Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD, DT SWISS of toch wat anders?

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 06 jul 2022 13:15

Hoi allemaal,

Graag leg ik jullie mijn 'dilemma' voor.

Ik zoek namelijk een extra wielset voor mijn twee Cannnondale Synapse racefietsen. Een set waar ik met een steekas en een snelspanners mee uit de voeten kan. Dat moet omdat ik een 'oude' HiMod Synapse heb met schijven van de eerste generatie en die hadden nog snelspanners. En de andere is een 'nieuwe' met steekassen.
Hoge velgen vind ik gaaf en kan ik hebben met mijn gewicht en portemonnee ;)

Omdat ik de nieuwe wielset moet kunnen combineren is mijn oog gevallen op de FFWD Ryot 55 en de DT Swiss ARC 1400 DI 700C CL50 DISC. Beiden met een DTSWISS 240 naaf. Kwaliteit naar het schijnt.
Ik rijd op alle ondergronden en ook op gravel (incidenteel en daarvoor gebruik ik stalen Fulcrums)

Link naar de FFWD Ryot 55:
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... dt240.html

Link naar de DT Swiss ARC 1400 dicut Disc 50
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 73874.html

VRAGEN:
1. Wat is jullie ervaring of kijk op deze wielsets?
2. Zie ik alternatieven over het hoofd?

Verder nog tips of adviezen zijn van harte welkom.
De twee voorbeelden zijn van de site van Hopmans ter illustratie en geven meteen het budget aan. Maximaal € 1.800,-.

Ciao en ik zie jullie reacties graag verschijnen!
Ik fiets niet. Ik ben.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jul 2022 13:21

Mogen vragen naar jouw gewicht aangezien je zelf ook daar een opmerking over maakt?

Kwalitatief doe je met beide geen miskoop, dus wat dat betreft maakt het niet veel uit. Qua bouwkwaliteit moet je geluk hebben (of andersom bekeken geen pech hebben) met de medewerker die ze in elkaar gezet heeft. Maar gemiddeld gezien, hoe hoger je in de prijsklasse gaat zitten hoe meer tijd er in de bouw gaat zitten (wat altijd goed is).

Ik vind ze zelf beide aan de zware kant, voor dat geld kun je veel lichtere wielen laten maken.

Ik zie zelf twee nadelen kleven aan de DT wielen:
1: ze gebruiken de eigen t-head straightpull spaken. Als je daar een speekbreuk mee hebt zal het niet makkelijk zijn om snel geholpen te worden ergens. Meestal moeten die spaken nabesteld worden.
2: aluminium nippels

Deze twee zwakke punten van de DT's zijn ook direct de sterke punten van FFDW. Ze gebruiken standaard straight pull naven/spaken en ook messing nippels.

Messing nippels zijn sterker dan aluminium en ze corroderen veel minder snel dan alu (in combinatie met carbon). Alu nippels zijn ook gevoeliger vwb juiste spaaklengte. Te kort en de nippels worden niet genoeg van binnenuit ondersteund.

Verder zou ik niet veel aandacht besteden aan de marketing teksten dat wielen X de snelste, meest aero wielen zijn. Dat staat op alle fabrikanten websites.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2022 13:44

Hier nog een set van een vriend van me : mooie wielen en betrouwbaar persoon !


https://link.marktplaats.nl/m1859517560 ... nt=app_ios
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 06 jul 2022 13:57

FYI: die FFWD ryot-wielen met dt240-naaf zijn 200 euro goedkoper bij 12GO Biking en zelfs 280 euro goedkoper bij Van Eyck...

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 06 jul 2022 20:59

Voor dat geld zou ik lekker een setje laten spaken. De nieuwe 240 naven zijn kwalitatief niet meer wat het was.
Altijd leuk een wiel laten bouwen, alle kleuren, fratsen, bling bling kan. 🤩

Ik heb twee setjes laten maken. (85kg)
Eentje bij een wielenbouwer voor de CX/Gravelbike 35mm hoog, 23mm intern, DT240, 1400gram en onverwoestbaar. (1100,-)
Eentje bij een hobbyist voor de racefiets 50mm hoog, 21mm intern, DT240, 1600gram.

De eerste is toch echt véle malen beter. De tweede had ik laten bouwen met een setje straight pull naven die ik nog had liggen met 28 spaken en messing nippels. Vandaar het relatief zware gewicht.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 07 jul 2022 07:54

Met zo'n budget zou ik hand gespaakte wielen opvragen. bijvoorbeeld de hier wel bekende van speyk uit castricum.

