Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 09 jun 2022 11:51

Ja hier ook een westerling, die een heel dik boek zou kunnen schrijven over alle ongelukken en bijna ongelukken tijdens ritjes door West-, Delftland, en duingebied van HvH tot Scheveningen. Die duinafgang bij Monster neem ik wekelijks, zonder dat ik daar ooit enig gevaar ervaar. En ja, mannen en vrouwen in lycra worden steeds meer behandeld als vogelvrijverklaarden.

Maar er gaat niets boven mijn ervaring in Colorado (U$A) tijdens een fietsvakantie. Ver achter ons hoorden we hem aankomen. Een mega zware 30tonner met rookpijp aan de bovenkant. Toen zijn ronkende motor naast ons als een roofdier gromde, ging het raampje open. Een agressieve stem bulderde: "Go to work, assholes."

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 jun 2022 13:39

Probleem is dat het beide kanten op werkt.... ik neem als voorbeeld een deelname aan een tourtocht met wat jonge jeugdleden.
Met drie begeleiders en 7 jeugdleden van 10-12 jaar deden we mee. Deze jeugdleden zijn wedstrijdrenners en kunnen een behoorlijk potje fietsen en sturen. In het drukke begin van de tourtocht mochten we kennis maken met de "vriendelijkheid" en oplettendheid van de mede fietsers terwijl wij met onze colonne keurig of 2 aan 2 reden en waar smal of druk achter elkaar. De reacties waren soms echt vriendelijk en aardig maar een overgrote meerderheid van de medefietsers blonken echt uit in ronduit schandalig gedrag zowel fysiek als verbaal. Ook automoblisten lijken totaal verblind en raken gefrustreerd waardoor ze ook niet meer bekijken wat voor verkeersdeelnemer ze voor zich hebben. Als dit een dwarsdoorsnede is van onze maatschappij dan zie ik het somber in.

Wanneer het uiteindelijk rustiger wordt en de testosteron pelotons uit het zicht zijn wordt het zichtbaar beter en lijkt het wel of ook de automobilisten minder geprikkeld zijn.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jun 2022 14:00

Jammer genoeg kunnen de meeste snelle toerclub groepjes wel 'hard' fietsen, maar laat het inzicht en het correctievermogen te wensen over. Daar kan je aan toevoegen dat er bij elk snel groepje van 10 renners er 2 rijden die het eigenlijk nog niet goed bijhouden en met hartslagje 170 in t wiel zitten. En dat zijn de gevaarlijkste van het stel. Die zien dingen te laat en zijn het allemaal niet machtig.
En doorgaans proberen ze dan overal tussen de 35-38 te rijden. Ook waar t beter niet kan. Ik zou zeggen ga lekker een rondje toeren. Zoek twee rustige stukken uit waar je gewoon vol gas het snot voor de ogen kan rijden. En doe daarna gewoon weer lekker rustig aan. Kan je je maten eraf rijden en daarna gewoon weer samen verder.

Ik stond in mijn afgelopen ritje van zaterdag enkele tientallen keren vol op de rem. Om uiteenlopende redenen. Ook vooral door de onoplettendheid van andere weggebruikers, maar toch heb ik geen enkele keer er een probleem van gemaakt. Het is nu eenmaal niet anders op Zaterdag. En dus kom je maar met 27.5 gem thuis.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 jun 2022 14:14

Klein_Verzet schreef: 09 jun 2022 11:51 Maar er gaat niets boven mijn ervaring in Colorado (U$A) tijdens een fietsvakantie. Ver achter ons hoorden we hem aankomen. Een mega zware 30tonner met rookpijp aan de bovenkant. Toen zijn ronkende motor naast ons als een roofdier gromde, ging het raampje open. Een agressieve stem bulderde: "Go to work, assholes."
'Muricah, f#ck yeah!' :mrgreen:

En dat was dan nog in Colorado :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 09 jun 2022 15:00

Tot voor kort nooit gezeur gehad. Afgelopen maand ineens 2 keer van een……. wielrenner.
Ik rij op het fietspad, meter of 100 verderop een haakse bocht naar rechts. Net voor de bocht komt een groep renners aan, mannetje of 30, netjes 2 naast elkaar. Gaan de bocht in, ik zit inmiddels een meter of 50 voor de bocht, en zetten natuurlijk weer aan na de bocht, mij tegemoet. Verschillende renners hoorde ik “tegen” roepen maar mocht niet baten. Helaas zat er een renner bij die het nodig vond om op de andere weghelft aan te gaan zetten.
Ging gelukkig rakelings langs elkaar, krijg ik nog een grote mond van meerdere mensen uit de groep.
Week later, andere plek, andere groep, wel dezelfde situatie.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 jun 2022 15:26

Helaas zijn "collega's" in een groep ook vaker asocialer dan als zij alleen op de weg rijden. :cry: :dislike:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 jun 2022 17:22

Vanmiddag gespot.
De nabij gelegen fietstunnel is afgesloten waardoor het fietspad nog drukker met fietsen is.
Ook voetgangers gebruiken dit stukje fietspad omdat er geen voetpad ook maar enigszins in de buurt is.

Iemand was blijkbaar al zo wakker om alvast te anticiperen op mogelijke ergernissen bij fietsers en wandelaars.
Bijlagen
DSC_1869 kopie.jpg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2022 17:27

Even generaliseren.
Groepen die roepen en tieren dat de anderen plaats moeten maken.
Groepen die vinden dat zij wel kunnen fietsen en sturen en situaties juist inschatten.
Groepen die vinden dat de wegcode er vooral voor de anderen is.
Groepen die anderen die "in de weg rijden" verbaal en soms fysiek afdreigen.
Groepen die zelfs over half baan waaiertjes trekken, maar dan wel tegen snelheden die een echte renner op zijn eentje haalt.
Groepen die denken dat ze snel rijden, alhoewel "snel", en daardoor dat ze meer recht op de weg hebben dan anderen.
Groepen die denken dat oranje licht niet voor hen is want zij moeten toch niet stoppen zeker.
Groepen die vinden dat stoptekens niet voor hen zijn want zij moeten toch niet stoppen zeker.
Groepen die denken dat voorrang van rechts enkel voor hen telt.
Groepen die denken dat alle deelnemers aan de groep kunnen fietsen en sturen.
Groepen die op de weg te traag rijden en zo het andere verkeer hinderen.

Het zijn vooral de groepen die in allerlei facebook groepen geviseerd worden maar zo de individuele fietser op een racefiets mee in het bad trekken.

Ooit komt misschien de dag dat groepen verboden worden, dan moeten de deelnemers in plaats van wielrenner te spelen maar echt een nummer opspelden en gaan koersen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

i-mac

i-mac 09 jun 2022 17:35

Lcsmet schreef: 09 jun 2022 17:27 Even generaliseren...


Ooit komt misschien de dag dat groepen verboden worden, dan moeten de deelnemers in plaats van wielrenner te spelen maar echt een nummer opspelden en gaan koersen.
En dan straf je automatisch ook groepen die alle regels wel in acht nemen. Ik ken in mijn buurt ouderen die er bijna dagelijks op uit trekken met hun koersfiets. Die mensen rijden maximaal 25km/u, meestal zelfs trager. Moet je dan hun plezier afnemen?

Let wel, dat er iets moet gebeuren, dat begrijp ik ook. Ik ken zelf van die groepen die op woensdagavond gemiddeldes rijden van 40km/u, en een gevaar zijn voor zichzelf, maar vooral voor anderen. Er rijden soms ook profs mee, dat zal voor anderen wel dé trekpleister zijn om eens mee te rijden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2022 17:54

i-mac schreef: 09 jun 2022 17:35 ........Ik ken in mijn buurt ouderen die er bijna dagelijks op uit trekken met hun koersfiets. Die mensen rijden maximaal 25km/u, meestal zelfs trager. Moet je dan hun plezier afnemen?
.............
Ook in de groep van "maximaal" 25 km/u zit er meestal wel één die alles eens op "een lint" wil trekken, en dan springen er altijd anderen mee. En net zoals in de "snelle" groepen zitten er meer dan waarschijnlijk ook in de 25 km/u groep mensen het tempo niet aankunnen.

Ik heb het al eens geschreven, ik ben het kotsbeu dat de pseudo renners het voor de gewone wielertoerist naar de vaantjes helpen.
Als je in een groep wil rijden dan speld je een rugnummer op.
I know myself like no one else
Nothing to defend

i-mac

i-mac 09 jun 2022 17:59

Lcsmet schreef: 09 jun 2022 17:54
i-mac schreef: 09 jun 2022 17:35 ........Ik ken in mijn buurt ouderen die er bijna dagelijks op uit trekken met hun koersfiets. Die mensen rijden maximaal 25km/u, meestal zelfs trager. Moet je dan hun plezier afnemen?
.............
Ook in de groep van "maximaal" 25 km/u zit er meestal wel één die alles eens op "een lint" wil trekken, en dan springen er altijd anderen mee. En net zoals in de "snelle" groepen zitten er meer dan waarschijnlijk ook in de 25 km/u groep mensen het tempo niet aankunnen.

Ik heb het al eens geschreven, ik ben het kotsbeu dat de pseudo renners het voor de gewone wielertoerist naar de vaantjes helpen.
Als je in een groep wil rijden dan speld je een rugnummer op.
In die groep waar ik het over heb gebeurt dat 100% zeker niet. Dat zijn al 65+ mannen die alle dagen hun rondje doen. Snelheid interesseert geen ene moer.

Ondanks het feit dat ik ook het liefst fiets als het mooi weer is, ben ik soms blij dat de herfst/winter er aankomt. Dan heb je al dat gedoe niet. Dan zijn het alleen prettig gestoorden zoals ik er een ben, die buiten gaan rijden.

Van de groepen die de woensdagavond zeer snel rijden, zijn er best wat mensen ie in het weekend koersen. Zij zien die midweek als een gevorderde training.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jun 2022 18:13

Van de week hier in Frankrijk een keer vol in de remmen gemoeten (in de auto) omdat er een groep renners vol over de weg waaiden.
Situatie:
Ik rijd heuvelop op een smalle weg waar geen duidelijke scheiding is van wegstroken tussen links en rechts.
De heuveltop biedt mooi uitzicht over het landschap maar geen zicht op wat er achter de top op de weg gebeurt. Eenmaal boven komt me een groep renners tegemoet die over de volle breedte van de weg als eerste de top proberen te halen (groepsdynamiek)
Dus ik vol in de remmen op die 80km weg en stuur de berm in. Mijn raampje stond open want 26 graden en een hond achterin.

Omdat ik die mannen natuurlijk wel snap steek ik mijn hand van de arm die toch al uit het raam hing op bij wijze van “ik snap het wel gasten”
Wat kreeg ik terug?
“Merci” “ Excusez nous”

Tja, als je in een groep fiets dan ga je elkaar uitdagen en de strijd aan, zo werkt dat. En in een heel rustig gebied dan neem je af en toe de ruimte ondanks het mogelijke gevaar.

Geen probleem voor mij.

In een mixed zone in de drukke randstad daarentegen… in die situatie ga ik toch met LcSmet mee
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie