Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welk gps-systeem heb ik nodig voor motor én fiets??

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 nov 2011 10:57

Mijn broer gebruikt de Garmin Oregon voor auto, motorfiets, fiets; hij gaat ook voor de zekerheid mee tijdens wandeltochten. De bevestiging is geen probleem (zware kogelbevestiging voor motorfiets, een gewone voor de racefiets). Het navigeren in de auto / op de motor gaat prima; je mist alleen de gesproken aanwijzingen. Een goedkope Garmin specifiek bedoeld voor in de auto is qua navigeren beter (gesproken aanwijzingen plus bijv. rijbaan-aanduiding). Voor op de fiets werkt hij ook redelijk; hij is een stuk groter dan de Edge modellen, maar het past heel behoorlijk op je stuurpen. We rijden vooral zelfgemaakte routes. Hij heeft er overigens een officiele fietsroutekaart opzitten. We gebruiken hem af en toe voor een 'groene' route naar huis (niet wat jij bedoeld). Je kunt verschillende profielen aanmaken, waarbij elk profiel zijn eigen voorkeur heeft (doorgaande wegen of juist uitsluitend kleine weggetjes). Daarmee kun je doen wat jij wil (na enig gepuzzel). Kortom: het werkt en is vooral een oplossing voor degene die 1 apparaat voor beide toepassingen wil. Ik ben het er wel mee eens dat een Garmin bedoeld voor in de auto plus een Edge model qua gebruik praktischer is, maar ook iets duurder.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 29 nov 2011 13:32

Ik weet niet of je al wat hebt aangeschaft, maar ik heb op mijn " oude" PDA die draait op Windows CE Navigon Navigator zitten. Bij deze routeplanner kun je van te voren een route uitstippelen met verschillende route. Vervolgens kun je bij route profiel onder andere kiezen voor de opties: lopen, fietsen en ook mooie route. Ik gebruik het programma voor fietsen en voor auto en ik moet zeggen dat de fiets optie goed voldoet.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

locuta
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 apr 2010 21:51

locuta 29 nov 2011 14:04

Ik heb nog steeds niks gekocht, maar heb wel dankzij een van de tips hier de optie 'ontwijk snelweg' enzo gevonden op mijn tomtom (zit behoorlijk verstopt). Dat helpt al aardig. Maar in het voorjaar ga ik denk even serieus naar een echte oplossing kijken. Tot nu toe klinkt eigenlijk alles nog suboptimaal. Maf dat ze dat niet allang goed voor elkaar hebben, maar ja
http://www.locuta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 29 nov 2011 20:15

Ben mijzelf ook aan het oriënteren. Wil ook graag de GPS gebruiken op de fiets en de motor. Wil in ieder geval een apparaat die geschikt is om een al bestaande route of track in te kunnen laden. Navigeren van A naar B vind ik iets minder belangrijk.
Op motorforum zijn ook de nodige topics geweest over GPS op de motor. Voor de motor heb je natuurlijk die prachtige Garmin Zume of de Tom Tom rider.
Een paar collega's gebruiken op de motor de Iphone in een speciale aktieve houder met GPS antenne. Vanwege de beperkte accuduur is de Iphone niet zo geschikt voor het fietsen.
Ik heb al eens gelezen dat een paar bezitter van een Yamaha 660 Tenere de Garmin Etrex ( Legend of Vista) of GPS60 serie gebruiken. Bestand tegen outdoor gebruik. Alleen geen gesproken aanwijzingen en een klein schermpje. En er zijn geschikte houder voor zowel motor als fiets te krijgen.
Ik zit dus zelf ook te denken aan een nieuwe Etrex 20 of 30. Nog prima op een fietsstuur te monteren zonder het idee te hebben een koelkast te vervoeren en met een extra stuurhouder ook te gebruiken op de motor.
Een permanent gemonteerde GPS als de Garmin Edge voor de fiets of de Zumo voor de motor vind ik persoonlijk niet nodig. Voor de meeste uitstapjes op de fiets hoef ik geen GPS en hetzelfde geldt voor de motor.
Al is de nieuwe Garmin Edge 200 op dit moment al heel gunstig geprijsd (Futurumshop - Euro 119) en daardoor nu al een goed alternatief voor een normale fietscomputer. Ik hoop dat bezitters van dit nieuwe apparaat straks hun ervaringen schrijven op dit forum. Ben erg benieuwd.

locuta
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 apr 2010 21:51

locuta 29 nov 2011 20:33

Ik vind sowieso dat er meer motorrijdende fietsers of fietsende motorrijders moeten zijn. Maar dat terzijde. :)
http://www.locuta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 30 nov 2011 12:54

locuta schreef:Hoi, ik ben zowel fervent motorrijder als wielrenner. Momenteel gebruik ik om van A naar B te komen de TomTom app op mijn iPhone. Die luister ik af als ik op de motor zit. Maar daar heb ik behalve voor die functie weinig aan...
Misschien vloeken in de kerk, maar heb je ook overwogen om een Motorola Defy+ (een waterdichte android telefoon) te kopen... I.c.m. 2 goede stuurhouders ideaal.

Op de motor heb ik mijn smarphone in de tanktas met Googlenavigatie en oordopjes. Werkt feilloos.
Op de fiets in mijn achterzak, gaat ook heel goed.

Routes inladen is mogelijk met Osmand (ook spraakondersteuning) en werkt op de fiets redelijk. Op de motor nog niet uitgeprobeerd.

Succes!

Eric
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 mei 2022 09:34

Even dit héél oude topic van onder het stof halen...

Ik heb een Garmin Edge 530 voor op de fiets. Simpel, kan ik deze ook op de moto gebruiken? Iemand ervaring mee?

locuta
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 apr 2010 21:51

locuta 29 mei 2022 09:55

Eigenlijk komt het er op neer dat je alles op beide kunt gebruiken, mits je het maar watervrij houdt :)
Wat ik zelf tegenwoordig altijd doe is radio luisteren op mijn telefoon en daar hoor je de route van Google Maps of TomTom of whatever welke app je op je telefoon hebt dan doorheen. Werkt ook prima.
http://www.locuta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 mei 2022 10:54

jakkel schreef: 29 mei 2022 09:34 Even dit héél oude topic van onder het stof halen...

Ik heb een Garmin Edge 530 voor op de fiets. Simpel, kan ik deze ook op de moto gebruiken? Iemand ervaring mee?
Een edge zal je over fietspaden navigeren. Lijkt mij niet wenselijk voor de motor.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 mei 2022 14:38

scottwilko schreef: 29 mei 2022 10:54
jakkel schreef: 29 mei 2022 09:34 Even dit héél oude topic van onder het stof halen...

Ik heb een Garmin Edge 530 voor op de fiets. Simpel, kan ik deze ook op de moto gebruiken? Iemand ervaring mee?
Een edge zal je over fietspaden navigeren. Lijkt mij niet wenselijk voor de motor.
Ik zou' m gebruiken om zelf gemaakte routes te rijden, niet om ergens naar toe te navigeren...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2022 15:54

Dat zou prima moeten werken lijkt me.

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 29 mei 2022 16:06

Ik gebruik al jaren een Garmin Montana, zowel voor de motor, fiets en auto. Met ofm fietskaart én de goede instellingen werkt routering prima. Al gebruik ik liever komoot om de route te maken en dan de track naar de montana sturen. Of het paarse elastiekje en dan zelf de weggetjes uitkiezen.
Wel beetje fors apparaat op het racefietsstuur, maar het werkt wel goed. En de hele dag gemakkelijk op een volle accu.

Plaats reactie