53x11 schreef: ↑21 jul 2022 14:36
@jakkel: Wij maken verschillende afwegingen bij het uitzoeken van een fiets, zoveel is duidelijk
Het woord "leuker" uit je laatste post is natuurlijk het toverwoord. Voor mij hoort daar een fiets mee waar ik zo hard mogelijk (met mijn beperkte skillset
) mee omlaag kan op de lokale rondjes, die me in het buitenland niet tegen houdt, maar die op de Nederlandse lusjes nog wel leuk is om mee te rijden. Dat is per definitie niet een fiets waar ik in Nederland het allersnelste rond ben (al zou ik dat op een full-rigid ook niet zijn), en ook niet een fiets waar ik met het meeste gemak de rode en zwarte lijnen in een bikepark rij. Een compromis dus. Maar dat is jouw fiets ook (als in: snel bergop, beperkend in de meer technische afdalingen).
Ik probeer gewoon een realistische en objectieve kijk op de zaak te geven, gestoeld op eigen ervaringen op verschillende terreinen met verschillende MTB's. En dan kan ik enkel concluderen dat een lichte rigide MTB 'overall' bekeken de meeste fun biedt op de terreinen die ik, en velen hier in mijn omgeving, vooral rijden. Het biedt enkel maar voordelen naar speelsheid, wendbaarheid, acceleratie en snelheid toe. Lange geaccidenteerde afdalingen hebben wij hier immers gewoonweg niet. Ik had een top of the range veervork steken van 1.500 gr. Ingeruild voor een 110 euro kostend Chinees vast exemplaar van 750 gr.. Als dat echt niet beter zou rijden, dan had ik die Fox nooit verkocht, hé. 750 gr. lichter op de voorkant maakt echt wel wat en als je bereid bent wat meer centen uit te geven, dan kan je met een duurder vast exemplaar daar nog makkelijk een 100 g afkrijgen. En dan zwijg ik nog wat je kan uitsparen op vorken uit de lagere klasses, dat kan zelfs tot een besparing op de voorkant tot 1,5 kg gaan! De MTB's die nu rondrijden zijn ook vooral 29'ers met 2.2 banden. Die banden hebben meer volume en een grotere afrol dan de vroegere 26" op max 2.0 banden. Bovendien zijn de duurdere MTB's nog lichter geworden door het veelvuldig gebruik van carbon in zowel onderdelen als frame. Allemaal dingen die het comfort aanzienlijk verhoogd hebben tegenover vroeger. Op de vlakkere toertochten waar vroeger iedereen met MTB's reed, het liefste met minimum 80 mm veerweg vooraan, zie je nu meer en meer gravelfietsen, met 40/45 mm bandjes en geen vering. Waarom? Gewoon omdat je met die dingen hier ook perfect weg kunt. Hier op de MTB parcoursen wordt ook getraind door de cyclocross toppers (Van Aert, VDP,...), ik ken van heel nabij enkele ex-toppers die nog steeds coachen en in het circuit zitten. Die beamen ook dat het met cyclocross en rigide fietsen ook op alle vlakken niet minder gaat. Trouwens, heb jij al met een rigide 8 kg wegende MTB over uw tracks gereden? Ik vermoed van wel gezien je nogal vrij zeker bent van uw stuk.
Nu, je kan er over blijven discussiëren en als mensen graag met fully's van 11 kg en meer en dikkere zwaardere banden over veldwegen en heuveltjes van 10m hoogte dokkeren, dan is daar niets mis mee, zeker naar comfort is het een pluspunt. Maar overall bekeken biedt dat dikwijls geen meerwaarde. Ik wil gewoon zeggen dat velen hier met fameus overkill dingen rijden. De marketing duwt het natuurlijk ook allemaal wat door onze strot. Logisch, de boel moet immers ook blijven draaien... en er moet over geluld worden.