Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2022

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 13:28

ophetkantje schreef: 22 jul 2022 11:27
Beste Lugosi, na een keer snappen we het ook wel dit (3) dubbel posten maakt het topic niet leesbaarder en je punt maak je niet sterker door het 3 keer te herhalen.
Dat gebeurt imo vooral door niet-inhoudelijke reacties.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 jul 2022 13:30

"Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt." Voor Jakobsen geldt dat uiteraard ook, want in wielertermen: Hoe langer het peloton in gesloten formatie het einde (bergachtige finale) nadert, hoe korter de weg is die nog afgelegd behoeft te worden, waarvoor dan vervolgens ook nog de volledige tijdslimiet extra verbruikt mag worden.Bij een ontsnapping is het optimum vanzelfsprekend de aankomst waarbij de renner(s) uit de kopgroep op de meet wordt gepasseerd door een GC-renner, die veel later pas uit het peloton is weggereden.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 13:38

SantaSCSI schreef: 22 jul 2022 11:06 Als je ziet hoe kansloos twitter (en sporza) vandaag weer is ga je bijna hopen dat Wout vandaag als 100e over de meet komt. Het zou magistraal zijn moest Wout na de tour in zo'n praatprogramma komen zeggen "Het mag nu gedaan zijn, ik zit goed en nee ik kan de tour niet winnen. Stop ermee".
Wout heeft al meermaals duidelijk gezegd dat hij dat niet kan en dat ook niet wil.

Blijkbaar is voor veel mensen geel het ultieme doel en blijven ze daarover doorgaan en willen ze het gewoon niet horen/weten.

Een interessantere vraag gisteren in v-l-v was: wil je (in het geval van bijvoorbeeld Pogi) liever 2xtour + 5monumenten of 5xtour + 2monumenten. De meningen waren verdeeld.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 jul 2022 13:45

Een aantal jaar geleden zat Tom Boonen in hetzelfde schuitje: hem werd ook een paar keer gevraagd of hij misschien niet ooit de Tour kon winnen, of op zijn minst toch voor een klassement kon gaan.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2022 13:47

Dat hangt van je mogelijkheden af. Het maakt mij niet uit. Ik klasseer mvdp, VA, pogi niet anders. Ben blij dat ze er zijn.
Hoeveel jaren hebben we geen saaie rondes zitten kijken...... waren het er 10 of 20 :-)

Naar mijn mening hebben we verruit de mooiste generatie ooit.
Veldrijders en MTB,'ers die een touretappe winnen of andersom.

Pogi die ook gewoon de klassiekers rijd, heerlijk!

Ik krijg altijd het idee dat die Belgen iedereen in de malen nemen of zouden ze echt denken dat VA de tour kan winnen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2022 14:43

Klein_Verzet schreef: 22 jul 2022 13:30 "Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt."
Het lijkt wel op een uitspraak van Johan Cruijff "hoe langer de wedstrijd is gevorderd hoe minder tijd je hebt om een doelpunt te scoren". :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2022 14:54

Natuurlijk kan wout de tour winnen, als vingegaard of pogacar evenveel werk verzetten dan Wout deze tour wint geen van beiden de tour. Een top 5 plaats zit er in elk geval in. Of heb ik een andere ronde gezien?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2022 15:02

lugosi schreef: 22 jul 2022 09:54
thestudent schreef: 22 jul 2022 09:16 Hoe bedoel je. Als er een kopgroep gaat lopen en die heeft voor de klim al vijf minuten voorsprong. En iemand uit de kopgroep wint de rit. Dan heeft jaboksen vijf onnodige minuten verloren doordat het peloton daar te langzaam reed. Terwijl een sprinter inderdaad beter daar harder kan rijden in de wielen. Vijf dure minuten dus die hij klimmend niet goed maakt.

Simpelweg gezegd. Jakobsen en Quickstep gaan de eindtijd toch niet bepalen. Wat ze wel kunnen doen is de etappe zo snel mogelijk afleggen. Door dit te doen heeft de sprinter toch echt de meeste kans binnen tijd te eindigen. De totale tijd in de etappe telt. Sneller op t vlakke is toch echt minder snel moeten klimmen.
Je gaat er dan van uit dat er iemand van de kopgroep wint, wat in dit soort ritten vaak niet gebeurt (gisteren ook niet) bovendien ga je er in dat geval dan van uit dat de renners in de kopgroep het parcours even snel kunnen afleggen als de klassementsrijders.

Als QS de winnaar (Vignegaard) sneller naar de eindstreep brengen door te werken dan bepalen ze wel degelijk mede de eindtijd. Dat is wat er gisteren gebeurd is.

Dat Jakobsen door in het wiel van zijn ploegmaten te rijden de etappe sneller aflegt is niet relevant als de uiteindelijke winnaar daar ook van profiteert.
Lugosi, jij werkt met veel aannames en veronderstellingen, Daniël houdt het simpel en duidelijk ""Als je tegelijk aan de klim begint heb je een bepaalde tijd om binnen te komen. Als je 5min later begint ben je die 5min al kwijt voor je begint.""
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2022 15:09

Enzzo schreef: 21 jul 2022 22:10 Deze Tour heeft de beste klimmer anders wel de bollentrui gepakt denk ik…
van aert had geschke de punten op de col des spandelles moeten gunnen. Eerst n beetje komen verongelijkt doen omdat iemand de dag er voor punten voor de groene trui wegkaapt en de dag er na iemand die al 3 weken voor de bergtrui gaat zijn punten gaan wegsnoepen?
Vrienden maak je er niet mee.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 jul 2022 15:26

Ernie C. schreef: 22 jul 2022 11:25 Het zou wel aardig zijn als hij wat kruimels over zou laten voor de Nederlanders inderdaad.
iedere overwinning van Wout, is de facto toch ook een Nederlandse overwinning? Aangezien TJV een Nederlandse ploeg is ;)
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 22 jul 2022 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3379
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 jul 2022 15:28

fiedoo schreef: 22 jul 2022 15:09
Enzzo schreef: 21 jul 2022 22:10 Deze Tour heeft de beste klimmer anders wel de bollentrui gepakt denk ik…
van aert had geschke de punten op de col des spandelles moeten gunnen. Eerst n beetje komen verongelijkt doen omdat iemand de dag er voor punten voor de groene trui wegkaapt en de dag er na iemand die al 3 weken voor de bergtrui gaat zijn punten gaan wegsnoepen?
Vrienden maak je er niet mee.
En (een kans op) de trui weggeven? Het is koers, geen liefdadigheid.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 15:48

fiedoo schreef: 22 jul 2022 15:02
Lugosi, jij werkt met veel aannames en veronderstellingen, Daniël houdt het simpel en duidelijk ""Als je tegelijk aan de klim begint heb je een bepaalde tijd om binnen te komen. Als je 5min later begint ben je die 5min al kwijt voor je begint.""
Ik lees hierboven als je .... en als je... Simpel ja, duidelijk, nou nee niet echt, correct, euh nee.

Ik stel vast dat er twee mogelijkheden zijn en dat je op voorhand niet kan weten of het de kopgroep of de achtervolgers zullen zijn die het halen en dat er bijgevolg geen eenduidige tactiek mogelijk is waarvan je weet dat die succesvol is, het is dus een gok. (een beetje zoals Theo het zegt)

Plaats reactie