Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 11:40

nijkie schreef: 25 jun 2022 11:24
klaastuin schreef: 25 jun 2022 11:14 Bij Planken Wambuis begint het pas! ;-)
De Sysselt mag er ook wezen Klaas,heb een route liggen van ongeveer 110 km en ik denk max 2km asfalt rest off-road.
Moeten we niet bij jou thuis starten, want dan red je dat niet ;-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jun 2022 13:24

klaastuin schreef: 25 jun 2022 11:40
nijkie schreef: 25 jun 2022 11:24
klaastuin schreef: 25 jun 2022 11:14 Bij Planken Wambuis begint het pas! ;-)
De Sysselt mag er ook wezen Klaas,heb een route liggen van ongeveer 110 km en ik denk max 2km asfalt rest off-road.
Moeten we niet bij jou thuis starten, want dan red je dat niet ;-)
Dan komt er 14km bij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2022 13:29

klaastuin schreef: 25 jun 2022 10:45
wasbeer2006 schreef: 25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfiets ;-)

De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht
:like:
Ja begint elkaar redelijk te overlappen.
Het MTB,en schuift ook op. De oude uhr routes noemen we nu gravel.

Ik zit soms wel een te denken ik koop geen racer meer maar een gravel bike met een paar wielset.
Wat is het verschil nog met bv een addict gravel, zeker met mijn afstelling ivm lichaamsmaten.

En dan een fully ipv een hardtail.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 14:15

wasbeer2006 schreef: 25 jun 2022 13:29
klaastuin schreef: 25 jun 2022 10:45
wasbeer2006 schreef: 25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfiets ;-)

De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht
:like:
Ja begint elkaar redelijk te overlappen.
Het MTB,en schuift ook op. De oude uhr routes noemen we nu gravel.

Ik zit soms wel een te denken ik koop geen racer meer maar een gravel bike met een paar wielset.
Wat is het verschil nog met bv een addict gravel, zeker met mijn afstelling ivm lichaamsmaten.

En dan een fully ipv een hardtail.
Eigenlijk is het natuurlijk niet zo dat het MTB-en opschuift. Wat wij MTB-en noemden had met die sport maar bijzonder weinig van doen. Met de nieuwere routes begint het er eindelijk een beetje op te lijken. ;-)

Met 1 fiets en 2 wielset kun je in NL natuurlijk ontzettend veel. Zaak is dan wel om een meer race georiënteerde gravelbike te kiezen. Qua snelheid maakt het weinig verschil, maar een wat ruigere gravelbike voelt met een setje racewielen toch nog wel echt anders aan dan een echte racer.

Ik denk zelf wel eens de andere kant op: een wat ruigere gravelbike ter vervanging van de huidige en de MTB. Maar na een ritje op de MTB denk ik daar dan toch weer anders over. De handling van zo'n fiets op een MTB parcours en b.v. de manier waarop je de fiets onder je van links naar rechts gooit is niet te vergelijken met een gravelbike. Niet met mijn techniek althans. Voorlopig gewoon horses for courses dus

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 25 jun 2022 16:45

Ik kan aardig uit de voeten met de gravelbike (CX) op de wat snellere MTB tracks. Met het mes tussen de tanden ben ik de meeste MTB'ers wel de baas. Stap ik op de MTB dan ben ik toch nog wel een paar procent sneller. Het kost alleen wel opperste concentratie en je bent constant bezig met corrigeren en je gewicht te verplaatsen. De MTB is in de basis wel wat vergevensgezinder.

Grootste verschillen vind ik toch wel 1 de snelheid die je meeneemt over ruig terrein. Een MTB rolt er gewoon door en overheen. Op de gravelbike verlies je echt veel snelheid, kost meer energie om de snelheid er dan weer in te krijgen.
Daarnaast heb je met een breed stuur en luie geometrie echt veel meer controle dan op een scherp sturende gravelbike met 40cm stuurtje. Een MTB dwing je gewoon je wil op, veel druk op het voorwiel en de rest volgt wel. Als je dat met een gravelbike probeert dan lig je op je muil.

Je kunt het goed zien bij beginnende of luie MTB'ers. Die blijven zitten, weten niet wat ze doen en het lijkt wel alsof ze in de bank zitten. Bij een beetje obstakel komen ze er gewoon mee weg. Als ze op een gravelbike hetzelfde hadden gedaan dan hadden ze er echt afgelegen.
Ik fiets vaak ff een stukje mee en probeer ze wat tips te geven. Ik heb er al teveel over het stuur zien vliegen.

Ik fiets nooit meer op de MTB. De uitdagende routes zijn niet in de buurt, ik heb te weinig tijd en ook geen zin om anderhalf uur in het koekblik te gaan zitten.
Merk wel dat mijn reactievermogen achteruit gaat. Vooral als ik ff rustig aan het tokkelen ben, dan val ik. Kan een reden zijn om maar weer te gaan MTB'en en dan rustig aan. 😉

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 22:51

@lacsapov: dat is idd ook ongeveer mijn ervaring. Dikke banden op de gravelfiets maken op uitdagender routes echter ook wel een echt verschil. Mijn ervaring is daarnaast wel dat ik op de gravelfiets vaak niet zo traag ben als ik me voel. Ik fiets geregeld een stuk MTB route waarbij ik dan denk dat het absoluut niet vloeiend gaat, maar Strava me achteraf vertelt dat het best snel was. Heeft naar mijn idee vooral met het accelereren na scherpe bochten e.d. te maken.

Ik heb echter ook wel eens geprobeerd op de MTB een gravelaar/crosser bij te houden die net voor me een singletrack in dook. Ik was volkomen kansloos. Techniek en conditie maken ook veel verschil.

retep52
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 27 jun 2022 14:31

Leuke discussie... :-) Rij vanuit Nunspeet veel richting Apeldoorn (Kroondomein (grint/gravel)), maar ook de reguliere fietspaden daaromheen. Ga ook met een behoorlijk hoge bandenspanning van huis om de snelheid er op de fietspaden in te houden, en de fiets gedraagt zich prima op het eenvoudige terrein waar ik dan kom, alleen mul zand is wel een dingetje soms. Als ik het hierboven goed begrijp kan ik met mijn gewicht van 88 kg. en Schwalbe G-one all round banden van 33 mm. dus ook prima uit de voeten met een bar of 3? Ga het toch snel eens proberen, laat het hier wel weten.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 01 jul 2022 22:28

Ik ben om, afgelopen week geëxperimenteerd met mountainbike banden (29 x 2.00'') op een gravelfiets. Man o man, heerlijk. Lekker doortrappen zonder me voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond in het bos. Geen gefiep meer met overvolle (smalle) gravelfietspaden in het bos, maar lekker doorbulderen over de zand/grindweg die er vaak naast ligt. En inderdaad wortels, stenen etc., je voelt ze een stuk minder.

De snelheidsopoffering is m.i. gering tov de 40mm banden die erop lagen. Ook op het asfalt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jul 2022 18:30

Kijk dat is het beste gewoon zelf testen!! En dan komt bijna iedereen erachter wat jij schrijft.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 02 jul 2022 18:39

Welke band is dat waar je nu mee aan het testen bent?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 02 jul 2022 19:12

Bontrager XR1. Setje had ik nog ergens liggen. Voldoen uitstekend.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 08 jul 2022 11:55

Interresante discussie. Ik heb momenteel 40mm pirelli cinturato gravel H op de gravelbike en ga eind Augustus een weekje naar de veluwe. Bigger is better voor het zand maar met de 40mm zal het wel lukken lijkt me.

Plaats reactie