Buiscommandeur
Simplex had vroeger een speciale commandeur met retrofrictie. Daar zat een mechanisme in dat zorgde voor voldoende frictie om ongewild afschakelen te voorkomen maar juist zo min mogelijk frictie veroorzaakte voor het opschakelen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In principe doet het schakelmechanisme van nu ook niets anders. Trekken aan de kabel of hem laten vieren.
Ik heb nu een setje 7v SIS commandeurs op de onderbuis van mijn oude koga randonneur, omdat de LX schakelverstellers kapot waren. En eigenlijk werkt het best wel prima. Het kan ook eigenlijk niet meer kapot. Voorderailleur is wel frictie en ook die werkt goed. Een ander voordeel is dat het weinig weegt natuurlijk. In de vroege Lance Armstrong jaren zag je ook vaak dat hij met een losse buiscommandeur reed voor de voorderailleur en een normale dura ace sti voor de achterderailleur.
Ik heb nu een setje 7v SIS commandeurs op de onderbuis van mijn oude koga randonneur, omdat de LX schakelverstellers kapot waren. En eigenlijk werkt het best wel prima. Het kan ook eigenlijk niet meer kapot. Voorderailleur is wel frictie en ook die werkt goed. Een ander voordeel is dat het weinig weegt natuurlijk. In de vroege Lance Armstrong jaren zag je ook vaak dat hij met een losse buiscommandeur reed voor de voorderailleur en een normale dura ace sti voor de achterderailleur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Shimano Positron was nog ver voor SIS, Maar dat was voor de echte amateurs want een beetje wielrenner kon immers toch prima zelf schakelen.
En dan hebben we deze nog: https://www.parktool.com/en-int/blog/ca ... ing-system
Campagnolo Ultra Dork
Ik lees een compleet off topic post over een torsiestaaf, de rest is leuke en/of technische informatie over de buiscommandeur. Bovendien zijn de mogelijke oplossingen aangedragen en bestaat er zover ik weet geen alleenrecht op een topic hier.
Campagnolo Ultra Dork
Touché!
Moet zeggen dat ik die frictiedingen helemaal nog niet zo slecht vond. Je voelt toch vrij direct wanneer de ketting op het juiste kransje valt, en het scheelt afstelgepiel van je derailleur
Geïndexeerde commandeurs vond ik geen verbetering in ieder geval.
Maar voor de gemiddelde fiets millennial die al in paniek raakt als het schakelen niet elektronisch gaat, en die voor een band wisselen nog de fietsenmaker bezoekt, en nachtmerrie natuurlijk!
Moet zeggen dat ik die frictiedingen helemaal nog niet zo slecht vond. Je voelt toch vrij direct wanneer de ketting op het juiste kransje valt, en het scheelt afstelgepiel van je derailleur
Geïndexeerde commandeurs vond ik geen verbetering in ieder geval.
Maar voor de gemiddelde fiets millennial die al in paniek raakt als het schakelen niet elektronisch gaat, en die voor een band wisselen nog de fietsenmaker bezoekt, en nachtmerrie natuurlijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?