Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano 105 Di2

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2022 10:38

Nou weet je wat het is...... en dat heb ik al een paar keer gezegd.

De sram topgroepen verkopen wel en de shimano topgroepen niet.
Ik zie (behalve die van mezelf) elke rit wel een Sram red groep, maar echt zelden en DA.
Hetzelfde met XTR en XX1.

Shimano is een beetje als Volkswagen, vrijwel niemand koop een extreem rijk uitgeruste VW, dan stapt het merendeel over naar Audi.
Dat lijkt hier ook zo.

Daarnaast heeft Shimano een vrij vreemde strategie.
De eerste XTR Di2 was echt fantastisch, die groep had al de kwaliteit van de twede generatie Di2 op de racer, maar op de MTB leveren ze het niet meer....... misschien wel de grootste markt om winst te behalen voor shimano.
Geen goede strategie waarbij DA goed en overtuigend wordt gepositioneerd. Dan doen ze gewoon heel dom.
Die marketing is zo slecht...... je gaat een soort benchmark naar beneden verleggen. Kom ik weer met een auto, als je een Golf rijd en de dealer zegt volgende keer, je kan ook een Polo nemen..... Dat willen mensen niet horen.

Nu pas semi wireless maar ook weer net niet. Ik en ik denk veel meer willen gewoon wireless. Gaat er niet om wat beter is, maardat zit gewoon in mensen.
Daarnaast is het voor fabrikanten veel goedkoper, zowel qua frame ontwerp als montage.

Daarnaast is de simpelheid van sram ook een voordeel. Amper instellingen en ik mis ze ook niet en ik denk niemand.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jul 2022 11:36

wasbeer2006 schreef: 07 jul 2022 10:38

De sram topgroepen verkopen wel en de shimano topgroepen niet.
Ik zie (behalve die van mezelf) elke rit wel een Sram red groep, maar echt zelden en DA.
Hetzelfde met XTR en XX1.
Wat D-A vs. Red betreft zie ik in mijn omgeving net het tegenovergestelde...

Persoonlijk vind ik qua looks SRAM mooier, qua werking scoren ze naar mijn gevoel net hetzelfde. Maar ik verkies toch Shimano, omwille van de moeilijker af te stellen remmen en de DOT vloeistof van de SRAM's.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jul 2022 12:51

ludwig schreef: 06 jul 2022 19:07 Vandaag in fietsenspeciaalzaak geweest met huismerk BMC.
De verkoper vertelde me dat Shimano marketinggewijs Dura Ace enkel nog zou voorbestemmen voor het profpeleton en dat hun topgroep onbetaalbaar zou worden voor particulieren.
Ultegra Di2 zou helemaal verdwijnen en de nieuwe 105Di2 zou die plaats innemen in de rangorde.
Heeft nog iemand daar iets van opgevangen ?
Ik ben rustigaan aan het uitkijken naar nieuwe racer met bewuste keuze voor Di2 wegens artroseprobleem met linkerhand waardoor ik de huidige mechanische Campa Chorus niet meer op de grote plaat kan leggen.
Mijn keuze zou hierbij uitgaan naar Ultegra Di2 maar als die groep er in de nabije toekomst zou uitgaan, zou ik me flink bekocht voelen.
Thx voor feedback mocht nog iemand iets hebben opgevangen van wat Shimano marketinggewijs van plan is in de toekomst.
Dat lijkt mij wel een hele rare keuze. Gezien de prijzen bij de "serieuze groepsets": duur, idioot duur en onbetaalbaar, kan ik mij voorstellen dat ze één lijn willen laten vervallen maar dan zou ik toch altijd Ultegra behouden. Niet alleen omwille van de status maar ook omdat die ene genummerde groepset eigenlijk niet past tussen alle namen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jul 2022 14:43

ludwig schreef: 06 jul 2022 19:07 Vandaag in fietsenspeciaalzaak geweest met huismerk BMC.
De verkoper vertelde me dat Shimano marketinggewijs Dura Ace enkel nog zou voorbestemmen voor het profpeleton en dat hun topgroep onbetaalbaar zou worden voor particulieren.
Ultegra Di2 zou helemaal verdwijnen en de nieuwe 105Di2 zou die plaats innemen in de rangorde.
Heeft nog iemand daar iets van opgevangen ?
Ik ben rustigaan aan het uitkijken naar nieuwe racer met bewuste keuze voor Di2 wegens artroseprobleem met linkerhand waardoor ik de huidige mechanische Campa Chorus niet meer op de grote plaat kan leggen.
Mijn keuze zou hierbij uitgaan naar Ultegra Di2 maar als die groep er in de nabije toekomst zou uitgaan, zou ik me flink bekocht voelen.
Thx voor feedback mocht nog iemand iets hebben opgevangen van wat Shimano marketinggewijs van plan is in de toekomst.
Welke zaak/fm is dit?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jul 2022 14:49

De mensen die Dura ace di2 willen zijn nu eenmaal de mensen met een 't maakt niet uit wat t kost' mentaliteit. Die willen gewoon het beste en t nieuwste en die kopen het maakt niet uit wat t kost. Die configureren ook een Posche bij de dealer en tekenen vrolijk zonder zich af te vragen wat het kost. In dat opzicht kan een beetje extra marge pakken op dura ace geen kwaad.

