Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets/ leasefiets

Sirrusrijder
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2022 19:46

Sirrusrijder 24 jun 2022 19:58

Hallo allemaal,
Steven uit het Mechelse hier.
Ik heb een tijdje gereden op een hybride specialized sirrus en zou nu willen overschakelen op een racefiets, mijn initiële keuze ging hierbij uit naar een genruikte specialized alez elite van ong. 600 euro
Nu wordt mij echter de mogelijkheid geboden om via mijn werkgever een racefiets te leasen , de keuze is hierbij een racefiets uit het trek of cube gamma. Ik zou hiervoor uiteindelijk zelf maar 60 procent voor het aankoopbedrag voor moeten betalen .

Ga ik nu beter voor de goedkope tweedehands als eerste fiets, of toch de duurdere optie met als risico dat ik hem moet verderverkopen als het niets voor mij is.

Is een keuze die ik uiteindelijk zelf moet maken, maar vindt het wat een hoofdbreker dus graag jullie mening.
Greetz.

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 24 jun 2022 20:47

Is inderdaad een lastige keuze. Heb een jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan, maar dan zonder de lease-mogelijkheid.
Uiteindelijk ben ik voor een tweedehands sensa romagna gegaan van 600 euro. voor mij gaf de doorslag het prijsverschil tussen een nieuwe fiets en dat ik ook graag wat zelf wilde leren prutsen en onderhouden aan de fiets, en dat durf ik wat meer als de fiets niet gloednieuw is... 😉

Met een nieuwe fiets heb je de eerste tijd in elk geval geen gedoe met oude onderdelen, dat is ook heel wat waard. En achteraf heb ik aan mijn fiets ook wel wat kosten gehad, dus het financiële voordeel van tweedehands valt dan ook wel weer mee/tegen.

Denk dat ik in jouw situatie zelf voor een nieuwe fiets zou gaan in het segment 1000 - 1500 euro.

hayes

hayes 24 jun 2022 21:44

Toen ik in 2011 begon fietsen was dat ook op een goedkope fitnessbike.
Na een jaar had ik door dat ik echt wel wilde blijven fietsen.
Toen wilde ik eigenlijk een duurdere versie van dezelfde fiets kopen. Op aanraden van forumleden toch een een 'koersfiets' gekocht en nooit beklaagd. Ik ben intussen aan m'n vierde koersfiets.

Ik zou de gok wagen en een fiets van ca. 1500-200 leasen. Die heb je dan uiteindelijk voor de goeie helft als de lease afloopt en je de fiets overneemt.

Een Cube Attain GTC Race met 105 groep komt op 1999 euro. Dan betaal je op het eind van de rit zowat 1200 euro voor een heel fijne fiets.
En hij ziet er nog mooi uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jun 2022 21:48

Een mooie 2e hands voor een mooie prijs.
En dan verdient de leasemaatschappij niets aan jou.
Ga je de leasefiets op het einde van het contract overnemen?
Ben je verplicht om een verzekering te nemen?
Moet je de fiets verplicht laten onderhouden bij de fm en indien ja, is dat volledig inbegrepen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 24 jun 2022 21:53

Als je op het einde van de rit (drie of vier jaar) de fiets overneemt en verkoopt, kan je nog een flinke euro aan de fiets overhouden.
Ik zou in jouw geval altijd leasen.

Een tweedehands van 600-800 euro heeft al snel een wat onderhoud en nieuwe stukken nodig. En dan zit je zo aan 1000 euro.
Dan zit je té dicht bij de prijs die je voor een nieuwe fiets zou moeten neertellen.

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 24 jun 2022 22:13

Ik ben begonnen op een 2e hands fiets van €400 welke ik stapje voor stapje onderhouden en deels geupgrade heb. Fiets bleek achteraf behoorlijk versleten bij aankoop. Dat zul je een een bepaalde mate bij een 2e hands altijd hebben.

Ik heb het zo gedaan omdat ik het werken aan een fiets super leuk en interessant vindt. Maar ik kan niet zeggen of het de goedkoopste keuze was. In die tijd had ik namelijk voor ca €1000 ook een hele leuke tiagra/105 fiets nieuw gehad. Het heeft mij echter wel veel over de techniek van de fiets geleerd waardoor ik niet afhankelijk van een FM ben.

Ben je technisch, of wil je leren, dan is een 2e hands een prima optie.

Wil je er totaal geen omkijken naar hebben dan is leasen of nieuw kopen een optie. Is een fietsplan wellicht een optie? Dat scheelt op de 1e €750 een dikke €250 en dan is hij gelijk van jou.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jun 2022 07:33

Leasen, eerste tijd geen omkijken naar wat betreft slijtage.
Verder helemaal eens met Hayes!

Sirrusrijder
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2022 19:46

Sirrusrijder 28 jun 2022 11:44

Hoi bedankt voor de reacties, vandaag gaat de baas het plan uit de doeken doen
Nog een vraagje, moest ik voor een trek gaan adviseren julllie dan de domane if de emonda als eerste keus?

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 28 jun 2022 12:29

Spannend en leuk! Advies Domane of Emonda zal per persoon verschillen. Het zijn heel verschillende frames qua verhoudingen. Bij emonda zit je van nature dieper en in theorie aerodynamischer/sportiever. Maar dan moet je lichaam dat wel aankunnen en dat is vaak een dingetje als je net start. Het beste advies is dat je voor het frame gaat dat het beste bij jouw lichaam past. Daar fiets je uiteindelijk het makkelijkst op en dan haal je er waarschijnlijk meer plezier uit.

Ik heb zelf een Sensa Romagna gekocht zonder bikefit van te voren. Daar heb ik wel van geleerd, want ik kreeg al snel last van een overbelaste hamstring: te korte pezen/spieren om diep te kunnen zitten. Wist ik veel... Dus is de fiets aangepast: stuurpen omgedraaid zodat ik meer rechtop zit. Maar dat geintje heeft me wel maanden herstel gekost en dat wil je echt niet.

Achteraf had ik beter voor een Domane-type frame kunnen gaan, dat past beter bij mijn lichaam. Dus laat je vooral even opmeten door een goede bikefitter voordat je de keuze maakt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jun 2022 13:15

Sirrusrijder schreef: 28 jun 2022 11:44 ..Nog een vraagje, moest ik voor een trek gaan adviseren julllie dan de domane if de emonda als eerste keus?
Heel kort door de bocht maar doe er je voordeel mee.
Als je in verhouding tot je volledige lichaamslengte heel lange benen hebt kan je een Domane overwegen. Heb ik ook gehad.
Als je in verhouding korte/gemiddelde benen hebt zou ik beginnen met te kijken of een Emonda past.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 28 jun 2022 13:24

Ik denk dat je in de beginnerscategorie wel beter af bent met een Cube (meer waar voor je geld). Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat een Trek geen goede optie is, maar je gaat in verhouding meer geld moeten neertellen voor een fiets met dezelfde groepset.
Hoe lang loopt je lease contract? 2jaar fietsen is zo voorbij, dus als het om te proberen is dan kan je nu ook een Cube nemen om dan in je volgende lease contract, wanneer je ongetwijfeld veel beter weet wat je zou willen, kijken naar Cube en Trek.

Sirrusrijder
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2022 19:46

Sirrusrijder 28 jun 2022 13:51

Bedankt voor de snelle reacties en ik hou jullie op de hoogte! Veel zal ook afhangen van de beschikbaaarheid en evt. levertijd . Zie het niet zo zitten om nog een jaar te moeten wachten op een fiets.
Maar zoals gezegd, daar weet ik over enkele dagen meer over.

Plaats reactie