Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 12 jun 2022 10:53

De nadelen die er voor mij zijn is vooral het afhankelijk zijn van het wel of niet functioneren van de accu terwijl mijn mechanische schakeling altijd werkt. Verder vind ik de prijs een behoorlijk nadeel en daarnaast dat ik met mijn mechanische schakeling iedere gewenste schakeling kan maken, zonder iets te moeten programmeren kan ik op ieder gewenst moment 1, 2,3, 5, 7, 8 of meer kransjes om hoog of omlaag schakelen in 1 snelle beweging. Verder dan misschien nog het gewicht maar voor dat telt voor mij met mijn ligfiets iets minder omdat die toch al 2 a 3 keer zo zwaar is als de moderne racefietsen. Maar als er aan de andere kant enorme bedragen uitgegeven worden om een racefiets te krijgen die net een paar gram lichter is telt het gewicht in dat opzicht natuurlijk wel mee.
En de nadelen die genoemd worden herken ik totaal niet, nooit last van rekkende kabels of een derailleur die bijgesteld moet worden of wat dan ook, gewoon 1 keer goed inregelen en daarna niet meer aankomen.
En ik ben voor verandering hoor, laat daar geen twijfel over bestaan maar ik zie gewoon niet de voordelen van het electrisch schakelen en ik merk dat het argument van de snelheid van het schakelen heel vaak genoemd wordt terwijl dat gewoon niet klopt.
Maar ieder moet doen wat hij of zij wil maar noem dan ook gewoon de echte argumenten en dan geeft het niks als je gewoon zegt dat je het gaaf vind.
Laatst gewijzigd door Peter1379 op 13 jun 2022 07:16, 2 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 12 jun 2022 11:27

Ik ben geen tegenstander hé. Ik ben ervan overtuigd dat het z'n meerwaarde heeft.
Maar ik wil er de meerprijs niet voor ophoesten. Da's een persoonlijke keuze.

Ik heb quasi gen problemen met mechanisch schakelen gehad in de 10 jaar dat ik fiets. Dus ik zi ehet nut niet.
Het sneller schakelen is zoooo relatief. En kan me als recreatief fietser helemaal niet overtuigen om over te schakelen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 jun 2022 12:28

Ik heb zelf 2 fietsen waarvan één met Di2 en het valt mij op dat sindsdien ik met de Di2 rijd de fiets met mechanisch groep stil staat. Verder ben ik het volmondig eens dat als een mechanische goed is afgesteld het verschil met Di2 nagenoeg nihil is en voor wat mij betreft de meerprijs voor Di2 het niet waard is om daarvoor meer dan € 1000 bij te leggen. Maar mocht je die meerprijs van € 1000 van je rug kunnen plukken ik zeer zeker een Di2 aanbeveel, het schakelt zo makkelijk. Het is gewoon het verschil tussen een smartphone van deze tijd met een telefoontoestel met kiesschijf uit het verleden. Beide functioneren net zo goed om te bellen het is alleen de batterij die het zwakke punt ;) is bij de één en het verlengsnoer bij de andere. :lol: :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 12 jun 2022 15:07

hayes schreef: 12 jun 2022 11:27 Ik ben geen tegenstander hé. Ik ben ervan overtuigd dat het z'n meerwaarde heeft.
Maar ik wil er de meerprijs niet voor ophoesten. Da's een persoonlijke keuze.

Ik heb quasi gen problemen met mechanisch schakelen gehad in de 10 jaar dat ik fiets. Dus ik zi ehet nut niet.
Het sneller schakelen is zoooo relatief. En kan me als recreatief fietser helemaal niet overtuigen om over te schakelen.
Ook hier zie ik weer dat er aangehaald wordt dat electrisch wel of niet sneller zou schakelen en als die gedachte er is kan die alleen maar zetelen in het sneller bewegen van de derailleur.
Maar dat voordeel is er alleen wanneer je extreem langzaam mechanisch zou schakelen. De snelheid van het schakelen is veel meer afhankelijk van het profiel van je tandwielen en de draaisnelheid daarvan.
Hoe mooi of goed het profiel ook zou zijn, als ze bijna niet draaien schakelt er helemaal niets. Dan ben je nog beter uit met profieloze tandwielen (die denk ik niet meer te krijgen zijn) maar die wel heel snel draaien.

1094
Forum-lid
Berichten: 1594
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 12 jun 2022 21:30

De vergelijking van peter gaat ook niet op wanneer je kijkt naar een racefiets met schakelsysteem in de remklauw. Daarmee kan je niet in een beweging meerdere stappen schakelen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2022 21:42

Met mijn antieke Campa 10 speed wel.

Natuurlijk schakelt elektronisch makkelijk. Een e-bike trapt ook makkelijker.
Allemaal prima maar voor mij is een sportieve fiets een analoog ding van staal. Zo beleef ik het en ik heb evenveel respect voor mensen die het anders beleven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jun 2022 18:14

Er is natuurlijk niemand die 2k uitgeeft en dan hier even gaat vertellen dat het ruk is :mrgreen:
Hebben we in de marketing ook een mooi woord voor :D

Ik geloof best dat het geweldig schakelt. Alleen ik heb nooit problemen met schakelen. Bij mij flikkert de ketting er ook nooit af en op TV zie ik dat iets te vaak!

Voor mij is het verder simpel: laat ieder z'n geld vooral verbranden zoals hij dat zelf graag wil.

De kosten zijn voor mij geen bezwaar maar ik koop ook geen shirtjes van 80 plus. Heeft niks met zuinigheid te maken want ik ga wel lunchen met m'n meisje voor 120 euro.

Ik vind het sowieso lelijk. Eigenlijk vind ik alleen stalen baanfietsen echt mooi. Alles wat daarna aan een fiets geprutst is heeft het er niet mooier op gemaakt. Maar remmen zijn wel handig en wat variëren in verzet maakt het ook wel wat dragelijker.

Dan lees ik over discipline van het opladen. Het is HOBBY!!! dan wil ik geen discipline.
In m'n werk heb ik al genoeg discipline uitdagingen. Ik ben m'n hele leven bezig met innovatieve ICT en in m'n vrije tijd wil ik zo min mogelijk schermpjes, kabels, connectors, accu's, apps etc

Ik vind het al niks dat ik op moet letten dat m'n cameraatje wat ik met fietsen meeneem is opgeladen. Stiekem zou ik ook liever met een camera (ik had zo'n geweldige Minox GT35) met een rolletje op pad gaan. Zorgt sowieso dat je beter gaat fotograferen en spannend wat er uit het tankje komt.
Alleen vanuit milieu-oogpunt vind ik dat echt een heel, heel slecht idee.
Overigens is dat ook nog een argument om het in de winkel te laten staan.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 13 jun 2022 19:54

senior schreef: 10 jun 2022 23:11
1094 schreef: 10 jun 2022 22:42 Voor mij was het ook niet echt iets waar ik echt een mening over had toen ik mn huidige fiets kocht. Ik had geld te besteden en wilde een top fiets omdat dit waarschijnlijk de laatste fiets wordt die ik koop waar ik (voor mezelf) bijzondere prestaties op ga leveren (uitgaande van een kevensduur van ca 10 jaar).
Je hebt hier toch niet over jezelf mag ik hopen? :oops:
Geloof mij, ook ná je vijftigste kan je nog tientallen jaren heerlijk fietsen.

Gewoon je ambities was bijstellen
Courir c'est mourir un peu

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 jun 2022 20:36

Met gemak zelfs, mijn pa is 67 en we zijn net terug van 4 dagen fietsen in de Alpen. Hij komt nog met gemak overal boven (Galibier, Glandon, Madeleine etc).

En van de zomer gaan we richting Barcelonnette.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jun 2022 21:29

Wow!! Respect hoor 💪🏻
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2022 21:34

Enzzo schreef: 13 jun 2022 21:29 Wow!! Respect hoor 💪🏻
Zo heel uitzonderlijk is dat niet. Ik zie genoeg "oudjes" de Ventoux op gaan. En volgens mij zijn er op dit forum ook wel een aantal

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jun 2022 22:50

Nee misschien niet maar 67 vind ik toch wel een respectabele leeftijd voor die Alpenreuzen.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie