Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2022

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2022 08:01

El Pistolero schreef: 21 jul 2022 22:41 Wout rijdt gewoon een super ronde. Ik vind hem completer dan MvdP op de weg.
+1
Zonder de manner persoonlijk te kennen lijkt Wout mij ook professioneler dan VDP. Die lijkt te teren op zijn eerste jaren waarin alles lukte zonder specifieke doelen en moet nu echt gaan kiezen. Hopelijk valt dat kwartje nu.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 08:07

Een vraagje voor de kenners; waarom ging QS in de vlakke aanloop gisteren mee de wedstrijd controleren en de voorsprong van koplopers beperken. Op een bepaald moment ging Vignegaard dit ook vragen aan de renners van QS.
In het dagelijkse commentaarstuk van Sergeant zegt hij dat dit was voor Jakobsen.
Ik begrijp het niet goed. Ook al laat je de voorsprong van de kopgroep oplopen, meestal worden ze nog ingehaald door de klassementsrenners (of komen ze er erg kort bij), dus voor de totale duurtijd van de rit (wat ook de limiet bepaalt) maakt het niet uit.
Deze actie heeft ook geen invloed op het halen van de 36km/u (wat de coëfficiënt ter berekening van de limiet verandert).
Het lijkt me eerder dat de sprinters gebaat zijn bij een zo traag mogelijke rit, wat een grotere tijdslimiet oplevert.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 22 jul 2022 08:25

Hier legt Jakobsen uit dat het is om niet direct minuten aan de broek te hebben i.v.m. de tijdslimiet:

https://www.indeleiderstrui.nl/wielrenn ... arder-gaan

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 08:50

Ja dat is zowat dezelfde uitleg als die van Sergeant.
De vraag is, als die kopgroep tien minuten zou krijgen en die tien minuten nadien weer kwijtspeelt aan de klassementsmannen (die toch als eersten eindigen) of dat dat iets veranderd aan de totale duur van de rit (er van uitgaande dat Jakobsen in beide gevallen een constant tempo rijdt verandert dat dan niets aan het verschil). De verschuivingen tijdens de rit tussen koplopers, peleton etc hebben geen invloed op de totale tijdsduur. Het tempo is ook nooit echt stilgevallen en de verschillen op de kopgroep bleven beperkt tot de laatste klim.
Om het simpel te zeggen; het al dan niet binnen de tijdslimiet aankomen wordt bepaald door de totale duur van de eerste ((Vignegaard) tegenover Jakobsen. Door te helpen heeft QS die totale tijdsduur van Vignegaard verkleind en het voor Jakobsen net moeilijker gemaakt.
Als QS niet helpt heeft Jakobsen meer tijd en zit hij bovendien relaxter in de eerste fase van de wedstrijd tenzij je er van uitgaat dat Vignegaard een kortere tijdsduur in zijn totaal zou neerzetten, maar ik zie geen reden om dat aan te nemen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 jul 2022 09:01

lugosi schreef: 22 jul 2022 08:50 ........
Als QS niet helpt heeft Jakobsen meer tijd en zit hij bovendien relaxter in de eerste fase van de wedstrijd tenzij je er van uitgaat dat Vignegaard een kortere tijdsduur in zijn totaal zou neerzetten, maar ik zie geen reden om dat aan te nemen.
Je kan het van meerdere kanten bekijken.
Dat Vignegaard het gat nog zou laten toerijden is een aanname, als het voor Jumbo-Visma te veel krachten zou kosten laten ze gewoon Wout vooraan gaan voor de overwinning. Voor Vignegaard is uiteindelijk enkel de eindoverwinning belangrijk en daar moet hij enkel Pogacar/Thomas voor achter zich houden.
Als je er daarentegen van uitgaat dat een "sprinter" makkelijker hard kan rijden op het vlakke dan heeft hij, door zijn ploeg op het vlakke harder te laten rijden, nu meer tijd om te klimmen terwijl zijn totale tijd ook dezelfde blijft.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 09:10

Ja, het is niet eenduidig.
Twee bedenkingen bij je uitleg. Als Vigngaard het gat niet dicht rijdt zoals je zegt dan zou dit niet nadelig zijn voor Jakobsen, tenzij je er van uitgaat dat VanAert een betere eindtijd zou kunnen neerzetten dan wanneer Vignegaard voor de ritoverwinning gaat.

