Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remco Evenepoel

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jun 2022 13:36

El Pistolero schreef: 21 jun 2022 00:33 Remco doet me al meer denken aan ......... het Belgische voetbalelftal.
Enige objectiviteit mag wel.
De volledige erelijst van Remco kan je vinden op Wikipedia.
Enkele overwinningen
- 2019 Classica San Sebastian
- 2019 Europees kampioen tijdrijden
- 2022 Luik-Bastenaken-Luik

Remco heeft al een monument op zak en de "gouden generatie" nog geen bal.
Als je nu eens praat over het schoolvoorbeeld van door de pers gehypte "would be's" dan zijn het wel de knielende voetballers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jun 2022 14:46

hayes schreef: 21 jun 2022 13:30Soit, hate him or love him, maar hij brengt wel wat teweeg in wielerland en heeft respect van z'n mederenners.
Vooral wielerkenners achter het keyboard hem moeite met dat menneke...
Ach ja, als je in het Remco Evenepoel topic aangeeft dat een wedstrijd duidelijk niet is verlopen zoals hij zelf had gewild dan ben je natuurlijk meteen een hater. Alsof het voor de persoonlijke doelen die hij voor Zwitserland had gesteld ook maar iets uitmaakt of zijn mederenners wel of geen respect voor hem hebben.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jun 2022 14:59

Theo V schreef: 21 jun 2022 12:56 Ik kan het artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben maar uit het wel zichtbare stukje haal ik het volgende;
"Op de slotdag haalde hij vernietigend uit in de tijdrit".
Volgens mij was het drie seconden op Thomas, niet echt "vernietigend" in mijn ogen.
Mede door dit soort opmerkingen in de media, en zijn eigen bravoure, is het verwachtingspatroon zeer hoog.
Wat ik zeer jammer vind.
Laat dit soort talenten rustig door de tijd rijpen.
Dat dus: "magistrale tijdritzege" en "haalde vernietigend uit in de tijdrit" waar hij 3 seconden pakt op Thomas (die de voorgaande dagen wel vol voor het eindklassement ging) en 11 op Kung en er verder geen gekende tijdrijders aan de start stonden. Circus Evenepoel is vooral de rol van de media maar hij doet zelf ook net iets te vaak een duit in het zakje. Helaas is hij inmiddels een merk waardoor het voor de ploeg financieel interessant is als er elke dag een polemiek is in de (sociale) media. Hij loopt over van talent maar leg die jongen desnoods eens verplicht een mediastilte op om rustig te kunnen groeien.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jun 2022 15:02

Theo V schreef: 21 jun 2022 12:56 Ik kan het artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben maar uit het wel zichtbare stukje haal ik het volgende;

De relevantste stukjes uit het interview:

Drie seconden voorsprong op eindwinnaar Geraint Thomas, elf seconden op Europees kampioen Stefan Küng: dit was meer dan een einde in stijl.
“De grootste tegenstander was nochtans de hitte (35 graden, red.). Verschrikkelijk. Ik heb mij zelfs niet aan mijn pacing plan, mijn indeling, kunnen houden. Puur door die warmte. Drie seconden voorsprong is ook niet veel, maar nipt telt ook. Dit is gewoon fijn. Mijn negende overwinning van het seizoen, opnieuw in de World Tour. Plus: ik was al twee keer tweede geworden in een tijdrit in de World Tour. Dan doet het deugd eens te winnen. Zeker na een speciale week, waarin ik niet op mijn allerbeste niveau heb gereden en onderweg best wat mentale tikken heb gekregen.”
Je verwijst naar je dagelijkse tijdverlies in het tweede deel van de week?
“Ik verwijs vooral naar de rit van donderdag, toen ik meer dan twee minuten verloor, terwijl dat een etappe was die mij altijd moest liggen op een Ardens parcours. Maar ik was er veel te relaxed. Ik dacht dat de favorieten de boel wel bij mekaar zouden houden, waarna een type-Matthews de spurt zou winnen. Heb ik of heeft de ploeg die dag meer ballen aan zijn lijf en nemen we daar zelf het initiatief, verlies ik nooit twee minuten en sta ik hier altijd op het podium. Fysiek en tactisch hebben we het daar zelf verknoeid. Een totale offday. Daarin verschil ik nog steeds van een renner als Geraint Thomas. Die koerst altijd even sterk, agressief en alert, terwijl ik die dag zelfs niet voorbereid was op de hitte. Ik had de verkeerde helm op – je kon er op het einde van de dag een ei op bakken. Ik had ook geen ijs mee, want ik vond dat allemaal niet nodig. De grootste fout uit mijn loopbaan. Gelukkig leer ik snel. Die fout ga ik niet meer maken.”
Ook in het hooggebergte verloor je telkens een beetje tijd. Gevolg: ondanks je fraaie zege tegen de klok eindig je deze ronde net buiten de top tien.
“Aan dat tijdverlies in de bergen til ik minder zwaar. Het was mijn eerste keer dat ik in competitie boven de 2.000 meter klom. Al bij al heb ik het daar niet zo slecht gedaan. (lacht) Daar was ik wel zo slim om ijszakken mee te nemen. Alleen merk ik dat ik eenmaal boven de 1.800 meter niet die tempoversnelling in de benen heb die renners als Thomas en Higuita wel hebben. Hoe dat komt? Wellicht ben ik na de Ronde van Noorwegen toch wat vermoeid aan de start gekomen. Pas op het einde ben ik er fysiek weer doorgekomen. Alweer een les. Wil ik hier ooit winnen, dan moet ik het anders aanpakken.”