Ik vind t wel jammer dat de hype van t fietsen nu uitgedraaid is op een fietsenwedloop binnen de fietsgroepjes. Het lijkt belangrijker te zijn wat je rijdt dan hoe of waar je rijdt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2022 14:54

Nou dat eerste doe ik ook.......
Maar voor jouw twede voorbeeld heb ik helaas geen geld 8-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jul 2022 15:11

thestudent schreef: 07 jul 2022 14:49 De mensen die Dura ace di2 willen zijn nu eenmaal de mensen met een 't maakt niet uit wat t kost' mentaliteit. Die willen gewoon het beste en t nieuwste en die kopen het maakt niet uit wat t kost.
Probleem is dat dit ook enorm afstraalt op de lagere groepen.
De prijs van Ultegra is gewoon niet leuk meer.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 jul 2022 18:16

wasbeer2006 schreef: 07 jul 2022 10:38 Nou weet je wat het is...... en dat heb ik al een paar keer gezegd.

De sram topgroepen verkopen wel en de shimano topgroepen niet.
Ik zie (behalve die van mezelf) elke rit wel een Sram red groep, maar echt zelden en DA.
Hetzelfde met XTR en XX1.

Shimano is een beetje als Volkswagen, vrijwel niemand koop een extreem rijk uitgeruste VW, dan stapt het merendeel over naar Audi.
Dat lijkt hier ook zo.

Daarnaast heeft Shimano een vrij vreemde strategie.
De eerste XTR Di2 was echt fantastisch, die groep had al de kwaliteit van de twede generatie Di2 op de racer, maar op de MTB leveren ze het niet meer....... misschien wel de grootste markt om winst te behalen voor shimano.
Geen goede strategie waarbij DA goed en overtuigend wordt gepositioneerd. Dan doen ze gewoon heel dom.
Die marketing is zo slecht...... je gaat een soort benchmark naar beneden verleggen. Kom ik weer met een auto, als je een Golf rijd en de dealer zegt volgende keer, je kan ook een Polo nemen..... Dat willen mensen niet horen.

Nu pas semi wireless maar ook weer net niet. Ik en ik denk veel meer willen gewoon wireless. Gaat er niet om wat beter is, maardat zit gewoon in mensen.
Daarnaast is het voor fabrikanten veel goedkoper, zowel qua frame ontwerp als montage.

Daarnaast is de simpelheid van sram ook een voordeel. Amper instellingen en ik mis ze ook niet en ik denk niemand.
Hier zie ik ook net het tegenovergesteld in de 2 groepjes waar ik geregeld mee op pad ga.
Enkele jaren geleden reed 20-30% wel met SRAM maar die zijn allemaal (terug) naar Shimano. Er is nog een enkeling met SRAM en 1 met Campa SR EPS.

Sommigen zijn bewust terug naar Shimano (slechte ervaringen met SRAM) maar bij de meesten maakte het allemaal niet uit en zat Shimano op de fiets die ze wilden (om wat voor reden dan ook)
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 jul 2022 18:22

thestudent schreef: 07 jul 2022 14:49
Ik vind t wel jammer dat de hype van t fietsen nu uitgedraaid is op een fietsenwedloop binnen de fietsgroepjes. Het lijkt belangrijker te zijn wat je rijdt dan hoe of waar je rijdt.
Ik denk niet dat dat veranderd is tov zeg maar 5-10 jaar geleden. Alleen liggen de prijzen natuurlijk nog een stuk hoger nu.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jul 2022 18:39

Denk dat het gebrek aan zichtbaarheid van DA op de weg vooral veroorzaakt wordt door de idioot slechte beschikbaarheid.
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 jul 2022 18:43

raven14 schreef: 07 jul 2022 18:22 Ik denk niet dat dat veranderd is tov zeg maar 5-10 jaar geleden. Alleen liggen de prijzen natuurlijk nog een stuk hoger nu.
Wat je nu wel veel ziet, wat ik dan maar noem de zogenaamde hipster fietser, dure kleding zoals Rapha, nieuwste model bril en helm, en idd het duurste en nieuwste materiaal. En dan ook maar gelijk dure tochten rijden van meer dan 25 euro inschrijfgeld.
Bij de kleinschalige NTFU tochten van 8 euro, zie je deze gasten bijna nooit. Dus waarschijnlijk toch een kwestie van gezien willen worden met je materiaal.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jul 2022 20:20

thestudent schreef: 07 jul 2022 14:49 De mensen die Dura ace di2 willen zijn nu eenmaal de mensen met een 't maakt niet uit wat t kost' mentaliteit. Die willen gewoon het beste en t nieuwste en die kopen het maakt niet uit wat t kost. Die configureren ook een Posche bij de dealer en tekenen vrolijk zonder zich af te vragen wat het kost. In dat opzicht kan een beetje extra marge pakken op dura ace geen kwaad.
Toch een licht manke vergelijking, vind ik. Fietsen zijn op zich nog vrij goedkope dingen, ook al koop je je er eentje van 12k. Een optie bij Porsche waar je dikwijls geen hol aan hebt kost al dikwijls 12k. Ik heb ook een D-A Di2 gekozen boven een Ultegra ook al moest ik daarvoor meer dan 1.500 euro voor opleggen. Waarom? Niet omdat het beter schakelt, rijdt, sneller is,... Maar wel omdat ik het leuk vind te weten dat ik met een D-A rijd, omdat de groep een mooi zwart glanzende afwerking heeft, omdat ik er graag naar kijk en ook omdat het gewoon kan. En ja, misschien ook wel om wat te patsen. Mijn inziens niks mis mee. Voorts maak ik niemands rekening. ;)

Plaats reactie