Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

SVW
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 12 jul 2022 23:48

https://www.komoot.nl/tour/283877768
In 2020 heb ik deze gereden vanuit Roetgen, is vanuit Monschau ook prima te doen. Meer gravel dan mtb, maar wat een heerlijke rit was dat…Uitgetrekte en uitgestorven bossen, geen meter vlak, heerlijk. Ook indrukwekkend veel restanten vanuit WOII, vooral in/rond het Hürtgenwald

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 jul 2022 13:49

Gerwin89 schreef: 12 jul 2022 22:58 Ik wil zaterdag de Schwarzer Mann gaan doen.
Ik heb op mijn pc nog versie 3.0 staan.
Is die nog goed te doen, aangezien er ook een versie 5.0 is?
Alleen die heeft wat minder hoogtemeters....
De 3.0-versie was destijds noodzakelijk vanwege langdurige brugwerkzaamheden onderaan de beklimming van de steile Grünentalstraße. Die klim werd daarom tijdelijk vervangen door het 'vriendelijke' tweeluik Hammer Mauer & Rottele Jaaß, hetgeen naderhand in de huidige 5.0-versie is teruggedraaid.

Kortom, de 3.0-versie kan je 'gewoon' fietsen, maar daarin ontbreekt dus de Grünentalstraße. Met de aantekening dat er inmiddels nog een paar andere trajecten gewijzigd/vervangen zijn, waardoor de totale afstand ietsje korter is geworden en er circa 100 hoogtemeters minder worden overbrugd. Oftewel, de route is nóg ietsje aantrekkelijker geworden. ;)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 jul 2022 12:04

Nogmaals een update van onderstaand 'aanraders'-lijstje. De onlangs gelanceerde Eifeler Tor-route is met stip op de 4e plaats binnengekomen. En de 16e en 17e route zijn aangepast, omdat diverse wegen en bruggen (nabij Bad Neuenahr) vooralsnog niet hersteld zijn na de overstromingen van vorig jaar.
  1. S'born – Bergstein – S'born (100 km, 2100 hm). Start/finish in Steckenborn. Compact klimrondje inclusief diverse offroad-trajecten (gravel) met een totale lengte van circa 20 km.
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Rott – Rursee – Rott (150 km, 2800 hm). Korte versie van de 'klassieke' Rursee-route.
  3. Rott – Rursee – Rott XL (167,5 km, 3100 hm). 'Klassieke' Rursee-route, inclusief Hammer Mauer (beklimming) en Grünentalstraße (afdaling).
  4. Rott – Eifeler Tor – Rott (130 km, 2200 hm). Mooi klimrondje met de vermaledijde Meuchelberg en Grünentalstraße als scherprechters.
  5. Simmerath – Rurberg – Simmerath v3.0 (110 km, 2200 hm). Compact rondje met rustieke landwegen, mooie sluipweggetjes, een drietal steile wanden en Eifelblick Mützenich als het 650 meter hoge dak van de route.
    ...
  6. Der Schwarzer Mann v5.0 (155 km, 2900 hm). Start/finish in Imgenbroich.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Schwarzer Mann L!ght (150 km, 2600 hm). Start/finish in Mützenich. Is een milde variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  8. Die Frauenkrone (127,5 km, 2400 hm). Start/finish in Imgenbroich. Is een verkorte versie van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
    ...
  9. Nöthen – Effelsberg – Nöthen v6.0 (150 km, 3200 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  10. Nöthen – Obliers – Nöthen v3.0 (120 km, 2500 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Effelsberg-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  11. Nöthen – Winnen – Nöthen v4.0 (100 km, 2100 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Obliers-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  12. Nöthen – Hummerzheim – Nöthen (130 km, 2700 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  13. Nöthen – Nonnenbach – Nöthen (125 km, 2000 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  14. Nöthen – Weiswampach (Lux) – Nöthen (188 km, 3200 hm). 🇩🇪🇱🇺🇧🇪 Grensoverschrijdende route met uitstapjes in België en Luxemburg, en 'en passant' 29 beklimmingen — grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages — in een fraaie en bovenal rustige omgeving.
    Zie betreffende topic-bericht.
  15. Nöthen – Schlausenbach – Nöthen (120 km, 2000 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Weiswampach-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
    ...
  16. Bad Neuenahr – Gänsehals – Bad Neuenahr v2.0 (135 km, 2850 hm). Straffe, uitdagende en fraaie klimroute met diverse sluipweggetjes, rustieke landwegen, mooie panorama's en allerlei beklimmingen... Van lange lopers tot korte slopers! ;)
    Zie betreffende topic-bericht.
  17. Bad Neuenahr – Weinberg – Bad Neuenahr v2.0 (160 km, 3400 hm). Is een kopie van bovenstaande Gänsehals-route, waaraan een extra 'panorama'-lus van 25 km met 3 straffe beklimmingen (Silberberg, Krausberg en Weinberg) is toegevoegd.
    Zie betreffende topic-bericht.

