Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 mei 2022 16:12

Ik zou eerst de gebruikershandleiding lezen van de draadloze unit. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 27 mei 2022 16:23

Orlok schreef: 27 mei 2022 16:12 Ik zou eerst de gebruikershandleiding lezen van de draadloze unit. :roll:
Je geeft absoluut geen antwoord op mijn vragen. Niet voor het eerst reageer je onbeschoft op een vraag. Aangezien je dat antwoordt, lijk je zelfs niet op de hoogte te zijn van de problemen die er ontstaan bij het aansluiten van de module. Geef dan ook geen belachelijk antwoord. Als een vraag jou niet aanstaat, negeer ze dan in plaats van een droef antwoord te geven.
Wat een ongelooflijk zuur triest figuur ben jij toch!
Een forum dient om vragen te stellen. Drink nog wat azijn en blijf hier weg als je niet kan verdragen dat mensen vragen stellen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 27 mei 2022 17:06

Drossie2 schreef: 27 mei 2022 15:49 Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?
Volgens mij heb je de belangrijkste al wel te pakken, met die pincode. Verder natuurlijk een stabiele wifi-connectie op je device die zonder onderbrekingen kan downloaden etc.

Al meerdere malen aangehaald, misschien ken je hem ook wel, maar bettershifting.com is een fantastische website, daar heb ik mijn DI2 systeem compleet mee opgebouwd.

Voor de D-fly: https://bettershifting.com/wireless-un ... ew-wu111/

Ps. Chhiiillll Drossie, er zitten meerdere mensen op Fietsforum die scherp posten. Laat je niet opjutten 😉

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 mei 2022 18:35

Drossie2 schreef: 27 mei 2022 16:23
Orlok schreef: 27 mei 2022 16:12 Ik zou eerst de gebruikershandleiding lezen van de draadloze unit. :roll:
Je geeft absoluut geen antwoord op mijn vragen. Niet voor het eerst reageer je onbeschoft op een vraag. Aangezien je dat antwoordt, lijk je zelfs niet op de hoogte te zijn van de problemen die er ontstaan bij het aansluiten van de module. Geef dan ook geen belachelijk antwoord. Als een vraag jou niet aanstaat, negeer ze dan in plaats van een droef antwoord te geven.
Wat een ongelooflijk zuur triest figuur ben jij toch!
Een forum dient om vragen te stellen. Drink nog wat azijn en blijf hier weg als je niet kan verdragen dat mensen vragen stellen.
Ik wil wel ff reageren met jou te zeggen hoe DOM je kan zijn om een pincode zonder reden te gaan wijzigen. :roll: :lol: Maar toch slim dat je zelf er over hebt nagedacht het maar niet te doen. ;)

Drossie2 schreef: 27 mei 2022 15:49 Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?
Verder is het zo dat als je die gebruiksaanwijzing van de draadloze unit ziet (lees en begrijpt) elke b*******l het op een smartphone kan instellen. Vlgns mij heb ik daarmee jouw vraag op een nette manier beantwoord met welke stappen je precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 27 mei 2022 20:52

Snuf schreef: 27 mei 2022 17:06 Al meerdere malen aangehaald, misschien ken je hem ook wel, maar bettershifting.com is een fantastische website, daar heb ik mijn DI2 systeem compleet mee opgebouwd.

Voor de D-fly: https://bettershifting.com/wireless-un ... ew-wu111/
:D
Sinds gisteren heb ik mijn eerste fiets met Di2. De vorige eigenaar had hem nog nooit aan een computer gehangen. Ik heb dit gedaan en bijna alle onderdelen een update gegeven.
Hoera! Dan ben je al een heel eind.
Wat betreft het updaten via de mobiele app.. dit gaat meestal goed, maar wanneer de EW-WU111 zelf een update nodig heeft gaat het nog wel eens mis... dat gebeurt dan meestal wanneer mensen de Passkey veranderd hebben.
E-Tube Project was zeker vroeger erg opdringerig met de suggestie om je passkey te wijzigen. Bijna iedereen deed dat, maar je kon (en kan) ook altijd gewoon op 'cancel' drukken.

Hoe dan ook... wanneer je de passkey veranderd is het altijd een goed idee om in de lijst gekoppelde bluetooth apparaten (op je telefoon/tablet) de WU111 te verwijderen (of vergeten/delete/forget). De E-tube app heeft namelijk ergens de oude passkey in een cache staan, en deze cache is gekoppeld aan het bluetooth profiel (lijkt het).
Wanneer je de passkey verandert zonder daarna ook de WU111 uit de gekoppelde bluetooth apparaten te halen gaat het vaak goed, tot de WU111 een update krijgt... deze gaat dan even uit, en wanneer deze weer terug 'online' is heb je de nieuwe passkey nodig... maar omdat de oude passkey in een cache zit kan je de nieuwe niet invullen, en gaat de firmware update stuk. En dan heel het systeem (omdat de fiets denkt dat deze nog verbonden is met e-tube cyclist).