Dat hij meer tijd heeft om te klimmen na sneller rijden op het vlakke, dat gaat alleen op als de eindtijd niet bepaald wordt door iemand die bij hem in de groep zit (vb Vignegaard).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2022 09:16

Hoe bedoel je. Als er een kopgroep gaat lopen en die heeft voor de klim al vijf minuten voorsprong. En iemand uit de kopgroep wint de rit. Dan heeft jaboksen vijf onnodige minuten verloren doordat het peloton daar te langzaam reed. Terwijl een sprinter inderdaad beter daar harder kan rijden in de wielen. Vijf dure minuten dus die hij klimmend niet goed maakt.

Simpelweg gezegd. Jakobsen en Quickstep gaan de eindtijd toch niet bepalen. Wat ze wel kunnen doen is de etappe zo snel mogelijk afleggen. Door dit te doen heeft de sprinter toch echt de meeste kans binnen tijd te eindigen. De totale tijd in de etappe telt. Sneller op t vlakke is toch echt minder snel moeten klimmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jul 2022 09:37

Volgens mij kun je hier nog heel veel bomen over opzetten. Ik vind de uitleg van @thestudent nog niet zo duidelijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2022 09:39

Als je tegelijk aan de klim begint heb je een bepaalde tijd om binnen te komen.
Als je 5min later begint ben je die 5min al kwijt voor je begint.
Less is bore

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jul 2022 09:42

Jakobsen kan op het eind zeker niet versnellen, maar zal vertragen, moet dus in het begin zorgen dat hij voldoende snelheid houdt tov de kop. In de laatste kilometers bergop zal hij altijd veel verliezen, maar als jij dat in het begin ook al doet wordt de ellende alleen maar groter, En volgens mij hebben we gisteren gezien dat de werkwijze heeft geholpen.

Edit en Daniel weet het nog korter en duidelijker te formuleren zie ik nu.
Ach, ik zeg ook maar wat

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 09:54

thestudent schreef: 22 jul 2022 09:16 Hoe bedoel je. Als er een kopgroep gaat lopen en die heeft voor de klim al vijf minuten voorsprong. En iemand uit de kopgroep wint de rit. Dan heeft jaboksen vijf onnodige minuten verloren doordat het peloton daar te langzaam reed. Terwijl een sprinter inderdaad beter daar harder kan rijden in de wielen. Vijf dure minuten dus die hij klimmend niet goed maakt.

Simpelweg gezegd. Jakobsen en Quickstep gaan de eindtijd toch niet bepalen. Wat ze wel kunnen doen is de etappe zo snel mogelijk afleggen. Door dit te doen heeft de sprinter toch echt de meeste kans binnen tijd te eindigen. De totale tijd in de etappe telt. Sneller op t vlakke is toch echt minder snel moeten klimmen.
Je gaat er dan van uit dat er iemand van de kopgroep wint, wat in dit soort ritten vaak niet gebeurt (gisteren ook niet) bovendien ga je er in dat geval dan van uit dat de renners in de kopgroep het parcours even snel kunnen afleggen als de klassementsrijders.

Als QS de winnaar (Vignegaard) sneller naar de eindstreep brengen door te werken dan bepalen ze wel degelijk mede de eindtijd. Dat is wat er gisteren gebeurd is.

Dat Jakobsen door in het wiel van zijn ploegmaten te rijden de etappe sneller aflegt is niet relevant als de uiteindelijke winnaar daar ook van profiteert.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2022 10:00

daniel1975 schreef: 22 jul 2022 09:39 Als je tegelijk aan de klim begint heb je een bepaalde tijd om binnen te komen.
Als je 5min later begint ben je die 5min al kwijt voor je begint.


De limiet wordt berekend in functie van de totale tijdsduur. Hoe korter de tijdsduur hoe kleiner de limiet, dus heb je er baat bij dat de vermoedelijke winnaar zo traag mogelijk rijdt. In het geval van gisteren waren imo de vermoedelijke winnaars Pogi en Vignegaard dus begrijp ik niet waarom je die sneller naar de meet gaat brengen. Terwijl je je energie beter kan steken in het zo lang mogelijk bij de groep van deze twee te blijven.

Plaats reactie