Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2022 18:35

Zojuist op de site van de grootste krant van Vlaanderen.
Fietser (73) overleden na aanrijding met groep wielertoeristen in Oelegem
Een 73-jarige fietser is dinsdag om het leven gekomen na een aanrijding met een groep wielertoeristen. Het ongeval gebeurde aan het jaagpad langs het Albertkanaal in Oelegem. Het slachtoffer kwam er ten val en bezweek later aan zijn verwondingen.
.........................
Bron: HLN.be
De op dit moment, na 2 uur, al 575 reacties op facebook spreken boekdelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 jun 2022 18:38

Enzzo schreef: 09 jun 2022 18:13 Van de week hier in Frankrijk een keer vol in de remmen gemoeten (in de auto) omdat er een groep renners vol over de weg waaiden.
Situatie:
Ik rijd heuvelop op een smalle weg waar geen duidelijke scheiding is van wegstroken tussen links en rechts.
De heuveltop biedt mooi uitzicht over het landschap maar geen zicht op wat er achter de top op de weg gebeurt. Eenmaal boven komt me een groep renners tegemoet die over de volle breedte van de weg als eerste de top proberen te halen (groepsdynamiek)
Dus ik vol in de remmen op die 80km weg en stuur de berm in. Mijn raampje stond open want 26 graden en een hond achterin.

Omdat ik die mannen natuurlijk wel snap steek ik mijn hand van de arm die toch al uit het raam hing op bij wijze van “ik snap het wel gasten”
Wat kreeg ik terug?
“Merci” “ Excusez nous”

Tja, als je in een groep fiets dan ga je elkaar uitdagen en de strijd aan, zo werkt dat. En in een heel rustig gebied dan neem je af en toe de ruimte ondanks het mogelijke gevaar.

Geen probleem voor mij.

In een mixed zone in de drukke randstad daarentegen… in die situatie ga ik toch met LcSmet mee
:roll: Je kan het boerenland van Frankrijk toch niet vergelijken met het fietsen in de randstad van Nederland. Daar kom je alleen 's-morgens en 's-avonds een autobus met scholieren tegen, de rest van de dag zie je daar op een oldtimer na niemand, fietspaden hebben ze nog nooit van gehoord. Hier is dat heel wat anders, hier schieten ze van alle kanten over het fietspad. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 09 jun 2022 18:48

thestudent schreef: 09 jun 2022 14:00 Het is nu eenmaal niet anders op Zaterdag. En dus kom je maar met 27.5 gem thuis.
ah nu snap ik het, dacht dat mijn conditie gewoon niet vooruit ging :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 jun 2022 19:05

Gekke situaties blijf je houden: paar weken geleden op de ochtendrit naar werk, haal ik om 7:00 een oudere toerist in. Die vond de slipstream wel geinig en bleef plakken. Daar heb ik niet continu trek in, en na een kilometer of anderhalf ga ik iets vertragen (=minder hard trappen) en zwaai dat hij de kop kan nemen. Hij blijft erachter, nou ja, dat mag je heus wel. Maar ik ging nog iets trager en hij besluit toch de kop te nemen door als een idioot aan te zetten. Wat gek, maar dan wil ik ook even terug de slipstream pakken. Stukje verderop ga ik toch linksaf waar het onlogisch is voor toeristen en hij dus niet heen zal gaan. Na 50-60 meter vindt die vent het nodig om zonder aanwijsbare noodzaak flink te gaan remmen. Ik maar er langs, want da's wel erg vreemde actie. In het passeren roept hij nog "rij door idioot voordat ik je van je fiets trap". Afstand genomen en gevraagd waarom hij in de ankers ging. Dat deed ik immers ook en hij wilde mij een lesje leren. Snap ik niks van, ik heb over 320 meter afstand vertraagd van 33 naar 27km/h. Remmen niet aangeraakt en later op de GPS log bekeken.

Hij bleef maar schelden en dreigen, ik aangezet en hij moest en zou volgen. Gooide zelfs een bidon met de bedoeling een wiel te raken! Dat was de druppel (moet ik eigenlijk niet doen....) en ben ik eens even in de ankers gegaan. Hij kon nog nét overeind blijven.

