Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 jul 2022 09:12

Ik ook, en juist dán zou je volgens mij moeten weten hoe moeilijk taal en spelling kan zijn voor sommige mensen.
Als je steeds op fouten blijft hameren, durven zij uiteindelijk helemaal niet meer via geschreven taal te communiceren.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 jul 2022 09:56

bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Klopt, is natuurlijk niet alleen zo met taal, maar met zowat alles in onze post-postmoderne maatschappij, het heersende relativisme is hier een resultaat van het liberalisme. De heersende narratief is dat fout en schuld niet meer bestaan, alles is het gevolg van structuren.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 jul 2022 10:02

Je wil(-t?) proberen duidelijk te zijn in berichten. Correcte spelling en ander taalgebruik maken begrip makkelijker en zijn prettiger leesbaar. C’est le ton qui fait la musique.
Niet zijken maar reiden !

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 17 jul 2022 10:18

lugosi schreef: 17 jul 2022 09:56
bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Klopt, is natuurlijk niet alleen zo met taal, maar met zowat alles in onze post-postmoderne maatschappij, het heersende relativisme is hier een resultaat van het liberalisme. De heersende narratief is dat fout en schuld niet meer bestaan, alles is het gevolg van structuren.
Het narratief 😁

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jul 2022 10:30

Ik wil toch even zeggen dat de Nederlandse taal veel meer omvat dan wat er via afspraken en spellingsregels is vastgelegd. Hierdoor is een ook een continue minachting ontstaan voor dialectvormen en de woorden die daaruit voorkomen. Op scholen wordt er bijgebracht dat die woorden niet tot het Nederlands behoren. En zo is eigenlijk jarenlang de Nederlandse taal afgebroken, juist door onze drang het vast te leggen. De dialectvormen verdwijnen en daarmee verdwijnen er ook woorden en uitdrukkingen. Onze continue drang naar correctheid en vastlegging verhindert ons om onze taal levend te houden. De doodsteek is kenbaar als er op TV iemand uit het Noordoosten des lands ondertiteld moet worden. Terwijl deze persoon voor mij als Limburger ook perfect te verstaan is. Laat mensen hun gehoor maar een beetje trainen, want ook die persoon praat gewoon Nederlands.

Alle talen zijn nu eenmaal in constante evolutie. En evolutie vindt in taal plaats door verbasteringen, het maken fouten en het toevoegen van nieuwe woorden. Echter lijken we in Nederland, jammer genoeg, alleen nog maar in staat om Engelse woorden toe te voegen aan onze taal. Woorden die vaak perfect te vervangen zijn door een Nederlans woord. Misschien wel omdat we die woorden onderbewust toch als correct identificeren. Purisme is de doodsteek voor elke taal. En in mijn ogen bloedt het Nederlands langzaam dood. Dus maak het vooral weer leuk, laat mensen wat spelen met woorden. Woorden die volgens het woordenboek misschien niet bestaan, maar wel kunnen uitdrukken wat je wil zeggen. Dan hoeven we geen Engels woord in te voegen.

Spelfouten maak ik overigens voldoende. Tja, ik schrijf dan ook meer teksten in het Engels dan Nederlands. Spelfouten zijn in mijn ogen net als mutaties in het DNA, ze zijn er. En als ze er nooit zouden zijn geweest, dan bestond er geen Nederlandse taal.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 jul 2022 10:50

bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Iemand die regelmatig spelfouten gebruikt om een ander op zijn plaats te zetten noem ik een taalnazi. Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar houdt er dan wel rekening mee dat jouw reacties extra zorgvuldig worden bekeken en, waar nodig, met het rode potlood worden gecorrigeerd. :geek:
Laatst gewijzigd door senior op 17 jul 2022 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 17 jul 2022 10:51

Hahahha dat iemand het nodig vindt om mijn taalfouten te benoemen. Dan ben je helaas nog wel even bezig.
Ben trouwens een Nederlander. Of is het nu Nederlandse. Nou ja schiet er maar weer op dan :)
Gr Roos

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 17 jul 2022 12:20

senior schreef: 17 jul 2022 10:50
bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Iemand die regelmatig spelfouten gebruikt om een ander op zijn plaats te zetten noem ik een taalnazi. Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar houdt er dan wel rekening mee dat jouw reacties extra zorgvuldig worden bekeken en, waar nodig, met het rode potlood worden gecorrigeerd. :geek:
En jawel hoor hier is ie dan de DT-Poetin-KGB-FSB. Onze, nee, dé vereniging voor preservering van taalzuiverheden denkt hier heus te maken te hebben met de gebiedende wijs, waarvoor wij in het Nederlands de imperatief gebruiken: bv. hou je aan de regels.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 jul 2022 12:27

Of houd je ....
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 17 jul 2022 16:45

Als je taalontwikkeling nastreeft schrijf je de gebiedende wijs zonder de “gebiedende t”. Als je bij dé vereniging voor preservering van taalzuiverheden bent aangesloten is het ontegenzeglijk mét de gebiedende t.

NB: mag ik ook lid van de vereniging worden?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jul 2022 16:59

Klein_Verzet schreef: 17 jul 2022 12:20
senior schreef: 17 jul 2022 10:50
bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Iemand die regelmatig spelfouten gebruikt om een ander op zijn plaats te zetten noem ik een taalnazi. Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar houdt er dan wel rekening mee dat jouw reacties extra zorgvuldig worden bekeken en, waar nodig, met het rode potlood worden gecorrigeerd. :geek:
En jawel hoor hier is ie dan de DT-Poetin-KGB-FSB. Onze, nee, dé vereniging voor preservering van taalzuiverheden denkt hier heus te maken te hebben met de gebiedende wijs, waarvoor wij in het Nederlands de imperatief gebruiken: bv. hou je aan de regels.
Het is “houd er wel rekening mee”
Hou als gebiedende wijs is een verouderde vorm
Do or don’t, there is no try

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 jul 2022 17:53

Klein_Verzet schreef: 17 jul 2022 12:20
senior schreef: 17 jul 2022 10:50
bakboord1 schreef: 16 jul 2022 19:40 Het wordt nu omgekeerd in de maatschappij.
Iemand maakt een fout, de ander wijst hem (m/v) daar op en krijgt daarna te horen een taalnazi te zijn.
Iemand die regelmatig spelfouten gebruikt om een ander op zijn plaats te zetten noem ik een taalnazi. Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar houdt er dan wel rekening mee dat jouw reacties extra zorgvuldig worden bekeken en, waar nodig, met het rode potlood worden gecorrigeerd. :geek:
En jawel hoor hier is ie dan de DT-Poetin-KGB-FSB. Onze, nee, dé vereniging voor preservering van taalzuiverheden denkt hier heus te maken te hebben met de gebiedende wijs, waarvoor wij in het Nederlands de imperatief gebruiken: bv. hou je aan de regels.
:winkthumb: :dislike: :dislike: Bij ons zeggen ze dan: grote vent ben jij. En ja, dat is sarcastisch bedoeld.

Plaats reactie