Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fiets mee op vakantie: tips gevraagd

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 jul 2022 20:45

Komende zomer neem ik graag mijn fiets weer mee op vakantie naar Frankrijk. Dit keer geen 15 jaar oud beestje maar een nieuwe.
De fiets gaat achterop een drager en we doen onderweg een paar doorreishotelletjes aan. Overdag kan ik de fiets dus niet onbeheerd laten maar dat is wel te doen. S avonds moet ie mee het hotel in. Ik ben benieuwd hoe leuk ze dat gaan vinden. Iemand daar ervaring mee bij een Ibis?

Op vakantie gaat ie met een slot achter de caravan gestald worden. Ook wel een risicofactor.

Mijn fiets is nog niet verzekerd. Verzekering kost me 100 euro maar de reisverzekering vergoed maar 600 euro dus de schade bij diefstal is fors.

Wat doen jullie met je fiets onderweg en op de camping? En welke tips hebben jullie?

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 11 jul 2022 20:51

Slot er om heen op de mini camping. Aan de voet van de Ventoux, veel fietsers en nog nooit iets gehoord over diefstal of iets dergelijks.
Onderweg ligt mijn fiets tegenwoordig in een skikoffer. Voorheen wel eens achterop gehad en toen gewoon mee de kamer op genomen. Ook tijdens fietsvakantie nam ik de fiets mee de kamer op, nog nooit iemand over gehoord.
Michiel

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 11 jul 2022 21:02

Ik huur een fiets op locatie. Kosten vallen best mee.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Bidon91
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2022 11:05

Bidon91 11 jul 2022 21:04

bakboord1 schreef: 11 jul 2022 20:45 Wat doen jullie met je fiets onderweg en op de camping? En welke tips hebben jullie?
Beetje afhankelijk van de camping. Soms is er op kleinere campings wel wat te regelen dat je fiets binnen bij de grasmaaier etc. mag staan. Dik slot erop en zal wel loslopen denk ik dan. Maar dat ligt er dus wel een beetje aan waar je precies heen gaat.

En als je echt zenuwachting erover bent kan je fiets altijd nog in de caravan, ga je zelf in een tent liggen :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jul 2022 21:08

Groot hangslot meenemen en aan een boom op de camping ?

En fiets meenemen in hotel is bijna nooit een probleem.
Bij boeken wel even kijken of het geen hotel is waar je een trap op moet/waar het onhandig is om fiets mee te nemen naar je kamer.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 jul 2022 21:16

Fiets gaat mee op de hotel kamer, indien mogelijk. Maar net zo vaak is er wel een stalling in het hotel. Op de camping staat de fiets met een groot hangslot vast aan een boom.
Live fast; die young. mijn blog

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 11 jul 2022 21:24

Je kunt hem toch ‘s nachts in de auto leggen als hij niet de hotelkamer op kan. Hetzelfde geldt voor op de camping. Voorwiel eruit en doek er over.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 11 jul 2022 21:58

Mijn ervaring (in Nederland, maar geen ervaring in FR) is dat men niet heel moeilijk doet over fietsen op de kamer. En als ze wel moeilijk doen dat ze dan best vaak met een fatsoenlijke oplossing komen (bijvoorbeeld parkeren in het restaurant).

En met de fiets achterop neem ik vaak een heel groot kettingslot (van de motorfiets) mee in de auto om hem indien nodig overdag op slot te kunnen zetten aan de fietsendrager (niet met zo'n slot erom gaan rijden want dat is vragen om schade).

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 11 jul 2022 23:52

Ik heb me voor gespaard te zijn van al die ellende een v klasse gekocht, lekker handig 😀

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 12 jul 2022 07:17

swannie schreef: 11 jul 2022 23:52 Ik heb me voor gespaard te zijn van al die ellende een v klasse gekocht, lekker handig
Natuurlijk kun je ook overdrijven :D . Ik heb er in het verleden ook een gehad, super handig, maar in een VW Touran past hij ook prima :winkthumb:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 jul 2022 07:51

Ik vervoer mijn fiets in een fietshoes bovenop mijn bagage achter in de auto. Tassen en dergelijke in de dakbak, wat kratjes met boeken en dergelijke in de achterbak, fiets er bovenop, hoes verder opvullen met zakjes met schoenen, wetsuits, fietskleding. Heb wel een oude V70 van formaatje lijkwagen, dat helpt wel.

Ik verblijf in een stacaravan, overdag als ik er ben, met een slot aan het houten platje wat meestal voor de caravan zit, en als ik wegga, en 's nachts, zet ik m in de woonkamer van de stacaravan.

Vroeger zette ik m altijd buiten, met een slot(je), ook 's nachts maar sinds ze aan de voet van de Alpe d'Huez een keer alle losse fietsen hadden meegenomen, zet ik m binnen. Op de camping waren er toen minstens 10 fietsen gejat. Achteraf hoorden we 's nachts iets rond de caravan, maar aangezien de fiets met een bescheiden slotje vaststond was ie niet voor het grijpen en lieten ze hem dus staan. Ze hebben toen wel mijn stinkhelm van 5 jaar oud meegenomen. (en die meurde zo, dat mijn vrouw die niet in de caravan wilde) :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2022 10:33

Ik heb 2 ART4 kettingsloten, liggen standaard achterin de auto. Daar worden fietsen mee vast gezet, knappe jongen die ze dan los krijgt.
Uiteindelijk gaat alles kapot, maar een kwaliteitsslot slopen kost teveel moeite, tijd en lawaai. Ze staan meestal ook onder een fietshoes; haalt ze uit het zicht en maakt ook weer lawaai als je die moet verwijderen.
Ik kan prima slapen met deze maatregelen :-)
Less is bore

Plaats reactie