Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2022

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 19 jul 2022 10:45

Ik hoop dat Pogacar en Pidcock samen aanvallen op de laatste klim en laten zien hoe je een minuut kunt pakken in een afdaling.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jul 2022 11:00

daniel1975 schreef: 19 jul 2022 10:18
Hanz Bé schreef: 19 jul 2022 10:14 Ik zie Roglic nog juichend over de finish komen, na de coup van Vingegaard. Daar kwam echt wel een team-speler over de lijn. Leek me niks gespeeld aan.
+1
Ik heb zelf nooit een schouder uit de kom gehad, maar de mensen om mij heen die dit wel overkomen is geven aan dat je met die arm echt even paar weken niks kunt. Laat staan honderden km’s fietsen in de achterhoede…
De ene arm is de andere niet. Ik heb zelf meerdere malen met een arm uit de kom te maken gehad. De eerste keer was verschrikkelijk: onder totale narcose is de arm terug in de kom gebracht. Door deze ontwrichting zijn spieren en pezen en gewrichtsbanden uitgerekt, waardoor zo als in mijn geval herhaling op de loer ligt. Ik heb daarna namelijk nog een aantal maal met een ontwrichte arm te kampen gehad, maar met veel minder pijnlijke gevolgen - ook ik kon mijn arm zelf weer terugzetten. Het gewricht blijft vervolgens een aantal dagen flink gevoelig, maar functioneel, wel met wat krachtverlies uiteraard. Ermee fietsen was best te doen.

Dus, in mijn beleving is Roglic zo'n held niet en al helemaal geen teamspeler, die nota bene vlak voor de tweede rustdag alsnog zijn ploeg in de steek laat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2022 11:08

Klein-Verzet, ik begrijp echt niet dat je vanaf je beeldscherm zou kunnen beoordelen of Roglic wel door zou kunnen rijden. Zoals je zegt, het ene lichaam is het andere niet. Fijn dat jij zo "weinig" last hebt van een ontwrichte arm.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jul 2022 11:11

Klein_Verzet schreef: 19 jul 2022 11:00
daniel1975 schreef: 19 jul 2022 10:18
Hanz Bé schreef: 19 jul 2022 10:14 Ik zie Roglic nog juichend over de finish komen, na de coup van Vingegaard. Daar kwam echt wel een team-speler over de lijn. Leek me niks gespeeld aan.
+1
Ik heb zelf nooit een schouder uit de kom gehad, maar de mensen om mij heen die dit wel overkomen is geven aan dat je met die arm echt even paar weken niks kunt. Laat staan honderden km’s fietsen in de achterhoede…
De ene arm is de andere niet. Ik heb zelf meerdere malen met een arm uit de kom te maken gehad. De eerste keer was verschrikkelijk: onder totale narcose is de arm terug in de kom gebracht. Door deze ontwrichting zijn spieren en pezen en gewrichtsbanden uitgerekt, waardoor zo als in mijn geval herhaling op de loer ligt. Ik heb daarna namelijk nog een aantal maal met een ontwrichte arm te kampen gehad, maar met veel minder pijnlijke gevolgen - ook ik kon mijn arm zelf weer terugzetten. Het gewricht blijft vervolgens een aantal dagen flink gevoelig, maar functioneel, wel met wat krachtverlies uiteraard. Ermee fietsen was best te doen.

Dus, in mijn beleving is Roglic zo'n held niet en al helemaal geen teamspeler, die nota bene vlak voor de tweede rustdag alsnog zijn ploeg in de steek laat.
We hebben blijkbaar allemaal een mening over wat Roglic is overkomen, hoe en wat hij voelt en hoe hij zich voelt en zich moet gedragen en of hij al dan niet een teamplayer is.
Als buitenstaander is het vrij moeilijk en eigenlijk nogal pretentieus om zich correct uit te spreken over de gevolgen en het latere gedrag van zijn val.. Ik veronderstel dat ploegleiding, renner en ploegmaats toch wel enige serieux en beroepsernst tov elkaar hebben en beslissingen weloverwogen en in alle eerlijkheid tov elkaar gebeuren. Roglic zal ook wel beseffen dat hij in de toekomst nog dikwijls zijn ploegmaats zal kunnen gebruiken om resultaten te rijden en dus best niemand voor het hoofd stoot.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jul 2022 11:15

