Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogensmeter Garmin Rally of Shimano Ultegra R8100

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jul 2022 15:13

Hoi, Ik ga binnenkort een nieuwe fiets bestellen met de nieuwe Ultegra R8100 groep. Ik wil er graag een vermogensmeter bij, maar heb nog geen idee welke. Ik heb nog geen ervaring met vermogensmeters. Ik heb er nu twee op het oog: de Ultegra vermogensmeter van de nieuwe Ultegra groep (FC-R8100-P) , of de Garmin RallyRS100 (eenzijdig).
Dit zijn twee vermogensmeters in een verschillende prijsklasse. De Ultegra is 1000 euro en de Garmin ca 500 euro (maar dan wel met pedalen). De Ultegra meter zou ik kiezen omdat deze mooi past in het geheel van de nieuwe groep en een degelijke uitstraling heeft en een lange batterijduur en preciezer door de tweezijdige meting. De Garmin zou ik kiezen omdat ik me kan voorstellen dat het goed integreert met mijn Garmin Edge 1040, en de datapresentaties op Garmin Connect vind ik wel prettig (ik ben een beetje een Garmin fanaat).

Wat zijn mijn eisen? Die zijn eigenlijk niet zo hoog denk ik:
- Redelijk goede nauwkeurigheid (2% afwijking zou ik al voldoende vinden)
- Goede integratie met mijn Garmin Edge computer
- Niet elke maand hoeven opladen
- Duurzaam en waterdicht
- Alleen voor de racefiets (1 fiets, dus omwisselen niet nodig)

Ik wil best graag de prijs voor de Ultegra betalen, maar ik vraag me af of het het wel waard is? Wat krijg je hiervoor terug vraag ik me dan af. De Garmin is een stuk goedkoper, maar ook veel slechter? Gaat het eenzijdig meten nog voor irritaties zorgen? Ik hoor graag jullie mening.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 jul 2022 20:58

Extra keuze: Favero Assioma Uno (of duo), want voor de prijs van die Garmin heb je bijna een setje favero's, zeker als je de aanbiedingen in de gaten houdt.

De Ultegra PM zou ik persoonlijk niet doen. GPlama heeft een uitgebreide review gedaan van de nieuwe Shimano PM's en was niet onder de indruk.
Pedalen hebben nog een ander voordeel: je kunt ze makkelijk overzetten op een andere fiets. Bv als je een fiets huurt op vakantie, of als je ooit weer een nieuwere koopt
Afbeelding

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 21 jul 2022 21:43

Nadeel voor de assioma: geen shimano plaatjes.
Ik heb zowel enkel als dubbelzijdige powermeter gehad, dubbel heeft imo geen voordeel.
Komen de garmin pedalen hoger dan bv een ultegra pedaal, heb dat precies eens ergens gelezen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jul 2022 00:37

swannie schreef: 21 jul 2022 21:43 Nadeel voor de assioma: geen shimano plaatjes.
Ik heb zowel enkel als dubbelzijdige powermeter gehad, dubbel heeft imo geen voordeel.
Komen de garmin pedalen hoger dan bv een ultegra pedaal, heb dat precies eens ergens gelezen.
En wat is er naar jouw mening zo anders aan de Look Keo plaatjes tov de Shimano plaatjes ? Beide heb je in verschillende varianten met verschillende float. Ze clippen hetzelfde in en uit. Ik merk echt geen verschil tussen de spd-sl en de keo cleats.
Afbeelding

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 22 jul 2022 06:44

En waarom niet een 4iiii powermeter in de linker trapper? Hier rij ik al jaren mee, werkt prima en je hoeft je pedalen niet te vervangen (en dat is echt handig, want als je een pedaal sloopt door een val of je wilt upgraden, heb je alle vrijheid). Werkt prima met een Edge 1030, 1030 Plus en 1040 kan ik je vertellen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 jul 2022 07:01

Als het gaat om de data bij Garmin, dan zou ik voor de Rally kiezen. (Als het geld niet het grootste probleem is, zelfs de dubbele)
Ik heb een Rotor powermeter en zie daarmee bijvoorbeeld niet de pedaal smoothness. Ik weet niet of de assioma pedalen die data wel weergeven, maar meestal levert Garmin met zijn eigen sensoren net iets meer data. Je gaat die data echt niet missen als je het niet hebt, maar indien je een data liefhebber bent is meer beter.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 jul 2022 08:51

Ik heb een nieuwe Rally in de verkoop staan mocht je daarvoor kiezen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jul 2022 11:05

Het enige wat de Assioma pedalen niet leveren tov van de Garmin pedalen is PCO (Platform Centre Offset - of je daadwerkelijk in het midden van het pedaal kracht zet). De overige metrics wel: Positie, Power Phase, Pedal smoothness enz. Niet dat het heel veel boeit, maar is grappig om te zien. Daarvoor heb ik echter niet voor de Assioma's gekozen. Voor mij was het verschil in prijs tussen de Garmin en Assioma's de doorslag. Dubbelzijdig meer dan 300,- duurder, en enkelzijdig ong. 200,- duurder.
Alle reviews met vergelijksdata geven aan dat de Assioma's minimaal net zo nauwkeurig zijn dan de Garmin pedalen, alleen een stuk goedkoper.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jul 2022 15:51

Assioma’s kan je tegenwoordig ook voor Spd-sl krijgen.

Ik heb ze trouwens ook (Keo versie) en die bevallen me heel goed.

Dat dubbelzijdig (of beter gezegd, volledig) geen voordelen heeft vind ik een zeer boude uitspraak. Ik ben het daar niet zo maar mee eens.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 22 jul 2022 20:14

Ik vind dat die keo plaatjes enorm snel slijten tov shimano plaatjes, shimano’s gaan makkelijk een seizoen mee. Keo’s een maand of 3 🤷
Wat is voor ons, amateurs, dan het extra voordeel van dubbelzijdig?

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 22 jul 2022 20:44

Favero heeft intussentijd ook een variant voor Shimano SPD-SL indien dit je enige reden is om niet voor deze powermeter te gaan.

Of je koopt de sensors alleen en bouwt ze in bij een pedaalset naar keuze van Shimano en sommige webshops bieden ze ook aan als set met Shimano pedalen erbij.

Zelf ben ik voorlopig gestart met een goedkope Stages powermeter (aanbieding) omdat ik er nog niet aan uit was of ik een powermeter een meerwaarde vond hebben.

Tussentijd er dus wel uit en vanwege een nog niet genoemd pluspunt van de Favero's (voor bijna ieder onderdeel bied Favero wel een spare part aan) zal er de volgende promo die ik zie passeren een Assioma Duo setje bijkomen.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 22 jul 2022 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jul 2022 20:46

swannie schreef: 22 jul 2022 20:14 Ik vind dat die keo plaatjes enorm snel slijten tov shimano plaatjes, shimano’s gaan makkelijk een seizoen mee. Keo’s een maand of 3 🤷
Wat is voor ons, amateurs, dan het extra voordeel van dubbelzijdig?
Ik heb die ervaring niet echt. Ik heb de grijze Keo plaatjes, en heb ze er nu iets meer dan 7000km in gebruik (sinds begin nov. 2021) en ze zijn nog prima. Ik loop er niet veel op, misschien dat dat helpt
Afbeelding

Plaats reactie