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 10 jul 2022 20:55

Hoi,

@Philippos: 85 kilogram. Gewicht van de wielen,tja, is voor mij niet het meest belangrijke. Dat van de spaken kan iets zijn. Van de andere kant, ik bestel gewoon wat reserve spaken bij aanschaf van de wielen en klaar is klara ;-) En corrosie. Daar zeg je wat. De FFWD zijn wel een paar euro's meer in prijs.
Snelle wielen. Daar ben ik niet gevoelig voor. Snelle benen. Daarmee maak je het verschil! :-)

@rene. Dank je wel voor de advertentie. Deze laat ik aan mij voorbij gaan.

@barverme. Bedankt voor de tip!

@LacsapOV. Waarom zijn die nieuwe 240 kwalitatief niet meer wat het was? Bling bling hoeft niet persé. Een 50mm hoge carbonvelg met DT240 naaf. Wat was je daar voor kwijt? En toch met DT240?

@Wout88. Castricum is voor mij geen optie. Ik houd het dicht bij huis (omgeving Breda). Dan heb ik al een adres.
Ik fiets niet. Ik ben.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 10 jul 2022 21:12

barverme schreef: 06 jul 2022 13:57 FYI: die FFWD ryot-wielen met dt240-naaf zijn 200 euro goedkoper bij 12GO Biking en zelfs 280 euro goedkoper bij Van Eyck...
Klopt niet. Bij beide duurder dan bij Hopmans.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jul 2022 22:17

De kale schreef: 10 jul 2022 20:55 ........Castricum is voor mij geen optie. Ik houd het dicht bij huis (omgeving Breda). Dan heb ik al een adres.
En wat hebben ze je op dat adres aangeraden en waarom?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 14 jul 2022 20:42

Lcsmet schreef: 10 jul 2022 22:17
De kale schreef: 10 jul 2022 20:55 ........Castricum is voor mij geen optie. Ik houd het dicht bij huis (omgeving Breda). Dan heb ik al een adres.
En wat hebben ze je op dat adres aangeraden en waarom?
Een op maat gemaakt wiel. Carbon velg, naaf en spaken naar keuze. Alleen wat de vraag of alles wat nodig is op korte termijn leverbaar is. Maximaal 50mm hoge velgen. Merk naaf: DTSwiss. Chris King is voor mij te duur. Platte spaken en allround velgen. Ik rijd op alle soorten ondergrond. Op de kasseien gebruik ik de stalen Fulcrum's die in de Synapse zaten. Net als op gravel want daar leg ik dan dikke banden op (30 of 32 mm). Die kapot rijden gaat mij namelijk niet te veel geld kosten. :-)

En om mij goed te oriënteren wat er te koop is en de vraag te stellen aan anderen wat zij mij aan kant en klare wielen adviseren. Dat een DTSwiss en FFWD nooit een miskoop is. Altijd goed!

Niet door hem geadviseerd maar wat ik zelf vind. "Dicht bij huis kopen. Slechte ervaringen met te ver weg iets kopen." (en daar ga ik liever geen nadere toelichting op geven) ;-)
Ik fiets niet. Ik ben.

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 14 jul 2022 20:44

Wout88 schreef: 07 jul 2022 07:54 Met zo'n budget zou ik hand gespaakte wielen opvragen. bijvoorbeeld de hier wel bekende van speyk uit castricum.
Nee dank je wel. Niet nee tegen handgespaakt maar wel tegen te ver van huis. Hier in de buurt zitten ook goede wielbouwers.
Waarom zou ik voor handgespaakt moeten gaan? Zijn de DTSwiss en FFWD niet goed dan?
Ik fiets niet. Ik ben.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 03 aug 2022 13:02

Peter243 schreef: 10 jul 2022 21:12
barverme schreef: 06 jul 2022 13:57 FYI: die FFWD ryot-wielen met dt240-naaf zijn 200 euro goedkoper bij 12GO Biking en zelfs 280 euro goedkoper bij Van Eyck...
Klopt niet. Bij beide duurder dan bij Hopmans.
Wanneer ik op de hopmans-link klik, zie ik 1799 euro. Bij 12gobiking is dat 1599 euro en bij Van Eyck 1519 euro (wel met vip-korting, dat is de gratis klantenkaart)...

Plaats reactie