Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 10 jun 2022 22:06

Niemand durft de helmplicht op de politieke agenda te plaatsen.
Zonder de details van dit ongeval te kennen, mogelijk was het allemaal niet zo dramatisch afgelopen met een degelijke fietshelm op het hoofd.

Ik fiets zelf veel op jaagpaden, zoals hierboven al aangehaald, idioten heb je bij alle gebruikers. Al meermaals meegemaakt.

En jammer genoeg stel ook ik vast dat heel wat e-bike fietsers hun tuig niet helemaal de baas zijn. Dat is niet abnormaal: vaak reden ze op eigen kracht aan zeer bescheiden snelheid. Nu zorgt een relatief zware e-bike voor een snelheid die ze niet gewoon zijn.

Aan de andere kant was ik recent zeer verbaasd hoe slecht een vriend zijn bochtenwerk was, en dat ondanks flink wat km op de racefiets.

Conclusie: complexe problematiek

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 jun 2022 23:00

Dit heeft helemaal niets met fietsen te maken, maar dacht je dat fietsen gevaarlijk is ….
5 doden binnen 9 dagen puffff…..
https://www.telegraaf.nl/sport/66807675 ... sle-of-man

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 jun 2022 23:37

5 is licht bovengemiddeld, maar 2 a 3 per jaar is daar gewoon standaard.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 11 jun 2022 00:01

2 a 3 per jaar klinkt vrij schappelijk, maar het is 2 a 3 per race weekend/wee

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jun 2022 00:06

Het is 1 keer per jaar (en duurt dan 2 weken ofzo), dus komt zo ongeveer op zelfde neer ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2022 09:12

Kijk op YouTube maar eens hoe ze daar rijden op een straten circuit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2022 12:00

We gaan de TT op het Isle of Man toch niet vergelijken met fietsen, qua risico's nemen is deelnemen aan deze TT van een heel andere orde.
De deelnemers aan deze wedstrijd nemen heel wat risico's die bij het minste wat fout gaat de dood tot gevolg (kunnen) hebben.
De deelnemers zeggen in bijna elk interview dat ze weten wat de risico's zijn en toch starten ze.

En voor wie het dan toch wil vergelijken, het zijn de "snelle groepen" die risico's nemen op de openbare weg maar jammer genoeg zijn er anderen daar soms het slachtoffer van.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4500
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 11 jun 2022 15:06

scepticus schreef: 10 jun 2022 23:37 5 is licht bovengemiddeld, maar 2 a 3 per jaar is daar gewoon standaard.
Als gevolg van het niet doorgaan door Corona in 2021 dreigde het langjarig gemiddelde te dalen. Maar daar is nu geen sprake van.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jun 2022 19:36

Lcsmet schreef: 11 jun 2022 12:00 We gaan de TT op het Isle of Man toch niet vergelijken met fietsen, qua risico's nemen is deelnemen aan deze TT van een heel andere orde.
De deelnemers aan deze wedstrijd nemen heel wat risico's die bij het minste wat fout gaat de dood tot gevolg (kunnen) hebben.
De deelnemers zeggen in bijna elk interview dat ze weten wat de risico's zijn en toch starten ze.

En voor wie het dan toch wil vergelijken, het zijn de "snelle groepen" die risico's nemen op de openbare weg maar jammer genoeg zijn er anderen daar soms het slachtoffer van.
Vraag maar aan de familie Dunlop hoe gevaarlijk racen op Isle of Mann is.
Halve familie omgekomen tijdens die TT race de afgelopen 20jaar.
Zie ook de documentaire "Road" met VoiceOver van Liam Neeson, geweldig mooie ducu.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jun 2022 09:12

Crashes zijn vaak best mooi om te zien, daar kijk je toch ook een beetje autosport voor.

Maar Isle of man, waar je gewoon weet dat er een paar zich doodrijden vind ik toch lastig om te kijken.
Goed dat weten de mannen zelf ook.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 12 jun 2022 12:27

En jawel hoor, gisteren was het weer raak. In mijn wekelijkse rondje waarin een stuk langs de kust, door de duinen. Op het fietspad reed een wat oudere man met een soort van hybride, inclusief ligstuur. Desalniettemin zat ie behoorlijk rechtop. Ik naderde hem vanachter en ver voor ons kwam een tegenligger. Er was ruimte en tijd genoeg om de man te passeren. Maar hij hoorde me aankomen en dacht daar heel anders over. Opeens strekte hij zijn linkerarm om de doorgang te blokkeren. Ik vroeg: "Wat ben je aan het doen, man?" Hij schreeuwde me toe dat ik onverantwoord bezig was. Een "doe effe normaal, joh" en een paar fikse pedaalslagen volstonden om de eigenrechter-spelende idioot achter te laten. Even later kwam de tegenligger voorbij.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jun 2022 13:49

Als ik al die berichten uit het westen van Nederland zo lees krijg ik de indruk dat de algehele sfeer daar behoorlijk verziekt is.
Hoogst waarschijnlijk door de enorme verkeersdruk op paden en wegen van recreatie gebieden. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het misschien ook een mentaliteit s/cultuurverschil is met andere delen van het land en dan met name met het zuiden van Nederland….
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie