best een mouw te passen aan het bovenstaande plaatje?
Het smalste bandje geeft de minste weerstand op deze Zipp velg. Het effect is het grootst als de wind onder een hoek staat. In hoeverre "drag" hier alleen luchtweerstand betreft of ook rolweerstand, is niet helemaal duidelijk (ik denk het eerste, want zal wel gebaseerd zijn op windtunnel data).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3706
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 25 jul 2022 16:34

Orlok schreef: 25 jul 2022 13:44 Leuk dat je zo'n grafiek plaatst, maar leg dan ook eens uit wat die onleesbare grafiek betekent want er is geen mouw aan vast te knopen van hetgeen je zegt.
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar ik vind je manier van communiceren in dit topic niet echt plezierig overkomen. We zitten hier allemaal voor ons hobby he...

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3706
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 25 jul 2022 16:36

ic3d schreef: 25 jul 2022 10:01 Een voorband die qua breedte beter aansluit bij de velg is aerodynamischer. Ik heb een aantal testjes gevonden, maar geen idee hoe betrouwbaar e.e.a. is. Zie onderstaande afbeelding. Hierbij vergelijkt men diverse breedtes (bandbreedte en breedte door druk) op dezelfde velg. Uiteindelijk is het verschil denk ik minimaal. Je wint iets op rolweerstand en verliest iets op aerodynamica met een 25mm band. Voor het achterwiel schijnt het niet uit te maken.

Afbeelding
Bedankt voor het delen!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8551
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jul 2022 16:46

NuitKor schreef: 25 jul 2022 16:34
Orlok schreef: 25 jul 2022 13:44 Leuk dat je zo'n grafiek plaatst, maar leg dan ook eens uit wat die onleesbare grafiek betekent want er is geen mouw aan vast te knopen van hetgeen je zegt.
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar ik vind je manier van communiceren in dit topic niet echt plezierig overkomen. We zitten hier allemaal voor ons hobby he...
Wat ik dan wel weer komisch vind is dat Orlok eerst als antwoord een google search link plaatst, daarmee implicerend dat hier een klip-en-klaar antwoord mee te vinden is (de link laat tabellen zien van autobanden, MTB-banden, racefietsbanden, gravelbikebanden, etc, door elkaar heen), en een paar posts later chagrijnig gaat zitten doen (en en-passant op Cruijffiaanse wijze twee Nederlandse uitdrukkingen met elkaar verbastert) omdat hij een, toch niet zo heel ingewikkeld, grafiekje niet kan interpreteren.

Iets met introspectie... hmm, waar kwam ik dat nou eerder tegen... :roll:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Plaats reactie