Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorwiel as te kort voor voorvork?

jblanken
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2022 07:18

jblanken 14 jun 2022 07:28

Ik ging gisteren mijn nieuwe Zipp 303S wielset monteren, en kwam er tijdens het klussen achter dat ik nog een stuk gereedschap miste; de bottom bracket tool om mijn oude remschijven over te zetten naar de nieuwe wielset.

Meteen besteld dus. Achterwiel heb ik wel alvast gemonteerd met de nieuwe cassette om ook de ketting alvast op maat te kunnen maken. Vervolgens wilde ik het voorwiel ook alvast op de fiets zetten om de fiets weg te kunnen zetten, maar toen viel mij op dat de naaf te kort is voor mijn voorvork.

Ik heb nog nooit een remschijf losgehaald en weet dus niet precies hoe dit er uit ziet, maar is de naaf simpelweg te kort omdat de remschijf nog niet gemonteerd is, of moet ik mij zorgen maken….?🙄 Ik heb de specificaties van mijn fiets opgezocht, voor een 100mm steekas en voor zover ik kan zien moet de 303S wielset gewoon passen. Ik vermoed dat er geen probleem is, maar ik zoek eventjes geruststelling ;)

Update: Zoals gezegd is het voor het eerst dat ik een nieuwe wielset inclusief remschijven monteer, heb ik eindkappen nodig?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jun 2022 09:12

Om welke fiets gaat het?

De schijf heeft niets te maken met de breedte van de naaf. De breedte van de naaf wordt bepaald door de afstand tussen de uiteindes van de caps.

Meet eens met een schuifmaat oid wat de afstand is van de uiteindes van de caps van de naaf, en wat de afstand is tussen de uitvallen van je voorvork. Dan weet je gauw genoeg wat er loos is en of er significant verschil zit tussen die twee.

Bij de Zipp 303S passen ook lockrings met een interne vertanding waar je cassette tool op past. Mosterd na de maaltijd uiteraard nu.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jun 2022 09:52

Veel wielsets worden geleverd met uitwisselbare endcaps voor de naven. Dit om de naven geschikt te maken voor de verschillende naaf systemen. Deze endcaps willen nog wel eens los zitten en derhalve van de naaf vallen. Wellicht is dat het probleem, want dan klopt de maat inderdaad niet. Even op zoek in de doos of schuur dan.

jblanken
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2022 07:18

jblanken 14 jun 2022 10:54

Dank voor de antwoorden! Het gaat om een Cube Agree C62SL uit 2020. Afstand kan ik nu even niet meten, maar ik weet dat het een 12x100mm as is (https://archiv.cube.eu/nl/2020/378300)

De missende endcaps zijn vermoedelijk de verklaring, ter illustratie heb ik een foto bijgevoegd. De endcaps zaten niet in de doos, heb al contact gezocht met de winkel waar ik de wielset gekocht heb.
Bijlagen
6A0FDF55-A868-46B9-B498-756C522724E2.jpeg

jblanken
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2022 07:18

jblanken 14 jun 2022 12:20

Dank voor de hulp, de winkel heeft inmiddels bevestigd dat de eindkappen missen…Wordt opgelost :)

Plaats reactie