“Op dit niveau moet je zo veel mogelijk energie sparen. Altijd en overal. Voor Thomas is dat een automatisme, ik moet dat nog leren. De eerste drie, vier dagen heb ik dat hier perfect gedaan, tot die rampzalige rit van donderdag. Maar het gaat ook om meer. Na Noorwegen heb ik Gullegem Koerse gereden, een kermiskoers, op verzoek van de ploeg. Maar wat doe ik? Ik maak daar een tijdrit van 180 kilometer van. Tot je nadien vaststelt dat je urenlang aan waanzinnige wattages hebt zitten rijden. Eigenlijk is dat stom en allemaal energieverlies. Voor een Ronde van Zwitserland kan je je dat niet permitteren. Richting Vuelta ga ik daarom voor een andere benadering. Na mijn offday donderdag hebben we direct beslist dat ik de Ronde van Burgos (2 tot 6 augustus, red.) van mijn planning haal. Ik wil zo fris mogelijk zijn voor de Vuelta.”

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jun 2022 15:09

timo2.0 schreef: 21 jun 2022 14:59

Dat dus: "magistrale tijdritzege" en "haalde vernietigend uit in de tijdrit" waar hij 3 seconden pakt op Thomas (die de voorgaande dagen wel vol voor het eindklassement ging) en 11 op Kung en er verder geen gekende tijdrijders aan de start stonden. Circus Evenepoel is vooral de rol van de media maar hij doet zelf ook net iets te vaak een duit in het zakje. Helaas is hij inmiddels een merk waardoor het voor de ploeg financieel interessant is als er elke dag een polemiek is in de (sociale) media. Hij loopt over van talent maar leg die jongen desnoods eens verplicht een mediastilte op om rustig te kunnen groeien.
Gezien zijn beperkte vormpeil (wat toch bleek uit de rest van de week) is Kung kloppen in eigen land een behoorlijke prestatie. Als de vorm beter is (zoals in Luik, in Noorwegen ging het ondanks de goede resultaten al wat bergaf) moet het verschil uiteraard groter zijn op Kung. Ik vond het gewoon ook een sterke tijdrit van Thomas.
Ik heb hem nergens horen zeggen dat hij ging winnen of podium halen in Zwitserland . Het is een leerschool voor hem.
In het interview is hij best kritisch voor zichzelf. Soms wat te relativerend.
Goed ook dat telkens hij moest lossen is blijven vechten tegen zichzelf. Er zit nog best wat progressiemarge op.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5734
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 jun 2022 15:27

