Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Concept2 Bikeerg

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 25 jan 2022 22:47

Tijdje geleden een Concept2 Bikeerg gekocht; ik ben behoorlijk enthousiast! Ik zie op dit forum helemaal geen berichten over deze trainer, dus hier maar even mijn ervaringen:
+Solide apparaat, gaat waarschijnlijk net zo lang mee als hun roeimachines (dus héél lang!)
+makkelijke verbinding met Zwift enz
+ook geschikt voor heel lange mensen met langere zadelpen (ik ben 2,01 m, geen probleem)
+goed fietsgevoel
+lang niet zo duur als andere complete fietstrainers
+Concept2 is een prima bedrijf, simpele oersterke spullen die je jaren kunt blijven gebruiken. Ook onderdelen makkelijk verkrijgbaar

-minder 'smart' als duurdere apparaten, je moet zelf de weerstand aanpassen met een luchtschuif, net als bij de roeimachine
-maakt wel geluid
-voelt behoorlijk hard
-niet het meest flashy apparaat met een rare naam: Bikeerg :roll:

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 jan 2022 06:58

Lijkt me logisch, geen smarttrainer voor toch een behoorlijk bedrag. Concept2 is inderdaad een goed bedrijf, de roeier gebruik ik met veel plezier (te weinig).

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 28 jan 2022 13:39

Geen 'very smart' trainer, maar natuurlijk wel met nauwkeurige vermogensmeting en cadans, samen met een hartslagmeter en het handmatig verstellen van de luchtweerstand een prima alternatief voor de nogal gevoelige smarttrainers. Daar gebeurt blijkbaar nogal eens wat mee, terwijl de Bikeerg over 10 jaar zeer waarschijnlijk nog net zo goed werkt als nu. En over 10 jaar kun je gewoon reserveonderdelen kopen verwacht ik, mocht dat toch nodig zijn. Alle apps werken prima met de Bikeerg. Voor mij genoeg redenen om hiervoor te gaan.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jan 2022 13:50

Ieder zijn keuze natuurlijk, en respect voor je mening. Maar binnen 10j heb ik liever de zoveelste opvolger van het toestel wat ik nu heb, met alle nieuwigheidjes die er dan inzitten. Indoor rijden is al saai genoeg, het is net het 'smart' gedeelte van de trainer wat het nog min of meer leuk kan maken.
Afbeelding

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 06 mar 2022 23:26

Ik ben wel benieuwd wat de meerwaarde is van de 'echte' smart trainers. Ik snap dat automatisch het vermogen wordt ingesteld, maar wat verder? Ik kan namelijk prima handmatig de weerstand (en dus het vermogen bij een bepaalde cadans) instellen. Het is even wennen, maar dat is het dan ook. Verder nog iets?
De concept2 heeft dus cadans en vermogen. Smart genoeg dus om goed op Zwift (en alle andere apps) te kunnen rijden.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 07 mar 2022 06:45

Volgens mij is de meerwaarde van een smarttrainer overduidelijk want de naam zegt het al. Vooral icm zwift oid is een smarttrainer ondenkbaar. Ga je iedere verandering in hellingspercentage met je schuif aanpassen, zodat je de juiste weerstand hebt? Lijkt me niet te doen en bovendien irritant. Gebruik je de trainer om zonder apps te trainen dan kan ik me voorstellen dat het werkt, maar zou ik persoonlijk erg saai vinden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mar 2022 07:59

robkooy schreef: 06 mar 2022 23:26 Ik ben wel benieuwd wat de meerwaarde is van de 'echte' smart trainers. Ik snap dat automatisch het vermogen wordt ingesteld, maar wat verder? Ik kan namelijk prima handmatig de weerstand (en dus het vermogen bij een bepaalde cadans) instellen. Het is even wennen, maar dat is het dan ook. Verder nog iets?
De concept2 heeft dus cadans en vermogen. Smart genoeg dus om goed op Zwift (en alle andere apps) te kunnen rijden.
Rij een keer of 2-3 met een smart trainer, je zal het snel begrijpen :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mar 2022 10:00

1200 euro voor een apparaat dat niet eens de weerstand automatisch aanpast? Is dat een grap?

Dan kun je net zo goed een Schwinn spinningfiets kopen voor 150 euro en er een setje Vectors/Assioma's op zetten...

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 08 jun 2022 15:50

Hmm, nogmaals, mijn ervaring zijn goed en voor mij is de Bikeerg 'smart' genoeg om prima in Zwift te kunnen rijden. Fietst ook stukken beter dan een Schwinn. Maar hoeft niet voor iedereen een goede keuze te zijn hoor. In ieder geval kan ik melden dat het een prima trainer is.

Plaats reactie