Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 20 jun 2022 14:41

Jans schreef: 20 jun 2022 13:37
Enzzo schreef: 20 jun 2022 13:22 Nou nee dus. Het gaat hier om een specifieke generatie niet om leeftijd
En de "lengte" van die generatie is al heel vaak opgerekt. En zoals een ander zei: alles wat ouder is wordt door mijn kinderen boomer genoemd. Dus kom over 5 jaar nog eens kijken welke periode er dan genoemd wordt als "boomer".
Sommige zaken zijn niet altijd zo statisch als dat je zou verwachten
Nee, het is echt een (redelijk) duidelijk afgebakende periode.

Dat mensen het woord oneigenlijk gebruiken, en het ook de betekenis van 'ouwe lul' krijgt, betekent niet dat de grens van de babyboom generatie wordt opgerekt.

Net zo goed als dat wanneer men jou of mij een 'koloniaal' of 'slavendrijver' noemt, dat dat dus niet betekent dat de grenzen van die historische perioden/gebeurtenissen worden aangepast.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 20 jun 2022 14:53

Om nou te zeggen dat die periode relatief weinig armoede kende is erg onjuist.
Ik ben uit 1966 en weet nog heel goed dat kinderen in schoenen met uitgesneden neuzen liepen omdat er geen geld was voor nieuwe schoenen. Niemand kocht een nieuwe broek omdat er gaten in de oude zaten. Niemand kocht een nieuwe broek omdat je benen te lang werden (dan werd de zoom uitgelegd). Twee keer per week kliekjes en minder eten de dag ervoor zodat er op kliekjesdag een redelijke maaltijd op tafel kon komen.
Een koelkast? Nee, in de aardappelkelder bleef het ook koel (en dat een nieuw huis uit de jaren zestig).

Dan ben ik van mening dat de huidige generatie verwend is en het volledig vertikt om eens tevreden te zijn met wat minder. Iedereen moet maar nieuwe schoenen dragen, iedereen moet maar elke dag teveel kunnen eten.
Als ik de kranten lees erger ik me daar verschrikkelijk aan: geen ongesneden brood accepteren bij de voedselbank en de krant opzoeken omdat je niet elk jaar op vakantie kan.
Bah.

Edit: de mensen uit die generatie die ik ken hebben juist altijd erg hard gewerkt en klaagden niet als er regelmatig moest worden overgewerkt. Om maar iets te noemen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2022 14:55

Sulla, ik heb al teveel zien wijzigen.
@borgmonster, juist. Afgeven op de hardwerkende generaties en zelf vooral last hebben van keuzestress.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 20 jun 2022 15:10

borgmonster schreef: 20 jun 2022 14:53 Om nou te zeggen dat die periode relatief weinig armoede kende is erg onjuist.
Ik ben uit 1966 en weet nog heel goed dat kinderen in schoenen met uitgesneden neuzen liepen omdat er geen geld was voor nieuwe schoenen. Niemand kocht een nieuwe broek omdat er gaten in de oude zaten. Niemand kocht een nieuwe broek omdat je benen te lang werden (dan werd de zoom uitgelegd). Twee keer per week kliekjes en minder eten de dag ervoor zodat er op kliekjesdag een redelijke maaltijd op tafel kon komen.
Een koelkast? Nee, in de aardappelkelder bleef het ook koel (en dat een nieuw huis uit de jaren zestig).

Dan ben ik van mening dat de huidige generatie verwend is en het volledig vertikt om eens tevreden te zijn met wat minder. Iedereen moet maar nieuwe schoenen dragen, iedereen moet maar elke dag teveel kunnen eten.
Als ik de kranten lees erger ik me daar verschrikkelijk aan: geen ongesneden brood accepteren bij de voedselbank en de krant opzoeken omdat je niet elk jaar op vakantie kan.
Bah.

Edit: de mensen uit die generatie die ik ken hebben juist altijd erg hard gewerkt en klaagden niet als er regelmatig moest worden overgewerkt. Om maar iets te noemen.
Ja, ik snap die verwijtende toon naar de boomers ook lang niet altijd zo goed. Ja, het is de generatie die inderdaad heeft kunnen profiteren van veel nieuwe sociale voorzieningen en ook vooral economische groei en 'vooruitgang' hebben mee gemaakt. Aan de andere kant deed men wel 40 jaar met een keuken, zat men veelal op de oude meubels van opa, werden kleding en fietsen standaard doorgegeven in de familie/kennissenkring, sloeg men vakanties regelmatig over en die vakanties gingen hooguit naar de camping in Frankrijk. Vind ik toch anders dan die zogenaamde 'klimaat'generatie van nu die toch vooral heel materialistisch en extreem modegevoelig is.

