Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton S800 - ervaringen?

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 06 jul 2022 13:22

Ik oriënteer mij momenteel op een nieuwe fietscomputer. Mijn Wahoo Element uit 2017 werkt nog naar volle tevredenheid, maar de accu gaat veel minder lang mee dan oorspronkelijk. In het begin haalde ik met een aangesloten hartslagmeter makkelijk 12 - 14 uur, gisteren na een rit van 6 uur en 42 minuten (beweegtijd 5 uur en 48 minuten (onder andere wachttijd voor pontje)) met aangesloten hartslagmeter en vermogensmeter (4iii) nog 5% batterijlading over. Dus 7 uur lijkt met milde temperaturen de max. Op zich prima, want zo vaak zit ik niet langer dan 4 - 5 uur op de fiets en als ik de Wahoo een kwartiertje aan de powerbank leg, heb ik ook zo weer de nodige procenten erbij. Echter, dat is niet echt een optie tijdens een lange toertocht/gran fondo. 4 september neem ik bijvoorbeeld voor de tweede maal deel aan de Kufsteinerland Radmarathon (aanrader, BTW). Opladen tijdens het fietsen zou kunnen, echter is de usb aansluiting zodanig, dat de laadkabel in de knel komt met de meeste mounts. Dus ik heb daar nog geen passende oplossing voor. Mijn ritregistratie doe ik met een Garmin Fenix 7. Tijdens het fietsen heb ik alleen behoefte aan de meeste relevante data (vermogen, hartslag, snelheid) én goede navigatie (ik maak steeds vaker gebruik van de route suggesties van Strava en maak ook dankbaar gebruik van de routes van anderen). En een goed afleesbaar scherm (52 jaar en brildragend :lol:).

De usual suspects heb ik al op het lijstje staan: Wahoo Elemnt Roam, Garmin Edge 530 en 830. Garmin 1040 is out of the question. Te duur en qua mogelijkheden overkill naast de Fenix 7. Wahoo Elemnt Roam zou normaal gesproken zonder twijfel bovenaan staan (zoals gezegd heeft de Elemnt me nog nooit in de steek gelaten en het gebruiksgemak is enorm), maar qua accuduur is die niet bepaald meer toonaangevend. In de oriëntatie liep ik ook aan tegen de Bryton S800 die begin mei is geïntroduceerd. Op papier een zeer interessant alternatief (ook de Climb Challenge ziet er goed uit). Ik kan alleen op internet bijzonder weinig reviews en/of tests lezen. Algemene afdronk is wel: hardware prima, softwarematig (met name de App) zo-zo. Zijn er al mensen die ervaring hebben met de S800 (ik heb op dit forum de ervaringen met de S750 al doorgenomen (over het algemeen positief))? Vind de Bryton net iets te duur in aanschaf om een gokje te wagen, dus hoop op ervaringen uit de praktijk.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 10 jul 2022 00:02

Ik heb de s500 de accu gaat echt bizar lang mee. Met navigeren kan ik er op vakantie 2 weken mee op pad zonder op te laden (+- 20 uur) voor die leeg is. Wat ook mooi is bij het navigeren is dat hij aangeeft wanneer bijvoorbeeld een beklimming begint, hoe lang die is plus wat de stijgingspercentage doen de komende kilometer.

Die 20 uur is met vermogens meter en hartslag plus dus navigatie de hele tijd.

Bryton staat wel bekend om zijn accu duur. De app is soms wat vreemd vertaald maar werkt wel. Je kunt alles ermee instellen routes erop zetten etc. Voor mij is dat voldoende. Ik link hem met Strava en daar Bekijk ik de rit ook na afloop. De garmin app is zeker beter overigens als dat voor je belangrijk is.

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 10 jul 2022 23:58

Tom,

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik vind de app in zoverre belangrijk, dat het aanmaken/overzetten/inladen van routes makkelijk verloopt. En wellicht aanpassen van de instellingen van de fietscomputer. Als het gaat om data(analyse), zal ik sowieso terugvallen de op Fenix 7 en de Garmin App.
Uit jouw ervaringen lees ik dat je in ieder geval over de fietscomputer zelf zeer tevreden bent. Daar kan ik wat mee - thanks!
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 jul 2022 06:43

De s800 heb ik nooit gebruikt, dus daar kan ik weinig van vinden. De app daarentegen wel. Ik heb de bryton 420 (niet meer in gebruik), en de app is ronduit vreselijk imho. Voor mij was het altijd weer een gevecht om een route vanuit Strava naar m'n 420 te syncen via de app. Zelf een route maken via de app vond ik helemaal een drama. Let wel op: ik heb de bryton in september vervangen door een garmin 530. Wat een genot. Het enige wat minder is op de Garmin is de accuduur.
Afbeelding

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 12 jul 2022 00:25

De app is nu daarin wel sterk verbeterd. Routes laden gaat makkelijk en ook Strava gaat snel en foutloos.

Ik maak routes in Strava of download gpx. Strava pakt de app automatisch de routes van. Ik download de gpx en ook dat open Ik met de app en staat in no time op de computer. Ik doe alles via de telefoon. Als ik een rit upload gaat die ook weer automatisch naar Strava.

Via de app zelf routes maken doe ik niet en ik denk vrijwel niemand dat doet. Ik heb 1 x de voice functie gebruikt om thuis te komen en dat ging prima maar dat zit op de fietscomputer zelf.

Het instellen van de data velden en de fietscomputer zelf gaat ook via de app en is echt super simpel.

Wat ik nu zie dat minder werkt is bijvoorbeeld de track and trace Functie. Ze doen regelmatig de app updaten en meestal is dat weer een verbetering.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 jul 2022 01:43

Da's wel mooi om te horen. Ik was wel klaar met de 420 om eerlijk te zijn. Misschien dat als de app nu wel werkt de vrouw 'm nog kan gebruiken, want op marktplaats krijg je er ook niks meer voor.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 14 jul 2022 14:33

Klinkt goed Tom. Ik voeg de S800 als serieuze optie toe aan de long list.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 14 jul 2022 15:57

Ik dacht de afgelopen dagen steeds dat jullie de S500 bedoelden. Blijkt dat er inmiddels ook al een s800 is :lol:

Dat gaat hard bij Bryton. Ik hoop dat ze blijven verbeteren. Heb de 750 gehad, dat vond ik een mooi toestel, maar er waren wat zaken waardoor ik toch geswitcht ben naar Garmin. Toen wel een beetje met pijn in 't hart, kan niet goed uitleggen waarom maar ik ben wel fan van Bryton en blijf ze toch graag een beetje volgen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 14 jul 2022 23:29

Ik denk dat Bryton een kleinere speler is die veel goed doet en constant blijft verbeteren/updaten en daarom wat sympathie heeft ten opzichte van een garmin. Het is het echter nog niet op garmin niveau en dan bedoel ik vooral de app maar daarom betaal je ook wat minder voor het apparaat.

Ik denk wel voor de gemiddelde tot gevorderde gebruiker het meer dan voldoende functioneert en functies heeft. Het is ook maar net wat er belangrijk voor je is.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 15 jul 2022 12:26

In het verleden was ik ook fan van Bryton maar vanwege de brakke software app ben ik afgehaakt.
Bij mijn cluppie reden er ook meerdere met een Bryton maar inmiddels hebben die ook andere keuzes gemaakt.
Jammer dat ze na zoveel jaren dat nog steeds niet op orde hebben.
Heeft volgens mij niets te maken met meer of minder betalen voor het toestel.
Als het werkt dan is menigeen wel bereidt er ook wat meer voor te betalen.
Kost-gaat-voor-de baat-uit!
...

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 dec 2022 11:50

Sinds kort (BlackFriday) een S800 in gebruik. Tot nu toe alleen binnen (icm Zwift) omdat ik nog wacht op de Garmin compatible puck/mount (Bryton is net ff afwijkend).

Mijn ervaring tot nu toe

Positief
- batterij levensduur is super
- sensors koppelen gaat makkelijk/snel (voor de Tacx NEO moest dat wel op een andere plek in het menu, onder Smart Trainer)
- licht van gewicht, en mooi van vorm
- bundel setje (zoals ik heb heb gekocht, S800-T) is zeer compleet, CAD/SPD/HR sensors, antiglare screenprotector, mooie outfront mount
- data pages hebben een Graph optie in cirkel vorm (en bar vorm), oa HR/PWR, en die laat huidige, gemiddelde waarde en MAX waarde zien
- data velden veranderen kan tijdens gebruik door lang te drukken op het te veranderen veld en daarna nog 1x, dan kom je in het dataveld selectie menu uit
- native support voor electronische groepen (incl Shimano Di2 en STEPS)
- climb functie, laat de berg zien die je op gaat rijden, met optioneel een paar zelf te selecteren datavelden

Negatief
- scherm kwaliteit is stukken minder als van de Karoo2 (wel nog even afwachten moet nog testen in vol zonlicht buiten, de gebruikte techniek heet MIP, memory in pixel, en zou in vol zonlicht beter moeten werken)
- gekoppelde sensoren kun je geen andere naam geven (sensor ID = naam)
- maar 3 profielen voor je fietsen (Road/Indoor/MTB)
- geen Strava Live Segments
- climb functie werkt alleen op geplande routes

Nog niet getest:
- routing
- re-routing als je afwijkt van de route
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 27 jan 2023 10:43

Laatste ervaringen met de S800 zijn:
- scherm afleesbaarheid in volle zon is prima (minstens zo goed als de Karoo 2 op 100% helderheid)
- routing werkt, met een popup als je op een ander scherm zit dan de 'map' view, soms iets te weining detail als het een lastige kruising is (met 5 of 6 wegen)
- re-routing lijkt alleen te werken als de Bryton app actief is op je smartphone (als je die bij hebt)
- batterij verbruik is echt heel goed, rond de 3-5% per uur
- geen piepje bij Di2 als je in de S1 mode it en de laatste combi schakelt achter (als waarschuwing dat je volgende shift achter een automatische wisseling van voorblad betekent)
- climb functie werkt ook goed, alleen voor lange klimmen zie je maar een deel van de klim op je scherm (het grafiekje bedoel ik dan), niet verkeerd, wel ff wennen
- bij de climb functie heb je veel vrijheid in keuze datavelden erbij (ik doe LAP PWR en LAP %MAX HR, en aan de voet van de klim even LAP indrukken), mis wel een Climb PWR en Climb HR die dat automatisch zouden regelen
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie