Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 24 jun 2022 21:09

Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9404
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2022 07:22

Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 25 jun 2022 08:06

klaastuin schreef: 24 jun 2022 21:09 Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.
De reden is dat ik het idee heb dat ik dan teveel op snelheid ga inboeten. Als hoofdzakelijk wegfietser haat ik het om op asfalt een merkbare vertraging te voelen. Dan ga ik er altijd een tandje bij zetten. (Niet optimaal, omdat ik meestal gravel op hersteldagen)

Het is ook om die reden dat ik mijn 40mm banden op volle spanning hield. Vooral omdat ik toch nog een eind moet “klunen” voordat ik in de bossen en in de grindbak ben. Begin echter nu langzaam aan te ervaren dat het plezier toch merendeel in het gravelen zelf zit. Daar wil ik nu mijn banden op instellen. Niettemin wil ik toch nog wel fatsoenlijk blijven doorrollen op het asfalt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25870
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2022 08:12

Waarom ben je zo bang om een km/uur te verliezen? Ik fiets zelf wekelijks op de Heuvelrug op gravel en 2,5 achter 2 voor is echt een prima bandenspanning hoor. Op weg loont het wel om er een barretje meer in te doen, maar meer dan dat helpt niet en werkt zelfs averechts!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9404
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2022 09:40

@jazzhands, ik zag ook al wat staan in het joinapp topic.

Ga meer genieten laat die km/h los. Je zegt het zelf al je gaat meer genieten van gravel rijden en sterker dan kan die joinapp ook overboord.
Dat is dan meteen natuurlijke training en je zal zien dat je meer prima verbeterd!

Ik spreek uit ervaring . we herkennen het allemaal wel, bij 99.3km nog 700m gaan rijden, 3km voor je huis de xx.9kmh nog even naar de .0 rijden.
Heb ik ook allemaal gedaan in het begin en ik denk dat minimaal de helft zich erin herkent :-)
Maar ik ben er al een tijd mee gestopt.

Ik heb het al heel vaak gezegd een aero racer en een XC MTB met 2.25 banden op 2.5 bar scheelt op de weg tussen de 6 en 8%.
daar zit dus alles bij aero weerstand en rolweerstand. Het scheelt amper zit voornamelijk in je hoofd.

Als ik met mijn MTB naar het plaatselijke parcours hier rijd op 1.4 bar, ja dat rijd niet lekker op de weg. maar een40mm bandje op 2 a 2,5 gaat echt prima.
Hard staat niet gelijk aan snelheid. Desnoods doe je er op de heenweg wat meer in en laat je ze aflopen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 10:45

wasbeer2006 schreef: 25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfiets ;-)

De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 10:52

JazzHands schreef: 25 jun 2022 08:06
klaastuin schreef: 24 jun 2022 21:09 Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.
De reden is dat ik het idee heb dat ik dan teveel op snelheid ga inboeten. Als hoofdzakelijk wegfietser haat ik het om op asfalt een merkbare vertraging te voelen. Dan ga ik er altijd een tandje bij zetten. (Niet optimaal, omdat ik meestal gravel op hersteldagen)

Het is ook om die reden dat ik mijn 40mm banden op volle spanning hield. Vooral omdat ik toch nog een eind moet “klunen” voordat ik in de bossen en in de grindbak ben. Begin echter nu langzaam aan te ervaren dat het plezier toch merendeel in het gravelen zelf zit. Daar wil ik nu mijn banden op instellen. Niettemin wil ik toch nog wel fatsoenlijk blijven doorrollen op het asfalt.
Als je met name asfalt fiets dan is er ook helemaal niks mis met 40mm. Maar dat idee van snelheidsverlies zit hem vooral tussen de oren. Het verschil tussen 40mm en 45mm zal wat dat betreft kleiner zijn dan het verschil in bandenspanning dat ideaal is voor de weg en de spanning voor offroad.

Maar zoals anderen al zeiden: laat die snelheid gewoon los. Zeker als je gravelritjes ook je hersteldagen zijn. Al mijn gravelritten zijn ongeveer duurritjes en de hoge intensiteit doe ik op de MTB. Dat is qua genieten best of both worlds.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2022 11:08

Gravelbike voor rustige ritjes doe ik ook steeds meer, op het gemak door het bos heeft ook wel iets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 7139
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jun 2022 11:10

Maar eens een keer forum ritje organiseren tussen De Loenermark en Planken wambuis zit alles in.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jun 2022 11:14

Bij Planken Wambuis begint het pas! ;-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 7139
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jun 2022 11:24

klaastuin schreef: 25 jun 2022 11:14 Bij Planken Wambuis begint het pas! ;-)
De Sysselt mag er ook wezen Klaas,heb een route liggen van ongeveer 110 km en ik denk max 2km asfalt rest off-road.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4090
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jun 2022 11:26

nijkie schreef: 25 jun 2022 11:10 Maar eens een keer forum ritje organiseren tussen De Loenermark en Planken wambuis zit alles in.
Geen gek idee hoor
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie