Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanpassen grote voorblad

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 14 jun 2022 08:36

Hi!

Op het moment heb ik een 1x 44t met een 11-30 cassette op mijn CX fiets. Prima voor gravel en weg in de omgeving van Utrecht.
Echter wil ik binnenkort een meerdaagse tocht maken door de Ardennen waardoor dit verzet te zwaar is. De makkelijkste manier om dit te fixen is een kleiner voorblad (ik dacht aan 38, 39 of 40 tanden)

Nu heeft mijn achterderraileur een probleem dat de schroef die de kabelspanning regelt vast zit. Opzich geen probleem want alles schakelt nu prima.

Maar wat als ik een kleiner voorblad installeer? Moet ik dan ook mijn derraileur opnieuw afstellen? En geeft de extra lengte in ketting wat hierdoor ontstaat een probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Peter

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jun 2022 08:43

Nou als het goed is hoef je niet aan die schroef te komen, je hoeft de derailleur niet af te stellen.

Al zou ik toch gewoon wat moeite doen om die schroef los te krijgen, want hoe vast kan die nu zitten. Die stelschroeven zitten op veel derailleurs ook niet vast, maar gewoon in een soort van kabelstop op de derailleur en die kan je er dus zo af trekken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 14 jun 2022 10:25

Bedankt voor de reply!

Ah, fijn dat het waarschijnlijk niet afgesteld hoeft te worden.

Is er een manier om de schroef eventueel los te krijgen? Wat ik nu heb geprobeerd is met een doek het plastic wat om de schroef zit vast te knijpen met een tang en dan langzaam te draaien. Wat vervolgens gebeurd is dat het plastic stukje draait (door de groeven heen) maar de schroef zelf blijft zitten...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 jun 2022 13:19

Ik zou beginnen met wd40...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jun 2022 14:44

Of de ketting te lang wordt, zie je vanzelf. Dan enkele schakels eruit halen.
Als je een even aantal tanden kiest, dan kun je ook een narrow-wide blad plaatsen: nooit meer aflopende ketting. Een en ander wel afhankelijk van boutcirkel diameter e.d.

Plaats reactie