Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 08 jun 2022 21:51

Theo V schreef: 08 jun 2022 15:51 Wat ik las op westlanders.nu was dat er ook tegenliggers waren.
Dus wandelaars op de weg en tegenliggers geeft weinig ruimte.
En hij kwam vanaf de duinen naar beneden waardoor de snelheid hoog lag.
De vrouw 'zou' alleen maar de beweging met haar hand gemaakt hebben om het rustiger aan te doen.
https://m.westlanders.nu/nieuws/wielren ... npad-39812
Dat begreep ik ook van een collega uit Monster (die Westlanders kennen elkaar ook allemaal 8-) )

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jun 2022 21:59

En omdat hij in amsterdam fietst

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 08 jun 2022 22:01

scepticus schreef: 08 jun 2022 21:46
The RowingCyclist schreef: 08 jun 2022 21:33 Ik word echt zeer zelden uitgescholden tijdens het fietsen en ik vraag me oprecht af waarom Thijs en zoveel anderen daar zo'n andere ervaring mee hebben.
Misschien scheelt het dan Thijs altijd minstens 36 gemiddeld rijdt?
Dat komt doordat 'ie z'n garmin of wahoo pauzeert bij snelheden onder de 30 :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2022 22:39

Ik fiets ook in het drukke westen, maar serieus gedoe overkomt mij ook zelden.
Zie helaas wel vaak situaties als ik in de auto zit waarbij ik snap dat mensen geïrriteerd worden. Op de weg fietsen terwijl er een schitterend breed fietspad ligt bijv of de bekende cliche racende toerclubs.
Less is bore

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 09 jun 2022 00:24

daniel1975 schreef: 08 jun 2022 22:39 Ik fiets ook in het drukke westen, maar serieus gedoe overkomt mij ook zelden.
Zie helaas wel vaak situaties als ik in de auto zit waarbij ik snap dat mensen geïrriteerd worden. Op de weg fietsen terwijl er een schitterend breed fietspad ligt bijv of de bekende cliche racende toerclubs.
Idem, ook een westerling hier en vrijwel nooit issues. Maar vaak alleen of met max 3 a 4. En hard fietsen kan ik niet.

Erger me wel regelmatig aan de drukte en onoplettendheid van veel weggebruikers.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2022 09:16

The RowingCyclist schreef: 08 jun 2022 21:33 Ik word echt zeer zelden uitgescholden tijdens het fietsen en ik vraag me oprecht af waarom Thijs en zoveel anderen daar zo'n andere ervaring mee hebben. Wellicht een mentaliteitsverschil van de randstad met minder drukke gebieden?
Ik woon aan de rand van Rotterdam en heb die ervaring ook niet. Sterker ik verbaas mij iedere rit (als het weer het toestaat 4 per week) hoe vaak auto;s voor mij stoppen om mij voorrang te geven op een plaats waar ik dat eigenlijk niet heb.

JA ook ik moet defensief fietsen en ben twee keer in het ziekenhuis beland door onoplettend gedrag van andere weggebruikers. Op ruim 50 jaar op de racefiets vind ik dat ook wel weer meevallen.
En als al die mensen die mij op de racefiets in al die jaren hebben uitgescholden vanavond op de stoep staan heb ik genoeg eten in huis. Dat zijn er echt niet zoveel.

Wel is het zo dat ik in straatjes zoals bij ons in de Dorpsstraat rustig (zeg 25 en veel andere verkeersgebruikers zoals wandelaars ervaren dat al als hard) aan fiets. Helaas zie ik renners die zo'n Strava segmentje blijkbaar belangrijker vinden dan veiligheid en het imago van de racefietsgemeenschap.

Ik ben niet het type dat de "vroeger was alles beter kaart" trekt. In dit geval helaas wel. Ik verlang wel eens terug naar de tijd dat er in heel Rotterdam minder racefietsen rond reden dan nu alleen al bij mij in de straat!

Dat is niet zo en we zijn steeds met veel meer en heel veel meer racefietsen en dan zijn rekening houden met een ander verdraagzaamheid twee belangrijke waardes.
Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet goedvinden als het een keer fout gaat. Het is bij een conflict echter wel een goed idee om vragen te stellen ipv harde oordelen uit te spugen.

Het ziet er naar uit dat het stopt met regenen. Eens kijken of er iemand mij uit wil schelden................

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2022 10:14

Ik had het vroeger ook vaker, maar dat zal ook aan mij hebben gelegen.
Wat jonger, minder begrip (niet om het begrip, maar meer vanuit ontwetenheid)

Rij je bv een gezin voorbij is even stoppen met trappen vaak al voldoende voor begrip.
Toen ik met mijn zoontje van 4 ging fietsen hield ik ook mijn hard vast. Dat zet je ook aan het denken.

Beetje rekening met elkaar houden en van het goede in de mens uitgaan.

Ja in het westen is het druk, voor mij de driehoek, Rotterdam, HvH, noordwijk/leiden.
Maar er zijn op elk tijdstip rustige wegen te vinden. Langs de waterweg is het bv bijna altijd rustig (en op veel stukken breedt zat of zelf twee fietspaden)

Bedenk dat het ook letterlijk om een bepaald vermogen gaat. Voor de een is 170 op de autobahn prima en vrij relaxed een ander vind het circuit snelheden en vind het heel hard. Bedenk dat jouw waarneming/oordeel veelal te maken heeft met je eigen vermogen/kunde.

Als wielrenner heb je vaak het overzicht en die voetganger niet.

jbams
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 09 jun 2022 10:18

The RowingCyclist schreef: 08 jun 2022 21:33 Ik word echt zeer zelden uitgescholden tijdens het fietsen en ik vraag me oprecht af waarom Thijs en zoveel anderen daar zo'n andere ervaring mee hebben. Wellicht een mentaliteitsverschil van de randstad met minder drukke gebieden?
Overigens maak ik er ook een sport van om onderweg zelfs de meest geërgerde medeweggebruikers vriendelijk te groeten. Wellicht helpt dat :mrgreen:
Ik woon net als Thijs in Amsterdam. Word zo 1 op de 8-10 ritjes onheus bejegend denk ik. (Overigens nooit IN Amsterdam). Ligt voor een groot deel aan je eigen instelling, ik maak er net als jij een sport van om zeer hoffelijk te zijn.

Desalniettemin; ik denk dat het geen kwaad kan als er een campagne komt die wandelaars er op wijst dat zij ook verkeersdeelnemers zijn, met de daarbijhorende plichten zoals uitkijken.

En misschien fietsers erop wijzen dat de wereld niet ophoudt achter hun hakken, en er dus verkeer van achter kan komen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 jun 2022 10:33

Dat ja, op het gevaar af ThijsZ of Sander Dekker te victim blamen, maar als je zó vaak gezeik hebt, ligt dat misschien ook wel een beetje aan jezelf.

Ik heb echt maar heel zelden fysieke of verbale (bijna)aanvaringen met medeweggebruikers gehad. Ook in de tijd dat ik 10.000 kilometer per jaar door de stad fietste als fietskoerier.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

i-mac

i-mac 09 jun 2022 10:43

Vraag is wat wordt verstaan onder schelden. Ik krijg af en toe wel eens te horen dat ik een bel moet gebruiken (wat ik doe), of dat ik te snel rij (wat zelden klopt), maar echt schelden kan ik me niet herinneren. Vreemd genoeg merk ik op dat als ik de grens oversteek naar Nederland, dat automobilsten er een veel korte lontje hebben dan in België. Zo heb ik eens moeten aanhoren dat ik een andere (fiets)weg moest nemen, ipv hier te rijden op een normale weg (zonder fietspad). Maar op andere fietspad is het steevast heel erg druk én vooral heel erg smal. Waar ik op dat moment fietste, was er ook geen verbodsteken te zien.


Het is en blijft vreemd dat mensen, eens ze in hun auto zitten, een metamorfose ondergaan. En veel bekennen dat ook, maar doen blijkbaar geen moeite om dat te onderdrukken.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 09 jun 2022 11:02

Die metamorfose werkt ook de ander kant op...................doorgaans beheerste en oplettende automobilisten veranderen in dromende Remi's (ja, die van alleen op de wereld) zodra ze op zondag met vrouw Beps door de natuur gaan fietsen.

En bepaalde moeders en vaders, veranderen in complete territorium afbakenende Bokito's zodra ze met hun kinderen met de fiets op stap zijn.

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 09 jun 2022 11:34

Gastheerg schreef: 09 jun 2022 09:16
Ik woon aan de rand van Rotterdam en heb die ervaring ook niet. Sterker ik verbaas mij iedere rit (als het weer het toestaat 4 per week) hoe vaak auto;s voor mij stoppen om mij voorrang te geven op een plaats waar ik dat eigenlijk niet heb.
Dat is ook mijn ervaring inderdaad! Veel auto's geven juist zomaar voorrang of gaan met een ruime marge om me heen (wellicht slinger ik teveel en vertrouwen ze het niet helemaal :mrgreen: )

Gastheerg schreef: 09 jun 2022 09:16 Dat is niet zo en we zijn steeds met veel meer en heel veel meer racefietsen en dan zijn rekening houden met een ander verdraagzaamheid twee belangrijke waardes.
Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet goedvinden als het een keer fout gaat. Het is bij een conflict echter wel een goed idee om vragen te stellen ipv harde oordelen uit te spugen.
Ook helemaal mee eens. De balans zit voor mij in het midden tussen niet altijd je gelijk willen opeisen / alles altijd maar goed vinden.

En zelfs met de beste bedoelingen gaat het heus wel eens fout; soms haal ik iemand in op een punt waar het nét wat krapper is dan ik zelf dacht. Had ik misschien toch even moeten bellen. Een andere keer bel ik voor de zekerheid en raakt iemand geïrriteerd omdat hij/zij al netjes aan de kant fietste. Tja, het hoort er een beetje bij. Vriendelijk groeten en weer door ;)

De kern zit 'm voor mij ook in wat wasbeer zegt:

wasbeer2006 schreef: 09 jun 2022 10:14 Beetje rekening met elkaar houden en van het goede in de mens uitgaan.

Plaats reactie