Jans schreef: 19 jul 2022 11:08 Klein-Verzet, ik begrijp echt niet dat je vanaf je beeldscherm zou kunnen beoordelen of Roglic wel door zou kunnen rijden. Zoals je zegt, het ene lichaam is het andere niet. Fijn dat jij zo "weinig" last hebt van een ontwrichte arm.
:winkthumb:
Ook ooit eens in het basketbal een bal op de vinger gehad die daardoor uit de kom was ( bovenste stond volledig haaks op het onderste deel van de vinger) , rechtgetrokken en zonder veel problemen verder gespeeld. Maar moet ik daarom over de ernst een ander zijn kwetsuur gaan oordelen? Ik had trouwens de indruk dat Roglic al niet in beste doen was.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jul 2022 11:27

lugosi schreef: 19 jul 2022 10:19
EmPeHa schreef: 19 jul 2022 09:25 De reputatie die hij van de o zo objectieve Sporza heeft gekregen omdat Rogla niet voor Wout zou willen knechten. (ook al reden ze in een landentruitje in plaats van een teamtruitje).
Ik denk niet dat de Franse en Amerikaanse sportpers bepaald wordt door Sporza :? :roll:
Zelfs tijdens een WK wordt niet alles bepaald door het truitje dat je die dag draagt. Dus een beetje hulp voor een vriend/ploegmaat is snel gegeven (zie ook Valverde, """Op twee kilometer van de streep sprong Costa op het juiste moment vanachter de rug van Valverde en Nibali naar de ontsnapte Rodriguez. Valverde bleef vreemd genoeg zitten en zag hoe Rui Costa bij die andere Spanjaard Rodriguez kwam en zo de eerste Portugese regenboogtrui veroverde na tactisch Spaans geknoei. "" die Rodriquez een hak zette).
Dat Roglic kritiek kreeg kwam ook omdat wout zich in de weken ervoor als een superhelper van Roglic had gedragen en ook wel omdat de TV blijkbaar de kopbeurten van Roglic omzeggens bijna nooit in beeld had gebracht.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 19 jul 2022 12:04

daniel1975 schreef: 19 jul 2022 10:18
Hanz Bé schreef: 19 jul 2022 10:14 Ik zie Roglic nog juichend over de finish komen, na de coup van Vingegaard. Daar kwam echt wel een team-speler over de lijn. Leek me niks gespeeld aan.
+1
Ik heb zelf nooit een schouder uit de kom gehad, maar de mensen om mij heen die dit wel overkomen is geven aan dat je met die arm echt even paar weken niks kunt. Laat staan honderden km’s fietsen in de achterhoede…
Met je schouder uit de kom kan je nog wereld kampioen worden,… ten minste voor 20 minuten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 jul 2022 12:42

Waarom heeft die Belgische ploeg niet gewacht op Morkov? Zeker een Deen die voor een Hollander rijdt?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jul 2022 12:59

Vandaag Mur de Péguère, benieuwd of Vingegaard hier kan volgen. Als hij vandaag het wiel van Pogi kan houden wint hij de tour.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 jul 2022 13:13

Ik denk dat er vandaag geen verschil gemaakt gaat worden in de klim.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2022 13:34

Klein_Verzet schreef: 19 jul 2022 11:00

De ene arm is de andere niet...
De ene fietser is ook de andere niet. De ene fietst af en toe een rondje voor de lol, eventueel met soms een wedstrijdje erbij. De andere fietst in een grote ronde dagelijks 200km in de top van de World Tour renners. Die laatste heeft wat minder tijd om te herstellen en een groot deel van de energie die het lichaam wel in het herstel steekt, kan niet meet op de fiets worden benut.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jul 2022 13:44

daniel1975 schreef: 19 jul 2022 12:59 Vandaag Mur de Péguère, benieuwd of Vingegaard hier kan volgen. Als hij vandaag het wiel van Pogi kan houden wint hij de tour.
Dat vind ik toch wel wat prematuur. Er komt morgen nog een klim die op het eind echt super stijl is. Die aankomst waar Froome ooit tijd verloor omdat hij slalommend naar de finish moest. Zó stijl dus.

Vandaag vrees ik de afdaling. Best technisch, een paar dorpen door met bochten en obstakels en vooral erg lang!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie