Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabel hangt achter voorderailleur

WielerBram
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2022 15:44

WielerBram 05 jun 2022 12:30

Ik heb onlangs een tweedehands racefiets gekocht die met shimano ultegra 6800 afgemonteerd is.
De voorderailleur schakelde niet zo goed, waarna ik deze eens beter ging afstellen.

Nu bleek echter dat bij het schakelen van het grote kettingblad naar het kleine kettingblad, de shifterkabel 'blijft haken' achter de voorderailleur.
Hierdoor blijft er teveel spanning op de shifterkabel staan, waardoor de voorderailleur niet voldoende 'naar binnen' kan en de ketting (wanneer ie op de grootste schijven van de casette zit) tegen het rubber van de voorderailleur komt.

Wanneer ik de kabel manueel verplaats (waardoor deze niet meer blijft haken), zit er minder spanning op de shifterkabel en beweegt deze wel mooi naar binnen, zie foto.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Bijlagen
Voorderailleur niet hangen.jpg
Voorderailleur blijft hangen.jpg

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 05 jun 2022 12:42

Het gedeelte dat jij manueel verplaatst is het losse uiteinde, na de bevestigingsschroef, en doet niet ter zake bij het afstellen van de derailleur. Je kunt het iets korter afknippen waardoor het niet meer langs de derailleur loopt.

WielerBram
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2022 15:44

WielerBram 05 jun 2022 12:53

marin30 schreef: 05 jun 2022 12:42 Het gedeelte dat jij manueel verplaatst is het losse uiteinde, na de bevestigingsschroef, en doet niet ter zake bij het afstellen van de derailleur. Je kunt het iets korter afknippen waardoor het niet meer langs de derailleur loopt.
Dit is toch het stuk kabel tussen shifter-bevestigingsschroef (dat dus voor het shiften zorgt), het losse uiteinde zit volledig vanboven op de foto.
De kabel komt langs onder uit het frame (ter hoogte van het bottom bracket) en gaat dan naar de derailleur. Is misschien niet zo duidelijk met deze close ups.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 jun 2022 13:00

kabel aan de andere kant inklemmen, de wielkant dus.
Do or don’t, there is no try

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 05 jun 2022 13:23

Is die kabel wellicht vervangen voordat je de fiets kocht? Want hij zit niet op de juiste manier. De kabel zou meer vrij moeten hangen van de derailleir, dan is er ook geen kans op haken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 jun 2022 13:42

Kijk eens op de Shimano Techdocs en zoek FD 6800. Op de DM (dealer manual). Kabelloop van de voorderailleur wordt hier goed beschreven.
https://si.shimano.com/#/en/search/Key ... =Fd%206800
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jun 2022 14:06

Je kabelloop is verkeerd, zit verkeerd onder de bevestigingsmoer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 jun 2022 14:25

Ik heb even bij mijn 6800 groep gekeken en bij mij heb ik zeker 25-30mm vrije ruimte tussen kabel en derailleur kooi.
De kabel loopt ook veel schuiner omhoog naar de derailleur toe.
Het lijkt erop dat je kabel niet juist uit het frame komt of dat je derailleur niet goed staat gepositioneerd.
Dit heeft weinig met de kabelloop bij de borgschroef te maken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 15:40

marin30 schreef: 05 jun 2022 12:42 Het gedeelte dat jij manueel verplaatst is het losse uiteinde, na de bevestigingsschroef, en doet niet ter zake bij het afstellen van de derailleur. Je kunt het iets korter afknippen waardoor het niet meer langs de derailleur loopt.
Indien het een top-pull derailleur is heb je gelijk. Maar dit is bottom-pull en het stuk onder de schroef is gewoon de kabel die de derailleur moet bedienen, daar kun je dus niet in knippen (ja, kan wel, niet verstandig). Top-pull is al tijdje uit de mode, zie je nog maar weinig (dacht dat de CAAD12 het 4-5jr geleden nog had, als een van de weinigen).

@TS: kabelloop is niet juist, of derailleur niet correct gemonteerd.
Plaats eens een duidelijke foto van achteraf gezien (achterwiel even eruit), richting staande framebuis/derailleur. Zorg dat het gedeelte waar de kabel uit de achtervork omhoog komt ook duidelijk erop staat.
In elk geval ligt de kabel al verkeerd onder de schroefkop. Op de foto gaat de kabel rechts, die moet liefst links langs de kop liggen en met de schroefdraad mee lopen. Dan ligt de kabel ook in de richting waarin de schroef vast gedraaid wordt en kan het correct vast gezet worden. In deze situatie draai je de kabel eigenlijk vanonder de schroefkop weg. (dat zei@Lcsmet ook al).
Lcsmet schreef: 05 jun 2022 14:06 Je kabelloop is verkeerd, zit verkeerd onder de bevestigingsmoer.
Kabel verkeerd onder de schroef is niet het enige dat mis gaat, daarvoor is het verschil te groot. Lijkt erop dat de kabel fout uit het frame komt. Zou me niks verbazen als de kabel niet binnendoor geleid is, maar buitenom met losse buitenkabel.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 05 jun 2022 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 jun 2022 16:13

Heb je ook een foto van de onderkant van je bracket?
Het lijkt wel of de kabel op de verkeerde plek omhoog komt.

WielerBram
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2022 15:44

WielerBram 05 jun 2022 16:44

Bedankt voor het meedenken allen.

Volgens de dealer manual moet de kabel langs de rechterkant van de schroef passeren (of zie ik dat nu volledig verkeerd?).
FD 6800 DM kabelloop.JPG
De kabel komt langs onder uit het bottom bracket, er is daar een interne kabelgeleiding.
Lijkt inderdaad nogal 'rechts' eruit te komen.
Kabel in en uitgang.jpg
Heb het nu tijdelijk 'opgelost' door de derailleur wat naar binnen te draaien, maar is ook niet de beste oplossing .

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 16:48

Is de converter ook ingeschakeld? Lijkt erop dat die wel nodig is.
Dogma F

Plaats reactie