Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 05 jun 2022 07:11

Of als je zelf alleen bent, 20 km van huis bent en iemand die je niet kent staat lek..
Maar je zelf een tocht van 150 km gaat doen en 1 reserve bandje bij hebt.....

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 11:16

Daarom heb ik twee binnenbanden mee, altijd. Tijdje geleden voor en achter tegelijkertijd lek gereden op woon werk ritje van nog geen 30km. Flink lek, diverse prikgaatjes erin. Waarschijnlijk had er glas gelegen, heb het horen kraken. Dus daar sta je dan met 1 biba en CO2 patronen. Plakken was mss gelukt maar had te weinig patronen om de lekken te vinden.
Sinds die tijd 2 binnenbanden mee (tubolito vanwege de ruimte) en klein handpompje. Past net in zadeltasje ;)
Dogma F

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 jun 2022 12:39

Als ik iemand in nood kan helpen vraag ik me niet af wat het kost. Ik help gewoon...
...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2022 13:03

borgmonster schreef: 04 jun 2022 21:01
nijkie schreef: 03 jun 2022 20:49 Hangt ook van de leeftijd af lijkt mij o.a
Nou en of. M’n lichaam liet mij vroeger veel sneller weten dat ik weer hard aan de bak kon. Nu duurt dat echt langer. Ik voel dat inmiddels zelf wel. M’n hartslag tijdens de slaap toont aan dat ik het dan goed heb qua m’n gevoel.
Tot mijn 30ste kon ik drie/vier keer per week redelijk hard.
Dat gaat nu 44 echt niet zo makkelijk meer. dat is 1 a 2 keer.

Natuurlijk moet de basis goed zijn. De vraag was ook meer.
Stel je hebt de tijd waardoor je sneller hersteld dus eerder dan je doel of volgende rit, doe je die rit dan juist wel of wacht je waardoor je herstel later komt.

Kijk afgelopen vrijdag op de MTB UHR gereden. Nou die voel ik tm dinsdag. Dat was vroeger tm zondag, dat scheelt twee dagen.
Net wel ff rustig op de weg drie uurtje gemaakt en dat gaat prima. Paar keer een sprintje viaductje op etc, maar meer niet.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 jun 2022 14:19

Ik help iedereen die hulp nodig heeft, maar een biba die ik zelf nog nodig kan hebben geef ik niet weg
hun fietsen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jun 2022 15:49

Ik heb eigenlijk altijd maar 1 binnenband bij me, die ga ik echt niet weggeven. (tenzij ik lange rit met zadeltas maak, dan neem ik voor zekerheid extra bandje mee)
Pompje lenen prima maar dat is het dan ook.
Tenzij ik misschien iemand hier om de hoek tegenkom, dan mag hier tubolito bandje overkopen. (weggeven zeker niet)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jun 2022 16:16

Ik help waar het kan.
Ik heb al eens een bandje gestoken bij iemand die zelfs zijn achterwiel niet uit de fiets kreeg.
Ook een zelfklever, ik heb er van Lezyne, om een bandje te plakken wil ik geven.
Maar een bandje, CO2 patroon , ik heb er meestal 2 van elk mee, gratis weggeven ga ik bijna 100% zeker niet doen.
Het is niet omdat diegene met pech geen reservemateriaal bij heeft dat ik het mijne moet weggeven en dat heeft echt niets te maken met die paar euro.
Maar iedereen zou toch een minimum aan zelfredzaamheid moeten hebben.
Ik ben ook nog eens aangesloten bij de VWB, daar zit een gratis pechverhelping bij.
Als je fiets niet ter plaatse kan hersteld worden dien ze je zelfs tesamen met je fiets naar huis.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 16:42

Lcsmet schreef: 05 jun 2022 16:16 Ik help waar het kan.
Ik heb al eens een bandje gestoken bij iemand die zelfs zijn achterwiel niet uit de fiets kreeg.
Ook een zelfklever, ik heb er van Lezyne, om een bandje te plakken wil ik geven.
Maar een bandje, CO2 patroon , ik heb er meestal 2 van elk mee, gratis weggeven ga ik bijna 100% zeker niet doen.
Het is niet omdat diegene met pech geen reservemateriaal bij heeft dat ik het mijne moet weggeven en dat heeft echt niets te maken met die paar euro.
Maar iedereen zou toch een minimum aan zelfredzaamheid moeten hebben.
Ik ben ook nog eens aangesloten bij de VWB, daar zit een gratis pechverhelping bij.
Als je fiets niet ter plaatse kan hersteld worden dien ze je zelfs tesamen met je fiets naar huis.
Dank! Dat is wat ik er eigenlijk ook van vind, maar wilde het graag aan de ongeschreven wielercode toetsen. Als je alleen gaat ben je zelf verantwoordelijk voor hulp bij pech.
Al moet ik bekennen dat ik ooit eens de pechbidon vergeten ben (op de gravelbike heb ik geen tasje), had ik toen lek gereden was ik ook blij geweest met hulp van een andere fietser. Maar dat heb ik maar 1x gehad (en toen niet lek gereden).
Dogma F

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jun 2022 17:48

Ben trouwens nog maar 1 keer iemand tegengekomen die om pomp vroeg.
Verder echt nog nooit meegemaakt, of kijk ik eroverheen ?

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 05 jun 2022 17:59

Ik heb in de ~6 jaren dat ik racefiets 3 keer een binnenband weggegeven, en een CO2 patroon gebruikt om de band om te pompen. Bizar hoeveel mensen er totaal onvoorbereid de weg op gaan...
Weggeven van een binnenband (Decathlon, €2 per stuk denk ik?) vind ik geen probleem. Alle 3 hebben aangeboden om de band en patroon te vergoeden, maar dat heb ik geweigerd met als verzoek de goede daad een keer terug te doen bij iemand anders met pech :). Ik ga er vanuit dat alle 3 er van hebben geleerd, en nu met de juiste reservespullen op weg gaan!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 18:16

DDX schreef: 05 jun 2022 17:48 Ben trouwens nog maar 1 keer iemand tegengekomen die om pomp vroeg.
Verder echt nog nooit meegemaakt, of kijk ik eroverheen ?
Oh ja, toch wel 3-4x gehad dat ik een ander geholpen heb. Weliswaar met andere problemen dan lek (gebroken ketting).
Dogma F

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 06 jun 2022 10:12

Je vergeet dat er nog ontzettend veel mensen zijn die niet eens weten of je een moer linksom of rechtsom moet los- cq vast draaien laat staan dat ze een bandje kunnen wisselen.
Uitgesloten uiteraard het uitgelezen gezelschap op dit forum :like: .
...

Plaats reactie