Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

NL gravel series 2022

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2022 08:59

Hoe zien we deze ontwikkeling.

Hoort NL gravel series hier bij evenementen, of valt het onder "seizoen 2022" of missen we een gravel categorie op het forum naast racefietsen en mountainbike secties?

https://www.fiets.nl/evenementen/nl-gra ... zandvoort/

Anyways, 1e event.,. rondje van 8km voor 180 minuten (3u) bij de mannen en 2u15 bij de dames (waarom wordt dat niet gewoon 135 minuten genoemd?). Op zandvoort, door de berm van het circuit - woorden uit het artikel zelf.
Is dit de way to go voor gravel events? Een soort veldrijden op een iets groter rondje, zonder balken en trappen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 mei 2022 09:18

Lijkt vooral op een nieuwe manier om geld te verdienen door nieuwe spelers op de organisatiemarkt. Door het te laten lijken alsof het voor iedereen is, wordt de doelgroep groot gemaakt.
Zandvoort en de daaraan gekoppelde vroomvroom is ironisch, gezien de roots van de gravel ligt in het ontvluchten van asfalt en gemotoriseerd verkeer.
Niet zijken maar reiden !

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 31 mei 2022 10:44

pino schreef: 31 mei 2022 09:18 Door het te laten lijken alsof het voor iedereen is, wordt de doelgroep groot gemaakt.
en een ronde achterstond is uit koers. gezien het deelnemersveld vorig jaar in Epe zal het een klein doelgroepje worden die het echt leuk gaat vinden (als in: rijdt de koers tenminste uit)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2022 11:28

pino schreef: 31 mei 2022 09:18 Zandvoort en de daaraan gekoppelde vroomvroom is ironisch, gezien de roots van de gravel ligt in het ontvluchten van asfalt en gemotoriseerd verkeer.
Scherp.., zo had ik er ook nog niet eens naar gekeken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2022 16:06

Liggen er dan echt gravel wegen rondom het circuit ?
Weet dat er een mtb parcours ligt, maar dat zijn niet echt 'brede onverharde wegen'

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 01 jun 2022 12:36

Ik ben benieuwd naar event in de Achterhoek (Vorden) ( https://nlgravelseries.nl/evenementen/vorden/ ) maar da's meer omdat ik daar geboren ben, en wellicht gewoon voor de leuk mee ga doen.
Rule #5

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2022 12:53

Het is natuurlijk een leuk idee, maar iedereen laten deelnemen zal natuurlijk niet echt lekker werken. Er staan vast wel een paar goede Elite renners aan de start die de rest van het deelnemersveld meteen op de rekker gooien. Je zal het verdomde serieus moeten nemen en goed getraind moeten zijn en koersevaring moeten hebben om met de voorste mee te kunnen. Gedubbelde renners zullen wel even door mogen rijden, maar persoonlijk zou ik nu ook passen. Mijn conditie is hier nu gewoon te slecht voor.

Anyway ik denk dat een deel van de deelnemers geen idee heeft hoe hard er op een dergelijk parcours gereden kan worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2022 12:56

DDX schreef: 31 mei 2022 16:06 Liggen er dan echt gravel wegen rondom het circuit ?
Weet dat er een mtb parcours ligt, maar dat zijn niet echt 'brede onverharde wegen'
Als ik op google maps kijkt licht er rondom de buitenrand van zowat het hele circuit een zand/grint weg. Dus ik denk dat ze dan daarover deels kunnen rijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 jun 2022 12:57

Gravelracen is toch racen over grotere afstanden over onverharde wegen? Dan is rondjes om de kerk rijden op onverhard een beetje een slap aftreksel. Cyclocross maar dan een heel klein beetje anders (wel balken vs geen balken), ATB-en in Nederland maar dan een heel klein beetje anders (iets dikkere vs dikke banden), Criterium om de kerk, maar dan een heel klein beetje anders (verhard vs onverhard). Het voegt naar mijn idee niet echt wat toe.

In het toersegment (aankleding is anders, routes zijn anders, sfeer is wellicht anders) voegt gravel wat toe, maar als wedstrijd vorm? Ik vraag me ook af of we in Nederland de mogelijkheid hebben gravelraces te houden. We hebben daar de wegen niet voor en het is er hier te druk voor. Just my 2 cents.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 03 jun 2022 14:20

Ben ik met je eens, het zijn rondjes om de vuurkorf als het ware. Probleem in NL is dat je geen lange stukken onverhard hebt, al komen bepaalde MTB Marathons (Veldslag om Norg, Bartje 200, Drenthe 200) wel heel dicht in de buurt, als je nou zoiets hebt kun je als prive-amateur misschien wel meekomen en hem uitrijden in de voorste gelederen. Maar die parkoersen zijn net weer teveel MTB (al kun je ze alle drie op een gravelfiets rijden).

Flatlands300 is ook een leuk idee (mijn inziens), al kun je die, als je je kwaad maakt ook makkelijk in het licht rijden, dat hebben we wel gezien met Dirty Kanzelled en unbound/rebound van LtD, heel veel mensen die toch die afstand aan konden/kunnen. Wellciht dat de belasting voor de omgeving (de gravelpaden e.d.) i.c.m. andere recreatie voor uitdagingen zorgt. (1500 deelnemers in 1 dag over bepaalde stukken van het Kroondomein, of andere natuurgebieden is natuurlijk vragen om reactie van lokale en regionale overheden en natuurorganisaties.

En dat los je weer op met "de rondje om de vuurkorf", wellicht dat die rondjes opgetrokken kunnen worden naar een kilomter of 50, en dan gewoon 4 rondjes? Zo maar een idee
Rule #5

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jun 2022 14:59

NH100 die Niki en Laurens wilden organiseren paar jaar geleden was ook wel leuke route voor zoiets, maar PWN wilde daar niet echt aan meewerken helaas. (/deels begrijpelijk)
Maar ook dat zit op sommige stukken tegen een MTB parcours aan. (vooral laatste stuk waar je over mtb parcours Schoorl gaat)

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 08 jun 2022 15:57

Ja, klopt. Naja..zoals gezegd, ik ben heel erg benieuwd wat voor een parkoers ze in Vorden neer gaan leggen, daar zou je in de basis genoeg onverhard hebben om een groot rondje te maken.
Rule #5

Plaats reactie