PepBMC
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:57

PepBMC 22 jul 2022 21:11

Binnenkort ga ik samen met m’n fietsbuddy 4/5 dagen voor het eerst richting de Eifel. Aan routes geen gebrek zo te zien, maar wat raden jullie aan als vertrekplaats? +- 100 km per dag is geen probleem

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 27 aug 2022 13:19

buzz schreef: 19 jun 2020 13:11 @Joep01: "Auf dem Hau" is een verharde weg, die verboden is voor gemotoriseerd verkeer. Wel ligt er zo her en der wat steenslag, maar is (over het algemeen) goed te doen. En wellicht als aanvulling op je wensenlijstje, zie deze Mützenich – Ardennen – Mützenich (107,5 km, 2150 hm) met o.a. de navolgende beklimmingen...
  • Côte d'Ovifat
  • Côte de la Ferme Libert
  • Côte d'Amermont
  • Côte d'Aisomont
  • Côte du Stockeu
  • Côte de Ronxhi
  • Côte de Bruyères
Ik zie dat de route op "privé". staat. Zou iemand deze route nog kunnen delen?:)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 aug 2022 14:34

@Koen87: Ik zie dat de Ardennen-route niet meer op privé staat. ;)

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 27 aug 2022 15:36

Haha. Sehr schon. Dankje!

Mores
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:10

Mores 14 sep 2022 12:05

Hallo,

Lees al vrij lang mee op dit forum, maar nooit echt de behoefte gehad om actief berichten te plaatsen. Allereerst staat er ontzettend veel bruibare informatie op en lees ik nog steeds met plezier mee.

Komend weekend ga ik naar de Eifel met een maatje van mij, mede door dit topic/Buzz (Buzz is het topic m.i.) geïnspireerd geraakt en hebben we Einruhr als standplaats .

Weersvoorspellingen zijn niet al te best en mijn fietsmaatje heeft niet heel veel gefietst, dus het wordt even kijken hoe het gaat, maar de planning was/is om op zaterdag de Frauenkrone route te doen en wellicht de vrijdag de halve route van de Simmerath-Rurberg-Simmerath (ten zuiden van Simmerath/Einruhr).

Dus bij deze alvast heel erg bedankt aan Buzz voor het beschikbaar stellen van de routes! Mits het weer en de conditie goed genoeg zijn zal ik nog een update geven hoe de routes bevallen zijn.

groet,
Mores

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 sep 2022 17:26

@Mores: Ben inmiddels toch wel benieuwd of de routes ronduit tegenvielen en/of de weersomstandigheden droevig waren en/of de conditie nogal pover was. :o ;)

Mores
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:10

Mores 27 sep 2022 11:42

Het weekend was een beetje in het water gevallen...

De vrijdag uiteindelijk een lusje gebruikt van de route Simmerath-Rurber-Simmerath (ten zuiden van Einruhr). planning was 55km, maar na alleen maar in de regen gefietst te hebben toch een doorsteek gemaakt en kwamen wij na 40km doorweekt weer terug in het hotel. Veel korte steile klimmetjes (minder mijn ding) waaronder ook de Grunentalstrasse... wat een vervelend ding is dat en toch ook wel weer leuk om te doen.

De zaterdag waren de weersvoorspellingen ook slecht en hebben we een deel van de Rott – Rursee – Rott XL gefietst. Van deze route hebben wij een deel van de noorderlijk route gebruikt. Dit was werkelijk een fantastische route met mooie klimmetjes. Uiteindelijk 85km gefietst en hierin zaten 5 echte klimmetjes. Deze klimmetjes waren minder steil, maar waren wel hele mooie lopers van rond de 4/5km met gemiddelde percentages rond de 5/6%. En deze dag waren wij net voor de ergste regen thuis. Dus een hele geslaagde dag.

De zondag vanwege het weer helemaal overgeslagen qua fietsen helaas.

Kortom, de routes kan ik iedereen aanraden. Volgend jaar gaan wij zeker weer terug met hopelijk wel mooi weer, want het is echt heel mooi om te fietsen. Was voor mij de eerste keer op de racefiets in de Eifel en qua fietsen vonden wij het mooier ( en rustiger) dan Limburg.

Wederom bedankt voor alle routes en inspiratie. Volgend jaar ga ik er zeker weer gebruik van maken, want de routes zitten echt heel goed in elkaar.

Groet,
Mores

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 28 sep 2022 14:31

Jammer van de povere weersomstandigheden, @Mores. Wel mooi dat met name zaterdag nog een geslaagde dag was! En ja, als je niet zo gecharmeerd bent van steile wanden, dan is de Frauenkrone-route zeker een aanrader (de volgende keer).

Of bijvoorbeeld de zojuist gecreëerde Rott – Witzerath – Rott (147 km, 2550 hm). Mooi Rureifel-rondje zónder slopers! Wel met diverse lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages...
  1. 💥 Vichterstraße: 1 km à 5%
  2. 💥 Hürtgenwaldhöhe: 7 km à 3%
  3. 💥 Brandenberg: 2,5 km à 7,5% (max 14%)
  4. 💥 Schüdderfelderweg: 300 m à 10% (max16%)
  5. 💥 Mariawald: 7 km à 4,5%
  6. 💥 Am Grünland (Schmidt): 6 km à 4%
  7. 💥 Vossenack: 4 km à 5% (max 13%)
  8. 💥 Deffertsfeld: 5 km à 4% (max 13%)
  9. 💥 Rurberg: 3 km à 4%
  10. 💥 Dedenborn: 1,5 km à 4%
  11. 💥 Hammer Mauer: 4 km à 6% (max 15%)
  12. 💥 Tiefenbachtalstraße: 1 km à 6% (max 15%)
  13. 💥 Lönsberg: 1 km à 6% (max 14%)
Afbeelding

Mores
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:10

Mores 29 sep 2022 10:01

Dank ook voor deze route, gelijk opgeslagen en iets om naar uit te kijken richting het voorjaar.

groet,
Mores

Plaats reactie