Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Buiscommandeur

vandijk.lietje
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2022 15:45

vandijk.lietje 18 jul 2022 15:46

Hoi! Ik ben best wel een leek en vroeg me af of iemand mij kan uitleggen hoe je schakelt met een Buiscommandeur. Ik kan opschakelen maar begrijp niet hoe je dan terugschakelt.

0475
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 jul 2022 16:33

er zit een veer in de derailleur die de tegengestelde kracht levert.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2022 17:03

En als hij dat niet doet is de veer kapot of (iets aannemelijker) de kabel niet meer goed.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jul 2022 18:50

vandijk.lietje schreef: 18 jul 2022 15:46 Hoi! Ik ben best wel een leek en vroeg me af of iemand mij kan uitleggen hoe je schakelt met een Buiscommandeur. Ik kan opschakelen maar begrijp niet hoe je dan terugschakelt.
Het is net al de oude deuropening touwen in de oude Amsterdamse huizen, eraan trekken om op te schakelen en loslaten voor terug schakelen, let wel op dat er een aandraaiknopje op zit voor het vasthouden van de schakelstand en die soms je moet losdraaien voor het terug laten komen van de derailleur.!. :o
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 jul 2022 23:49

Yep. Dat ding aan de zijkant van je “commandeur”. Zit een soort metalen lusje aan.

Maar ik vermoed gewoon een kabelprobleem hier. Misschien kun je een foto plaatsen?
Begin maar eens met een busje WD40 in de kabels en de derailleur te spuiten. En van daaruit verder zoeken.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jul 2022 09:53

Een veer in een buiscommandeur??? die heb ik echt nooit gezien, de veer van de derailleur zorgt dan volgens mij voor de spanning. Dat draai lipje was om voldoende weerstand te hebben in de commandeur, zodat de derailleur niet uit zichtzelf altijd naar het kleinste kransje ging. Was gewoon naar voren duwen om zwaarder te schakelen en naar je toe, om lichter te schakelen en dan voor de geindexeerde ook nog rustig en zoeken hoever precies, om niet 3 kransjes ineens te schakelen en niet tussen twee tandjes in te schakelen en een hoop geratel te hebben.
Ach, ik zeg ook maar wat

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 jul 2022 10:03

ophetkantje schreef: 19 jul 2022 09:53 Een veer in een buiscommandeur??? die heb ik echt nooit gezien, de veer van de derailleur zorgt dan volgens mij voor de spanning. Dat draai lipje was om voldoende weerstand te hebben in de commandeur, zodat de derailleur niet uit zichtzelf altijd naar het kleinste kransje ging. Was gewoon naar voren duwen om zwaarder te schakelen en naar je toe, om lichter te schakelen en dan voor de geindexeerde ook nog rustig en zoeken hoever precies, om niet 3 kransjes ineens te schakelen en niet tussen twee tandjes in te schakelen en een hoop geratel te hebben.
Dat iets gebogen ringetje waarmee je de mate van frictie instelt is ook een veer :oops:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jul 2022 10:24

commandeur.gif
In mijn ogen geen echter veer, de ringetjes die je ziet zijn wel een soort veerringetjes. Maar werken inderdaad m frictie te creeeren en niet om de derailleur terug te laten komen
Ach, ik zeg ook maar wat

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 jul 2022 11:14

Een torsiestaaf is ook een veer. En dat geldt ook voor dat ringetje.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jul 2022 11:38

Senior je hebt gelijk. Mijn reactie was meer om aan te geven dat er geen veer in zat om de commandeur te bewegen, dat is de vee van de derailleur, maar op de letter is een veerschotel(tje) inderdaad een veer. Alhoewel ik het in dit geval meer als een simpele frictieplaat zie, maar inderdaad volgens de letter een veer. Of de werking van de commandeur hier echter duidelijker van wordt voor de TS?
Ach, ik zeg ook maar wat

0475
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 19 jul 2022 12:06

Voor de TS dan :-) :
Commandeur en derailleur zijn via een kabel met elkaar verbonden. In de derailleur zit een veer die het bewegende deel van de derailleur een kant op drukt. Met de commandeur en kabel trek je tegen die veer in of laat je hem vieren. Om er voor te zorgen dat de commandeur en derailleur op de ingestelde stand blijven staan moet er iets van weerstand zijn die verhinderd dat de veer in de derailleur alsnog uit zichzelf kan bewegen maar die weerstand moet niet zo hoog zijn dat je ook de commandeur niet meer kan bewegen. Daarvoor zit een veerring in de commandeur en de weerstand kun je nog aanpassen met de schroef waar meestal een beugeltje aan zit want door slijtage e.d. kan dat met de tijd wat verlopen. Eventueel kun je hem onderweg ook vastzetten om onbedoeld schakelen op bv slecht wegdek te verhinderen.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 19 jul 2022 22:53

0475 schreef: 19 jul 2022 12:06 Voor de TS dan :-) :
Commandeur en derailleur zijn via een kabel met elkaar verbonden. In de derailleur zit een veer die het bewegende deel van de derailleur een kant op drukt. Met de commandeur en kabel trek je tegen die veer in of laat je hem vieren. Om er voor te zorgen dat de commandeur en derailleur op de ingestelde stand blijven staan moet er iets van weerstand zijn die verhinderd dat de veer in de derailleur alsnog uit zichzelf kan bewegen maar die weerstand moet niet zo hoog zijn dat je ook de commandeur niet meer kan bewegen. Daarvoor zit een veerring in de commandeur en de weerstand kun je nog aanpassen met de schroef waar meestal een beugeltje aan zit want door slijtage e.d. kan dat met de tijd wat verlopen. Eventueel kun je hem onderweg ook vastzetten om onbedoeld schakelen op bv slecht wegdek te verhinderen.
Ik vond dat altijd tricky. Enerzijds wil je soepel kunnen schakelen, anderzijds wil je dat de derailleur in dezelfde stand blijft staan. Ik zette dus wel eens tijdens het rijden de commandeur iets vaster.

Plaats reactie