Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Brekende spaaknippels

durkblw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:32

durkblw 19 jun 2022 11:48

Hallo forumleden,
Ik heb last van brekende spaaknippels.

Voor de heuvels en bergen heb ik een dtswiss r411 setje die jaarlijks een paar keer gebruik (max 700 km per jaar). Vorig jaar is tijdens een afdaling een spaaknippel gebroken met als gevolg een flinke slag en een Dnf. Reparatie is door een wielenbouwer gedaan Gisteren in Tecklenburg tijdens een rondje overkwam mij hetzelfde. Met een weekje Portugal in het verschiet is het vertrouwen compleet weg in dit wiel. Zijn er forumleden die dit herkennen en wat is jullie advies. Alle nippels laten vervangen?
Laatst gewijzigd door durkblw op 19 jun 2022 21:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 jun 2022 12:12

Brekende?
Waarschijnlijk is compleet overspaken de enige oplossing.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jun 2022 12:25

"Bekende spaarnippels".
De titel dekt ook in dit geval de lading niet.
Maar als ik het verhaal lees gaat het over een afscheurende spaaknippels.
Een keer kan, maar als je de volgende keer weer een kapotte nippel hebt dan is de enige oplossing, het wiel volledig herspaken.
Met enkel de kapotte nippel/spaak te herstellen, de spaken na te kijken gaat je probleem blijven duren.
Volledig herspaken dus.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jun 2022 13:06

De standaard nippels die DT mee levert met deze velgen zijn van aluminium. Ik gok dat de alu nippels aan het coroderen zijn en nu een voor een afbreken. Pappen en nathouden is een optie maar de beste oplossing is volledig herspaken. Daarbij zal de velg aan de binnenkant ook behandeld moeten worden om alle vastgekoekte corrosie troep weg te halen zodat je weer een gladde oppervlakte hebt voor de nieuwe nippels. Als de velg weinig km's heeft gedraaid is dat de moeite waard. Als de remvlakken al aan het inslijten zijn, zou ik ook direct een nieuwe velg pakken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jun 2022 13:08

Een brekende spaaknippel is het gevolg van onvoldoende spaakspanning waarbij (daardoor) ook nog eens de spaak(en) onvoldoende in de spaaknippel(s) is ingedraaid. Het wiel zou daarvoor volledig moeten worden gecontroleerd op juiste spaakspanning maar omdat dit vlgns TS reeds eerder is voorgekomen, een andere spaak.? het logisch is dat meerdere spaaknippels reeds zijn beschadigd en op knappen staan. M.a.w. het beste is om het wiel volledig te herspaken met nieuwe spaaknippels.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 19 jun 2022 16:45

durkblw schreef: 19 jun 2022 11:48 Hallo forumleden,
Ik heb last van berekende spaaknippel.

Voor de heuvels en bergen heb ik een dtswiss r411 setje die jaarlijks een paar keer gebruik (max 700 km per jaar). Vorig jaar is tijdens een afdaling een spaaknippel gebroken met als gevolg een flinke slag en een Dnf. Reparatie is door een wielenbouwer gedaan Gisteren in Tecklenburg tijdens een rondje overkwam mij hetzelfde. Met een weekje Portugal in het verschiet is het vertrouwen compleet weg in dit wiel. Zijn erforumleden die dit herkennen en wat is jullie advies. Alle nippels laten vervangen?
Mijn gedachten:

1) de nippels moeten van aluminium zijn, want messing nippels breken niet
2) vervangen van de aluminium nippels door messing nippels lijkt me voldoende
3) als je toch aluminium nippels wilt, zou ook de spaaklengte even gecontroleerd moeten worden; bij aluminium nippels moet het uiteinde van de spaak namelijk goed door het dikke gedeelte van de nippel zitten; te korte spaken zou weleens de oorzaak van die brekende nippels kunnen zijn
4) bij deze velgen moeten PHR-washers onder de nippels worden gebruikt

Aanvulling: je moet wel zeker weten dat het nippels zijn en dat er niet nog een stukje spaak in de nippel zit
Laatst gewijzigd door Maatwielen op 19 jun 2022 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 19 jun 2022 16:47

Philippos schreef: 19 jun 2022 13:06 Daarbij zal de velg aan de binnenkant ook behandeld moeten worden om alle vastgekoekte corrosie troep weg te halen zodat je weer een gladde oppervlakte hebt voor de nieuwe nippels.
Gewoon een nieuwe PHR washer nemen

hayes

hayes 19 jun 2022 16:51

Met m'n eerste setje carbon wielen heb ik intussen al een 5-6 gebroken spaaknippels gehad. Deze week weer eentje.
Bij m'n tweede set heb ik op aanraden van forumleden messing nippels gevraagd. Na een goed jaar nog niet één gebroken nippel.

durkblw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:32

durkblw 19 jun 2022 21:58

Onderwerp aangepast van bekende naar brekende. Spellingscontrole was te fanatiek

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 22:04

Ik vond ‘bekende spaarnippels’ eigenlijk veel leuker 😉
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jun 2022 22:44

Dat was voor mij ook de trigger om het topic te openen :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2022 08:25

hayes schreef: 19 jun 2022 16:51 Met m'n eerste setje carbon wielen heb ik intussen al een 5-6 gebroken spaaknippels gehad. Deze week weer eentje.
Bij m'n tweede set heb ik op aanraden van forumleden messing nippels gevraagd. Na een goed jaar nog niet één gebroken nippel.
Tuurlijk is messing sterker, en meer nog bestand tegen pekel en zweet.
Maar een wiel waarin de spaaknippels breken is niet best gespaakt.

Ik heb al mijn wielsets van de laatste inmiddels 20 jaar met alu laten spaken en nog nooit een spaakbreuk gehad.
2 setje van Wheeltec en de rest van Andless, ik schat al een setje of 15. MTB en Race.

Op mijn huidige race setje is ik schat 20 tot 25K gereden, naaf is nu kapot, maar geen enkele breuk en ik doe er niet zachtjes mee.

Plaats reactie