Tuurlijk is Küng en Thomas kloppen een prestatie, buiten kijf.
Maar om deze zege magistraal en vernietigend te noemen...........sorry, dat gaat er bij mij niet in.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jun 2022 15:49

lugosi schreef: 21 jun 2022 15:09Ik heb hem nergens horen zeggen dat hij ging winnen of podium halen in Zwitserland .
https://sporza.be/nl/2022/01/10/seizoen ... de-vuelta/
"De rondes in de WorldTour, zoals Tirreno, Baskenland en Zwitserland, daar wil ik meedoen voor de top 5, het podium of hopelijk eindwinst."
https://sporza.be/nl/2022/06/11/remco-e ... 957491499/
"Ik hoop te ontdekken dat ik ook top kan zijn boven de 2.000 meter. Als er een kans is om te winnen in de eerste dagen zullen we dat zeker niet laten liggen, maar in een ideale wereld spaar ik in het begin zoveel mogelijk energie. Tijdens de twee bergritten hoop ik geen tijd te verliezen tegenover de beste klimmers om dan zondag in de tijdrit het verschil te maken.”
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 jun 2022 19:15

De media, eender welke media, kan je best met een bak zout nemen. Alles moet steeds spectaculair en overdreven zijn, woorden uit verband getrokken (of zelfs compleet verzonnen). Zelf zegt hij dat het een nipte was (maar een nipte overwinning, is ook een overwinning)
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jun 2022 23:50

Lcsmet schreef: 21 jun 2022 13:36Als je nu eens praat over het schoolvoorbeeld van door de pers gehypte "would be's" dan zijn het wel de knielende voetballers.
Ach, daar is de rechtse onderbuik weer. Zielig.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jun 2022 09:02

Een correcte uitspraak nochtans, inhoudelijk moeilijk weerlegbaar.
Dan maar schelden?

De onderbuik als negatieve framing is overigens geen keurmerk voor ontwikkeling.
Zij die Coriolanus gelezen hebben weten van waar dat komt.

hayes

hayes 22 jun 2022 09:05

timo2.0 schreef: 21 jun 2022 14:46
hayes schreef: 21 jun 2022 13:30Soit, hate him or love him, maar hij brengt wel wat teweeg in wielerland en heeft respect van z'n mederenners.
Vooral wielerkenners achter het keyboard hem moeite met dat menneke...
Ach ja, als je in het Remco Evenepoel topic aangeeft dat een wedstrijd duidelijk niet is verlopen zoals hij zelf had gewild dan ben je natuurlijk meteen een hater. Alsof het voor de persoonlijke doelen die hij voor Zwitserland had gesteld ook maar iets uitmaakt of zijn mederenners wel of geen respect voor hem hebben.
Als je jezelf aangesproken voelt zonder dat je naam genoemd wordt.
Je bent de koning van de quotes. Het gaat niet meer over de grond van de zaak, maar over wie heeft wat gezegd.
Z'n erelijst spreekt voor zich. Zoals ik vanmorgen nog las: hij fietst alles samen 5 jaar.

Er zijn best nog veel renners die door de mand vallen. Ik lees daarover toch echt weinig op dit forum. ;)

hayes

hayes 22 jun 2022 09:08

timo2.0 schreef: 21 jun 2022 15:49
lugosi schreef: 21 jun 2022 15:09Ik heb hem nergens horen zeggen dat hij ging winnen of podium halen in Zwitserland .
https://sporza.be/nl/2022/01/10/seizoen ... de-vuelta/
"De rondes in de WorldTour, zoals Tirreno, Baskenland en Zwitserland, daar wil ik meedoen voor de top 5, het podium of hopelijk eindwinst."
https://sporza.be/nl/2022/06/11/remco-e ... 957491499/
"Ik hoop te ontdekken dat ik ook top kan zijn boven de 2.000 meter. Als er een kans is om te winnen in de eerste dagen zullen we dat zeker niet laten liggen, maar in een ideale wereld spaar ik in het begin zoveel mogelijk energie. Tijdens de twee bergritten hoop ik geen tijd te verliezen tegenover de beste klimmers om dan zondag in de tijdrit het verschil te maken.”
Nogmaals...
Zeggen dat je willen winnen of meedoen voor het podium is niet hetzelfde als zeggen dat je zal winnen of podium halen.
Moeilijk te begrijpen blijkbaar.

Eerst zeg je dat je dat je nergens zei dat Remco zei dat hij ging winnen, en nu haal je het nog eens aan...
Draaien als de wind.

Plaats reactie