Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Krelis
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:00

Krelis 29 jun 2022 12:12

Hallo allen,

Deze zomer hoop ik in de Frans Alpen op vakantie te gaan en mijn racefiets mee te nemen. Om fatsoenlijk in de bergen te kunnen fietsen zal er wel wat aan de verzetten moeten gebeuren.

Nu heb ik een dubbel, 42/53 met een bergcassette 11-34. Dat is sowieso nog niet licht genoeg, ook gezien het feit dat ik prettig in een hogere cadans fiets.
Nu kan ik de 42 maximaal nog voor een 38 inwisselen, maar ik twijfel of het verzet dan licht genoeg is. Ik verwacht dat ik zo rond de 8 a 9 km/u omhoog fiets op cols als de Izoard, Agnel e.d. Met die 38 zou mij cadans dan op 60 komen, wat ik te laag vind.

De volgende mogelijkheid is een compact crankstel erop zetten. Echter heb ik een Dura Ace 9 speed en weet ik niet goed welk crankstel ik moet nemen.
Moet er bij wijzigen van dubbel naar compact ook wat aan de ketting gebeuren, of vangt de derailleur dit op?

Alvast bedankt voor de hulp!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2914
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 jun 2022 13:05

Als alles Dura Ace is, zul je stevig aan de slag moeten.

1: een compact voor octalink zal moeilijk te vinden zijn (niet onmogelijk), dus dan moet de trapas ook vervangen worden.

2: de 7700 derailleur is officiëel niet geschikt voor een kransje groter dan 27 tanden, past die 11-34 wel in je fiets? Dit is eventueel op te vangen met een verlenger voor je derailleurhanger, hoewel een verschil van 8 tanden wel erg veel is of een MTB derailleur. Zo is de Alivio bijvoorbeeld, geschikt voor een kransje met 34 tanden.

3: de capaciteit van de 7700 derailleur is 29 tanden, waarvan je met je cassette al 23 tanden verbruikt hebt, dan zou je crankstel nog maar 6 tanden verschil mogen hebben, een 40-34 dus :). Dit is te verhelpen met een 9-speed MTB derailleur. De Alivio heeft een capaciteit van 44 tandjes. Ruim voldoende om een 50-34 te kunnen monteren.

4: de ketting zou ik bij een nieuwe cassette en crankstel gewoon vervangen. Bij een cassette met een 34 raad ik aan de groot-groot methode te hanteren.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3933
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jun 2022 13:35

Het andere probleem is dat deze dura ace 7700 volgens mij een andere octalink bracket heeft dan de huidige octalinks die nog wel op de markt zijn in de goedkopere groepen. Octalink V1 is niet bruikbaar met Octalink V2 van nu.

Er bestonden wel triple 7703 crankstellen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10443
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jun 2022 14:20

Ritchey heeft ooit een compact crank voor Octalink gemaakt!
Maar ik vrees dat je makkelijker een ets van Rembrandt zult vinden.

Een Sora crankje + bijpassende trapaslagers is een makkelijkere optie.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 8KEALw_wcB


Maar een 38t ipv een 42 binnenblad scheelt ook al wel substantieel hoor!


En idd, hoe krijg je die 34t achter geschakeld? Met een korte kooi achterderailleur of gebruik je een mtb derailleur?
Laatst gewijzigd door scepticus op 29 jun 2022 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Everybody bought a new bike!"

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2914
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 jun 2022 14:26

thestudent schreef: 29 jun 2022 13:35 Het andere probleem is dat deze dura ace 7700 volgens mij een andere octalink bracket heeft dan de huidige octalinks die nog wel op de markt zijn in de goedkopere groepen. Octalink V1 is niet bruikbaar met Octalink V2 van nu.
Ik bedoel de compacts van o.a. Ritchey uit rond 2000, die waren allemaal V1 compatibel.

thestudent schreef: 29 jun 2022 13:35 Er bestonden wel triple 7703 crankstellen.
Als je overgaat naar triple moet je alles veranderen m.u.v. de STI's en remmen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7834
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jun 2022 14:53

de lange Sora achterderailleur gaat ook tot 34t. De dubbele 7700 voorderailleur kan heel gekke combinaties schakelen: zelfs een mountainbike triple! Eigen ervaring op een racefiets.
Laatst gewijzigd door klimmer op 29 jun 2022 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7834
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jun 2022 22:27

Overigens: zoals je in onderstaande link kunt lezen is het mogelijk met een RD 7700 SS derailleur met een Roadlink achteraan tot 36t te schakelen: in de praktijk bewezen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10443
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jun 2022 22:33

7700 is dan ook de beste groep ooit
"Everybody bought a new bike!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3933
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jun 2022 22:50

In ieder geval is die dubbel crank erg mooi.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Krelis
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:00

Krelis 30 jun 2022 09:07

Juist ja, duidelijk. Een hoop werk dus, wil ik het grondig aanpakken. Daar was ik al bang voor. Om de 11-34 te kunnen schakelen zit er inderdaad een verlenging op m'n derailleur. En een langere ketting.

Voor nu ga ik eerst maar het 38 blad vooraan proberen en kijken hoe dat gaat. Heb ik het idee dat dat echt nog te weinig is, dan kijk ik verder.

Ik snap dat het voor iedereen verschillend is, maar wat is een normaal gemiddelde op een Alpencol voor een amateur? In NL fiets ik rond de 28km gemiddeld, zo'n 75km per week.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3933
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2022 09:16

Klimmen is ook een mindset. Ook met een lagere cadans kan je er gewoon komen. En nee je knietjes breken er niet vanaf. Het is alleen wel minder soepel. Alleen op de steilste stukjes ga je het soms lastig krijgen. Maar een 53-38 met een 11-34 geeft nog altijd een lichter verzet dan bijvoorbeeld wat veel mensen naar de bergen meenemen. 50-34 met bijvoorbeeld een 11-28. Gewoon monteren en gaan. Gaat het toch niet volledig naar wens les geleerd en dan zal er echt verder geinvesteerd moeten worden. Wel opletten want ook met een verlenging vind je derailleur groot-groot combinaties niet leuk.

https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... 8&UF2=2125

ik vind t nog best een redelijke verdeling van verzetten trouwens.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Krelis
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:00

Krelis 01 jul 2022 09:41

Voor nu in elk geval het 38 blad gemonteerd. Daarmee ga ik het maar gewoon proberen.

Plaats reactie