Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jun 2022 21:04

Sport moet gaan om fair play, niet om equal play.

Er zullen heel wat argumenten aan te dragen zijn waarom transgenders aan de normale man- en vrouwcompetities mogen meedoen. Maar ex-mannen die een top resultaat behalen in een dameswedstrijd (andersom is gewoon niet aan de orde) zal altijd discutabel zijn.

Ik heb er ook geen oplossing voor. Wellicht een aparte x-gender categorie? Ga er maar aan staan als bestuurder om hier in het huidige woke-klimaat faire keuzes in te maken.
Laatst gewijzigd door marsman op 19 jun 2022 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 19 jun 2022 21:09

Enzzo schreef: 19 jun 2022 19:28 Niet omdat ik daar een mening over heb hoor maar ik ben gewoon benieuwd waarom dit onderwerp je zo raakt en vooral hoe je daar dan tegenover staat (maar dat had je al verwoord in je openingspost)

Ik heb 12 jaar gekoerst. Ik weet uit eigen ervaring dat de extra kracht die je in je jeugd opbouwt door je xy chromosomen niet zomaar weer verdwijnt. Ik ben indertijd (lang geleden) gestopt met wedstrijd-wielrennen omdat het oneerlijk zou zijn om met de vrouwen mee te doen.


Een reden om me druk te maken is dat ik 25 jaar een onopvallend leven heb gehad als vrouw, maar de laatste jaren erger ik me groen en geel aan de trans-activisten die allerlei rechten opeisen terwijl ze 100% man zijn. Ik heb daar last van. Vandaar dat ik nu van me laat horen. Bijvoorbeeld over een wetswijziging die de Tweede Kamer na de zomer gaat aannemen die alle eisen en voorwaarden aan verandering van geslacht op je paspoort laat vallen. Eind van het jaar kan iedere man een vinkje invullen bij de burgerlijke stand en dan bij de vrouwen sporten. Zowat alle partijen gaan vóór stemmen. 

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 21:21

Maar dat is toch juist niet de strekking van het UCI artikel wat je aanhaalt?
Als ik het zo lees proberen ze net een eerlijk en level playing field te creëren met de nieuwe regelgeving.

Wat de Nederlandse politiek hierover betreft, daar weet ik niets van. Heb je daar ook een link van?

Het is hoe dan ook een actuele en interessante discussie.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 jun 2022 21:29

@ Marsman, de zwembond creeert wel zo'n categorie. Soort van open competitie.

@Enzzo, ik heb die artikelen ook niet gelezen, maar ken wel collegae die in de transgenderzorg werken, zal hen eens vragen. Wat de UCI in jouw quote dan wel vergeet is dat je als (trans-)jongen ook langer wordt en een grotere longcapaciteit krijgt, wat bij de meeste sporten gunstiger is.

@Christine, ik vermoed dat welgeteld 0 mannen dat vinkje invullen met als reden dat ze dan lekker bij de vrouwen kunnen sporten. Dus ik zie het probleem niet zo.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jun 2022 21:40

Vicenza, als ze het wel doen dan "hebben ze daar alle recht toe". En dan? Ja, dat hadden we niet voorzien.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 19 jun 2022 22:03

@Christine
Voor wat het waard is , ik sta achter je.

hayes

hayes 19 jun 2022 22:16

Eigenlijk snap ik helemaal niet waarom dit zo'n probleem is. Ik spreek nu niet van sporters, maar in het dagelijks leven.

Het kan me niet zo veel schelen hoe iemand zichzelf identificeert.
En ik denk dat de oooovergrote meerderheid van de bevolking daar ook zo over denkt.
België is daar nogal 'so what?' in. We hebben als een van de eerste landen en homofiele eerste minister gehad. NU hebben een transgender minister. Daar is eigenlijk nooit iets over te doen geweest.

De discussies worden volgens mij verhit om dat de LBTQ gemeenschap iets te snel gaat.
Ik heb met niemand een probleem (m'n schoonzus was vroeger m'n schoonbroer, so what?) Maar door te snel alles af te dwingen, gaan veel mensen toch steigeren. Verandering ligt altijd wat moeilijk.