Eigenlijk moet ik zoiets niet doen, maar het was sterker dan mezelf. Hij vroeg er ook wel beetje om.
Wat ik verkeerd gedaan heb vraag ik me dan nog steeds af, vooral omdat de tegenpartij óók wielrenner is.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 jun 2022 19:15

Ramon73 schreef: 09 jun 2022 19:05Wat ik verkeerd gedaan heb vraag ik me dan nog steeds af, vooral omdat de tegenpartij óók wielrenner is.
Gewoon, je hebt je druk gemaakt om niks.! Gewoon doorfietsen en of hij nou in je slipstream blijft hangen of niet wat maakt het uit. Met een beetje geluk heb je nog extra aerodynamica die jouw 3,9 km/h over 50 km sneller laat rijden. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2022 19:30

Ramon73 schreef: 09 jun 2022 19:05 ...... Hij kon nog nét overeind blijven.
.......... Hij vroeg er ook wel beetje om.
Wat ik verkeerd gedaan heb ...............
Nu begrijp ik veel beter waarom iedereen hier schrijft dat hij/zij niets verkeerd doet. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jun 2022 19:48

Orlok schreef: 09 jun 2022 18:38
Enzzo schreef: 09 jun 2022 18:13 Van de week hier in Frankrijk een keer vol in de remmen gemoeten (in de auto) omdat er een groep renners vol over de weg waaiden.
Situatie:
Ik rijd heuvelop op een smalle weg waar geen duidelijke scheiding is van wegstroken tussen links en rechts.
De heuveltop biedt mooi uitzicht over het landschap maar geen zicht op wat er achter de top op de weg gebeurt. Eenmaal boven komt me een groep renners tegemoet die over de volle breedte van de weg als eerste de top proberen te halen (groepsdynamiek)
Dus ik vol in de remmen op die 80km weg en stuur de berm in. Mijn raampje stond open want 26 graden en een hond achterin.

Omdat ik die mannen natuurlijk wel snap steek ik mijn hand van de arm die toch al uit het raam hing op bij wijze van “ik snap het wel gasten”
Wat kreeg ik terug?
“Merci” “ Excusez nous”

Tja, als je in een groep fiets dan ga je elkaar uitdagen en de strijd aan, zo werkt dat. En in een heel rustig gebied dan neem je af en toe de ruimte ondanks het mogelijke gevaar.

Geen probleem voor mij.

In een mixed zone in de drukke randstad daarentegen… in die situatie ga ik toch met LcSmet mee
:roll: Je kan het boerenland van Frankrijk toch niet vergelijken met het fietsen in de randstad van Nederland. Daar kom je alleen 's-morgens en 's-avonds een autobus met scholieren tegen, de rest van de dag zie je daar op een oldtimer na niemand, fietspaden hebben ze nog nooit van gehoord. Hier is dat heel wat anders, hier schieten ze van alle kanten over het fietspad. :roll:

Lees je eigenlijk wel of reageer je alleen maar?
Het hele punt is juist dat je die twee niet kunt vergelijken.

Bovendien denk ik dat je zelden over franse landwegen rijdt als ik je aanname hierover zo lees.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 09 jun 2022 20:23

Ramon73 schreef: 09 jun 2022 19:05 Gooide zelfs een bidon met de bedoeling een wiel te raken!
Wat ik me dan meteen afvraag.. zou 'ie nog teruggegaan zijn voor die bidon, of heeft hij thuis een hele voorraad van die dingen liggen 'voor het geval dat' :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jun 2022 20:45

Ramon73 schreef: 09 jun 2022 19:05 Gekke situaties blijf je houden: paar weken geleden op de ochtendrit naar werk, haal ik om 7:00 een oudere toerist in. Die vond de slipstream wel geinig en bleef plakken. Daar heb ik niet continu trek in, en na een kilometer of anderhalf ga ik iets vertragen (=minder hard trappen) en zwaai dat hij de kop kan nemen. Hij blijft erachter, nou ja, dat mag je heus wel. Maar ik ging nog iets trager en hij besluit toch de kop te nemen door als een idioot aan te zetten. Wat gek, maar dan wil ik ook even terug de slipstream pakken. Stukje verderop ga ik toch linksaf waar het onlogisch is voor toeristen en hij dus niet heen zal gaan. Na 50-60 meter vindt die vent het nodig om zonder aanwijsbare noodzaak flink te gaan remmen. Ik maar er langs, want da's wel erg vreemde actie. In het passeren roept hij nog "rij door idioot voordat ik je van je fiets trap". Afstand genomen en gevraagd waarom hij in de ankers ging. Dat deed ik immers ook en hij wilde mij een lesje leren. Snap ik niks van, ik heb over 320 meter afstand vertraagd van 33 naar 27km/h. Remmen niet aangeraakt en later op de GPS log bekeken.

Hij bleef maar schelden en dreigen, ik aangezet en hij moest en zou volgen. Gooide zelfs een bidon met de bedoeling een wiel te raken! Dat was de druppel (moet ik eigenlijk niet doen....) en ben ik eens even in de ankers gegaan. Hij kon nog nét overeind blijven.

Eigenlijk moet ik zoiets niet doen, maar het was sterker dan mezelf. Hij vroeg er ook wel beetje om.
Wat ik verkeerd gedaan heb vraag ik me dan nog steeds af, vooral omdat de tegenpartij óók wielrenner is.
Gewoon blijven rijden en steeds iets harder,das een veel leuker spelletje.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 jun 2022 20:51

Ramon73 schreef: 09 jun 2022 19:05

Hij bleef maar schelden en dreigen, ik aangezet en hij moest en zou volgen. Gooide zelfs een bidon met de bedoeling een wiel te raken! Dat was de druppel (moet ik eigenlijk niet doen....) en ben ik eens even in de ankers gegaan. Hij kon nog nét overeind blijven.

Eigenlijk moet ik zoiets niet doen, maar het was sterker dan mezelf. Hij vroeg er ook wel beetje om.
Wat ik verkeerd gedaan heb vraag ik me dan nog steeds af, vooral omdat de tegenpartij óók wielrenner is.
Ben je ook die automobilist die Fietsvriend een brake test heeft gegeven?
Was die oudere fietser een lul? Ongetwijfeld. Maar om iemand dan in gevaar te gaan brengen gaat toch wel te ver hoor.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 jun 2022 21:27

Ik vermoed nog altijd dat hier net als overal de 80/ 20 regel telt.
80% van de problemen komt door groepen wielrenners
80% van de groepen veroorzaken problemen
Helaas is de agressie voor 80% tegen de individualist.
Gelukkig heb ik tot op heden geen excessen meegemaakt tijdens mijn fietsritten. (zeker als ik de verhalen hier lees)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2022 22:02

Enzzo schreef: 09 jun 2022 19:48
Orlok schreef: 09 jun 2022 18:38
Enzzo schreef: 09 jun 2022 18:13 Van de week hier in Frankrijk een keer vol in de remmen gemoeten (in de auto) omdat er een groep renners vol over de weg waaiden.
Situatie:
Ik rijd heuvelop op een smalle weg waar geen duidelijke scheiding is van wegstroken tussen links en rechts.
De heuveltop biedt mooi uitzicht over het landschap maar geen zicht op wat er achter de top op de weg gebeurt. Eenmaal boven komt me een groep renners tegemoet die over de volle breedte van de weg als eerste de top proberen te halen (groepsdynamiek)
Dus ik vol in de remmen op die 80km weg en stuur de berm in. Mijn raampje stond open want 26 graden en een hond achterin.

Omdat ik die mannen natuurlijk wel snap steek ik mijn hand van de arm die toch al uit het raam hing op bij wijze van “ik snap het wel gasten”
Wat kreeg ik terug?
“Merci” “ Excusez nous”

Tja, als je in een groep fiets dan ga je elkaar uitdagen en de strijd aan, zo werkt dat. En in een heel rustig gebied dan neem je af en toe de ruimte ondanks het mogelijke gevaar.

Geen probleem voor mij.

In een mixed zone in de drukke randstad daarentegen… in die situatie ga ik toch met LcSmet mee
:roll: Je kan het boerenland van Frankrijk toch niet vergelijken met het fietsen in de randstad van Nederland. Daar kom je alleen 's-morgens en 's-avonds een autobus met scholieren tegen, de rest van de dag zie je daar op een oldtimer na niemand, fietspaden hebben ze nog nooit van gehoord. Hier is dat heel wat anders, hier schieten ze van alle kanten over het fietspad. :roll:

Lees je eigenlijk wel of reageer je alleen maar?
Het hele punt is juist dat je die twee niet kunt vergelijken.

Bovendien denk ik dat je zelden over franse landwegen rijdt als ik je aanname hierover zo lees.
Volgens mij heeft Orlok jaren in Frankrijk gewoond.

Plaats reactie