Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting ratelt/kraakt na nieuw wiel, cassette en ketting (grx600 + Ultegra + KMC)

TacoM
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2022 22:26

TacoM 26 jun 2022 22:52

Afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met een veel te duur vaderdag cadeau voor mijn Cervélo Aspero gravel fiets (grx 600 schakelen, 2x11), namelijk een paar nieuwe mooie Zipp 303 S wielen monteren. Leek me handig naast de gravel wielen en banden een aparte wielset te hebben voor de weg. Gelijk ook nieuwe cassette (Ultegra 11 speed 11-32, oude was de 105 (standaard bij de fiets) 11-34) en nieuwe ketting (KMC 11 SL). Nu, na het (dacht ik correct) monteren van het nieuwe wiel (ipv de standaard Boondock wielen) met de nieuwe 11 speed Ultegra 11 -32 cassette en het afmeten (grootste blad voor en achter + 2 schakels) en monteren van de nieuwe 11 speed KMC ketting, draait het geheel alles behalve soepel. Echt een soort ratelende molen, zeker bij een beetje kracht zetten op de pedalen wordt het erger. Ik heb de naven en cassettes na gemeten. De verschillen daarin zijn zo klein (minder dan een mm) dat een probleem met de kettingliij mij onwaarschijnlijk lijkt. Mijn vragen: is het een compatibiliteit probleem Ultegra cassette en GRX derailleur? Moet ik mijn derailleur aanpassen (iets met de B schroef?). Ligt het aan mijn voorbladen? De fiets is nog weinig bereden, voorbladen niet versleten.
Ik zou heel blij zijn met een advies, op YouTube en internet kom ik er niet meer uit.

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 27 jun 2022 06:56

Kan het zijn dat je een spacer vergeten bent bij je cassette? Dan liggen de ketting en cassette niet op 1 lijn en kan het zeker ratelen. Als je vorige cassette ook 32T was, zou je niet aan de b-schroef hoeven te draaien. En anders idd even de B-schroef bijstellen zodat je voldoende speling naar onder hebt. Echter is dat alleen van toepassing als je op 32T rijd, op de andere tanden zou de ketting gewoon soepel moeten lopen zonder ratelen. Kan je ontdekken waar het geluid vandaan komt?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 jun 2022 07:58

Op de gravelbike heb ik een grx groep. Werd origineel geleverd met 105 cassette, vervangen voor Ultegra, geen probleem. Dus het is compatibel.

Hoe schakelt/rijdt het met de originele wielen?

Hele voor de hand liggende vraag: derailleur goed afgesteld?
Denk van wel, maar je omschrijft het niet.
B-schroef houdt de derailleur wieltjes vrij van de cassette, dan kán ratelen veroorzaken als het te dicht op elkaar staat. Maar als het met 11-34 correct afgesteld stond, moet het met 11-32 cassette ook goed werken.

Is de ketting correct door de kooi van de derailleur gevoerd?
Tussen beide wieltjes zit een nokje, daar moet de ketting lángs lopen en niet er overheen.
Dat is waarschijnlijk de meest gemaakte fout bij ketting verwisselen....
Dogma F

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 27 jun 2022 22:05

TacoM schreef: 26 jun 2022 22:52 Afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met een veel te duur vaderdag cadeau voor mijn Cervélo Aspero gravel fiets (grx 600 schakelen, 2x11), namelijk een paar nieuwe mooie Zipp 303 S wielen monteren. Leek me handig naast de gravel wielen en banden een aparte wielset te hebben voor de weg. Gelijk ook nieuwe cassette (Ultegra 11 speed 11-32, oude was de 105 (standaard bij de fiets) 11-34) en nieuwe ketting (KMC 11 SL). Nu, na het (dacht ik correct) monteren van het nieuwe wiel (ipv de standaard Boondock wielen) met de nieuwe 11 speed Ultegra 11 -32 cassette en het afmeten (grootste blad voor en achter + 2 schakels) en monteren van de nieuwe 11 speed KMC ketting, draait het geheel alles behalve soepel. Echt een soort ratelende molen, zeker bij een beetje kracht zetten op de pedalen wordt het erger. Ik heb de naven en cassettes na gemeten. De verschillen daarin zijn zo klein (minder dan een mm) dat een probleem met de kettingliij mij onwaarschijnlijk lijkt. Mijn vragen: is het een compatibiliteit probleem Ultegra cassette en GRX derailleur? Moet ik mijn derailleur aanpassen (iets met de B schroef?). Ligt het aan mijn voorbladen? De fiets is nog weinig bereden, voorbladen niet versleten.
Ik zou heel blij zijn met een advies, op YouTube en internet kom ik er niet meer uit.
Shimano manual zegt +4 tot 6 links dus ketting te kort. Eenvoudig te proberen of dat 't fikst.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 jun 2022 07:49

Dit is waarschijnlijk weer hit and run topic. OP heeft zich vlak voor het stellen van de vraag geregistreerd, komt niet meer terug. Fout gevonden en het forum kan stikken.
Dogma F

Plaats reactie