@Jans: ok boomer ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2022 15:25

Ik ben met mijn ouders nooit met vakantie geweest. Naar een camping in Frankrijk? We hadden geen auto. En geld om een tent te komen? Nee, de hypotheek moest betaald worden. Een ijsje 's avonds als de ijscoboer voorbij kwam. En niet te vergeten, een abonnement voor het zwembad. Dat lukte nog net.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2022 15:35

Ik denk dat kritiek op de boomers vooral is dat ze een leven hebben (gehad) dat alleen maar beter werd en ze zich daardoor moeilijker kunnen inleven in de uitdagingen waar we nu voor staan. Die laten zich namelijk niet eenvoudig oplossen met een "niet lullen maar poetsen" mentaliteit.

Ook hebben ze de hete aardappels bijna allemaal doorgeven aan de huidige jonge generaties waardoor de problemen zich nu zo opstapelen.

Ze hebben het land opgebouwd maar wel grotendeels op de pof en dat mogen de (klein) kinderen nu terugbetalen.
Beiden zijn volgens mij niet echt bewust gedaan. Tenminste, ik heb niet het idee dat mijn ouders heel bewust ons land aan het opbouwen waren. Die waren gewoon hun hoofd boven water aam het houden en als er dan een keer wat over was, werd er gekocht wat de commercie hun ingaf.
Wat dat betreft verschillen ze niks in mentaliteit met de daaropvolgende generaties.

Dus een grapje over boomers moet kunnen (en over iedere andere generatie) maar we moeten vooral een beetje lief blijven tegen elkaar.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 jun 2022 22:38

Enzzo schreef: 20 jun 2022 14:07 Blijkbaar begrijp je het nog steeds niet…
Het gaat er juist om dat de generatie van na de tweede wereldoorlog, de baby boomers een afgebakende tijdperiode kent
In verschillende landen is het eindjaar wat verschillend maar het gaat in alle gevalen om de generatie geboren tussen 1946 en -grofweg- 1975 (afhankelijk van het land)
De “boom” staat voor geboorte golf van specifiek die periode.
Het is een generatie die anders dan hun ouders, niet hebben hoeven leven met oorlog, erg veel welvaart hebben gekend en relatief veel luxe hadden in vergelijking met de generatie er voor. Om die reden wordt er soms wat negatief tegen de baby boomers aangekeken omdat ze volgens sommigen erg verwend zijn, veel te rijk en zelfs verantwoordelijkheid voor alle milieu ellende.

Kortom: je kunt dus niet zomaar zeggen dat het een rekbaar begrip is. Of dat dit soort zaken niet zo statisch zijn.
Babyboomers: geboren tussen 1941-1955
Generatie X: geboren tussen 1956-1970
De Xennial: geboren tussen 1971-1985
Generatie Y: geboren tussen 1986 – 2000
Generatie Z: geboren vanaf 2001 – 2015

Hoe makkelijk wil je het verder nog hebben? Het steeds verder oprekken van de definitie van één specifieke generatie geeft op zijn minst een bepaalde indruk. :roll:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jun 2022 22:55

Ik begrijp niet wat je wilt zeggen Senior. Vooral die laatste opmerking snap ik niet.
Do or don’t, there is no try

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jun 2022 22:57

Ik sta er niet bij.Wat ben ik dan? :roll: :lol:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jun 2022 23:01

Oud :mrgreen:
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2022 23:23

borgmonster schreef: 20 jun 2022 14:53 Om nou te zeggen dat die periode relatief weinig armoede kende is erg onjuist.
Ik ben uit 1966 en weet nog heel goed dat kinderen in schoenen met uitgesneden neuzen liepen omdat er geen geld was voor nieuwe schoenen. Niemand kocht een nieuwe broek omdat er gaten in de oude zaten. Niemand kocht een nieuwe broek omdat je benen te lang werden (dan werd de zoom uitgelegd). Twee keer per week kliekjes en minder eten de dag ervoor zodat er op kliekjesdag een redelijke maaltijd op tafel kon komen.
Een koelkast? Nee, in de aardappelkelder bleef het ook koel (en dat een nieuw huis uit de jaren zestig).

Dan ben ik van mening dat de huidige generatie verwend is en het volledig vertikt om eens tevreden te zijn met wat minder. Iedereen moet maar nieuwe schoenen dragen, iedereen moet maar elke dag teveel kunnen eten.
Als ik de kranten lees erger ik me daar verschrikkelijk aan: geen ongesneden brood accepteren bij de voedselbank en de krant opzoeken omdat je niet elk jaar op vakantie kan.
Bah.

Edit: de mensen uit die generatie die ik ken hebben juist altijd erg hard gewerkt en klaagden niet als er regelmatig moest worden overgewerkt. Om maar iets te noemen.
Welk kind krijgt alleen brood mee naar school momenteel ?ben van ‘68 neem nog dagelijks brood mee indien ik in Nederland werk.Laten we het maar niet over 40 uur minimaal werken hebben bij pubers vanaf 18 jaar.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 21 jun 2022 00:38

Het is allemaal de schuld van de smartphone. Deze is killing voor onze samenleving. Ga de straat op en kijk om je heen……
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Plaats reactie