Waar ik wel m'n vraagtekens bij zet is gender fluïde. Vandaag zo, volgende maand anders. En dat moet ook gewoon telkens kunnen veranderen op de identiteitskaart.
Zo vraag je om problemen.

Ik heb telkens hetzelfde gevoel met de gay prides. Die doen meer kwaad dan goed.

#mytwocents

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jun 2022 22:18

Enzzo schreef: 19 jun 2022 21:21 Maar dat is toch juist niet de strekking van het UCI artikel wat je aanhaalt?
Als ik het zo lees proberen ze net een eerlijk en level playing field te creëren met de nieuwe regelgeving.

Wat de Nederlandse politiek hierover betreft, daar weet ik niets van. Heb je daar ook een link van?

Het is hoe dan ook een actuele en interessante discussie.
Als je deze discussie vanaf het begin begrijpend had gevolgd, dan . . . . : ;)
Christine schreef: 19 jun 2022 14:37 Na de zomer gaat de Tweede Kamer een wet aannemen die mannen in staat stelt zonder enige voorwaarde of beperking het geslacht op hun geboorteakte en paspoort te wijzigen in "vrouw". Het weigeren van die mannen in de vrouwensport is dan discriminatie en dus strafbaar. Er is nauwelijks publiek debat over deze wet.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... sier=35825
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 22:31

hayes schreef: 19 jun 2022 22:16 Eigenlijk snap ik helemaal niet waarom dit zo'n probleem is. Ik spreek nu niet van sporters, maar in het dagelijks leven.

Het kan me niet zo veel schelen hoe iemand zichzelf identificeert.
En ik denk dat de oooovergrote meerderheid van de bevolking daar ook zo over denkt.
België is daar nogal 'so what?' in. We hebben als een van de eerste landen en homofiele eerste minister gehad. NU hebben een transgender minister. Daar is eigenlijk nooit iets over te doen geweest.

De discussies worden volgens mij verhit om dat de LBTQ gemeenschap iets te snel gaat.
Ik heb met niemand een probleem (m'n schoonzus was vroeger m'n schoonbroer, so what?) Maar door te snel alles af te dwingen, gaan veel mensen toch steigeren. Verandering ligt altijd wat moeilijk.

Waar ik wel m'n vraagtekens bij zet is gender fluïde. Vandaag zo, volgende maand anders. En dat moet ook gewoon telkens kunnen veranderen op de identiteitskaart.
Zo vraag je om problemen.

Ik heb telkens hetzelfde gevoel met de gay prides. Die doen meer kwaad dan goed.

#mytwocents
Zo sta ik er ook een beetje in Hayes. En inderdaad het gender fluïde verhaal is echt niet te doen. Prima dat die mensen zich zo voelen hoor maar je kunt die veranderlijkheid denk ik niet opleggen aan de maatschappij.

Wat ik tegenwoordig vooral niet meer zo goed begrijp is dat elke groep zonodig zijn eigen domein moet claimen. We zijn tenslotte allemaal mensenkinderen toch?

Ik kan me echt niets voorstellen bij een samenleving waarin ieder individu zijn eigen ruimte moet hebben!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 jun 2022 22:33

hayes schreef: 19 jun 2022 22:16 Eigenlijk snap ik helemaal niet waarom dit zo'n probleem is. Ik spreek nu niet van sporters, maar in het dagelijks leven.
....
#mytwocents
Exact. Het interesseert me eigenlijk niet veel. Maar voor alles een eigen benaming en identiteit daar krijg je juist de kriebels van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 22:36

Dat dus ja!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 jun 2022 22:37

Voor alles een eigen benaming en identiteit daar krijg je juist de kriebels van.
Wielrenners.
Wielertoeristen.
Fietsende roeiers.
Fietsende schaatsers.
Toerders.
Vakantiefietsers.
Bikepackers.
Gravelaars.
Boswielrenners.
XC'ers.
Marathonners
Enduro-riders.
Downhillers.
Freeriders.
Slopestylers.

:lol:
Laatst gewijzigd door scepticus op 19 jun 2022 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie