Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fiets mee op vakantie: tips gevraagd

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 jul 2022 10:44

Ik reis veel voor werk en overnacht gemiddeld 50x per jaar in een hotel. Bij langere tijd op dezelfde locatie gaat er een fiets mee, nog nooit 1 negatieve opmerking gehad over fiets op de kamer.
Dogma F

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 jul 2022 10:47

bakboord1 schreef: 11 jul 2022 20:45
Wat doen jullie met je fiets onderweg en op de camping? En welke tips hebben jullie?
Wielen eruit en op de achterbank van de auto.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jul 2022 11:06

Op parkeerplaatsen staan de fietsen met 2 stevige sloten vast aan de drager. De drager (Thule) staat op zijn beurt weer vast aan de trekhaak met een disselslotje, en ook de buisklemmen kunnen op slot (al schijnt dat niet al te veel voor te stellen).

Op locatie staat de fiets gewoon binnen. Of achterin de auto
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 12 jul 2022 12:11

Mijn ervaring (fietsvakantie in NL, B, D, A, I) is dat elk hotel of B&B waar ik was een afgesloten berging voor fietsen heeft. Soms een rommelhok, soms een voorraadruimte, soms een echte stalling/garage, maar altijd afgesloten. Zo ook in het Ibis hotel in Frankfurt am Main. Men kijkt niet raar als je je met je fiets bij de receptie meldt (ik nam fiets plus bagage soms mee naar binnen). Zelden was mijn fiets de enige in de stalling.

Op de camping is jouw fiets nooit de enige. Caravanners/Camperaars hebben vaak e-bikes bij zich. Die staan naast de caravan/camper met een kabelslot. En dat doe ik ook - fiets met een kabelslot aan een boom, paal of hek. Vanwege de vele kostbare e-bikes om me heen heb ik me nooit zorgen gemaakt over diefstal.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jul 2022 12:29

Hier ook een caravan kampeerder. Heb heel lang mijn fiets buiten aan een van de handgrepen vastgelegd met een goed slot + doek erover. Paar jaar geleden meegemaakt dat de wielen van mijn buurman gejat waren. Frame stond er nog, want daar zat het dikke slot om. Daarnaast had hij zo'n dunne lange kabel door zijn wielen gedaan, maar die was mooi doorgeknipt. Je hebt van die ART4 sloten die wel 3 meter zijn. Die zou je door het frame en de wielen kunnen geleiden. Maar die dingen zijn echt loeizwaar.

Anyway, al heel wat jaren gaat de racer gewoon de caravan in als we op pad gaan en in de nacht. Horren dicht zodat er geen inkijk is. Dat werkt prima. Overdag als we op de camping zijn gewoon aan een slot aan de handgreep.

Onderweg houd ik mijn caravan altijd in het zicht als we een bakkie doen. Ik doe de grijper op slot, zodat je een hit en run voorkomt. Als dat niet kan, dan leg ik het dikke slot er even omheen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2022 14:28

Fiets gaat bij mij ook altijd mee de kamer op, nog nooit een opmerking gehad.
Ik zorg wel dat ie schoon is.

Je kan je fiets natuurlijk altijd 's nachts in de auto leggen, zeker als het 1 fiets is.
(Grote kans dat er een alarm op je auto zit.)

Maargoed dan zijn ze echt wel opzoek als het dan gejat wordt, dan is het gewoon pech, je kan je niet overal tegen wapenen.

Persoonlijk maak ik me momenteel drukker dat ze het signaal van je auto sleutel op kunnen vangen.
Daar heb ik speciaal zakje voor gekocht.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 jul 2022 14:42

Dat laatste kun je veel goedkoper oplossen: ik heb een oude auto gekocht :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 jul 2022 20:47

Dank allemaal. Ik ben in ieder geval weer een stuk gerust gesteld.
Een goed slot gaat sowieso mee namelijk. Een hoesje voor de autosleutel had ik nog niet aan gedacht.
In de kofferbak zal geen plek meer zijn maar ik zal eens proberen of de fiets ook achter de voorstoelen past met de wielen eruit. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de reis.

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 13 jul 2022 12:26

bakboord1 schreef: 12 jul 2022 20:47 maar ik zal eens proberen of de fiets ook achter de voorstoelen past met de wielen eruit. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de reis.
Heb ik weleens gedaan (helaas geen foto van gemaakt). Ging perfect. Ik had wel twee gleuven in een doos gesneden waar de liggende vork van de achterbrug in lag. Zodoende waren mn derailleur, ketting en crankstel vrij van de achterbank.
Aan de voorzijde rustte het frame dus op de voorvork en achter op de doos. Ik had wel een handdoek tussen de gordel en het frame gedaan om beschadigingen (schuren van gordel) te voorkomen

Plaats reactie