Lang verhaal, maar conclusie is... verander de passkey niet, of zorg ervoor dat je je WU111 vergeet uit de lijst bluetooth apparaten van de telefoon. :)

Mocht het toch fout gaan... je kan 'm in 99% van de gevallen zelf weer herstellen. Dat doe je dan door de WU111 los te koppelen en de batterij ook even 15-30 sec los te halen. Daarna kan je alles (m.u.v. de WU111) weer verbinden en vaak werkt de fiets dan alweer.
Als dat niet het geval is, start dan E-Tube Project 3.4.5 of V4.0.4 en kijk op een PC wat er aan de hand is.
(https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/p ... chive.html)

Je kunt deze stap ook overslaan en gewoon de batterij loshalen en daarna het weer opnieuw proberen. Vaak werkt dat ook al ;-).

Mocht het uiteindelijk toch niet lukken, een winkel met de SM-PCE1 / SM-PCE02 kan de fiets gewoon voor je herstellen, kost ze vaak 5-15 minuten. Ik kan 't ook, maar dan moet je wel in de buurt van Rotterdam zitten ;-)

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 27 mei 2022 22:39

Wow, top! Het kan dus toch, vriendelijk antwoorden op een vraag.
Bedankt voor de antwoorden iedereen! Ik laat binnenkort weten of het gelukt is. Ik ga de draadloze unit achter de junction box plaatsen, maar had er niet aan gedacht dat het stuurlint dan ook verwijderd moest worden.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 mei 2022 09:17

Belangrijkste heb je gedaan, alle componenten van een update voorzien en de passkey hetzelfde laten.
Nadien is het de D-fly erin hangen, koppelen en updaten. Daarna zijn er geen gekende problemen meer.

Het is niet zo moeilijk allemaal, je moet het alleen even juist doen ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2022 11:21

Drossie2 schreef: 27 mei 2022 16:23
Orlok schreef: 27 mei 2022 16:12 Ik zou eerst de gebruikershandleiding lezen van de draadloze unit. :roll:
Je geeft absoluut geen antwoord op mijn vragen. Niet voor het eerst reageer je onbeschoft op een vraag. Aangezien je dat antwoordt, lijk je zelfs niet op de hoogte te zijn van de problemen die er ontstaan bij het aansluiten van de module. Geef dan ook geen belachelijk antwoord. Als een vraag jou niet aanstaat, negeer ze dan in plaats van een droef antwoord te geven.
Wat een ongelooflijk zuur triest figuur ben jij toch!
Een forum dient om vragen te stellen. Drink nog wat azijn en blijf hier weg als je niet kan verdragen dat mensen vragen stellen.
Misschien eerst toch die gebruiksaanwijzing? Dan had je je fijn tijdens het fietsen kunnen ontladen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 mei 2022 21:15

Jans schreef: 28 mei 2022 11:21
Drossie2 schreef: 27 mei 2022 16:23
Orlok schreef: 27 mei 2022 16:12 Ik zou eerst de gebruikershandleiding lezen van de draadloze unit. :roll:
Je geeft absoluut geen antwoord op mijn vragen. Niet voor het eerst reageer je onbeschoft op een vraag. Aangezien je dat antwoordt, lijk je zelfs niet op de hoogte te zijn van de problemen die er ontstaan bij het aansluiten van de module. Geef dan ook geen belachelijk antwoord. Als een vraag jou niet aanstaat, negeer ze dan in plaats van een droef antwoord te geven.
Wat een ongelooflijk zuur triest figuur ben jij toch!
Een forum dient om vragen te stellen. Drink nog wat azijn en blijf hier weg als je niet kan verdragen dat mensen vragen stellen.
Misschien eerst toch die gebruiksaanwijzing? Dan had je je fijn tijdens het fietsen kunnen ontladen.
+1
(maar ja wie begint er nou met het lezen van de gebruiksaanwijzing :winkthumb: )
Courir c'est mourir un peu

zwemcoach1234
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 apr 2017 13:36

zwemcoach1234 31 mei 2022 10:24

Kan er iemand helpen om volgende te verhelpen, tot afgelopen weekend schakelde mijn DI R8070 perfect.
Zondag tijdens regenbui ineens veranderen de instellingen, kan als ik op binnenblad voor zit achter op de kleinste twee schakelen en niet meer op de hoogste 2.
Wou via E-tube aan computer hangen maar dat lukt me niet.
Wat kan ik nazien om dit op te lossen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 31 mei 2022 12:52

Geen verbinding: Je hebt wel gechecked dat je een goede USB kabel hebt? Je hebt van die USB laadkabels waar alleen de +5V spanning aangesloten is maar niet de 2 draadjes voor de data. Kennis had zo’n kabel laatst en snapte niet dat zijn fietscomputer niet meer herkend werd door zijn PC.

Als de accu in de zadelpen zit zou je die er even uit kunnen halen en de accu afkoppelen, paar tellen wachten en dan weer aansluiten.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 31 mei 2022 13:17

"lukt me niet" niet heel precies, wat gaat er precies fout?

E-Tube Project V5 werkt niet met de lader, daar heb je V4.0.4 of 3.4.5 voor nodig: https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/p ... chive.html
(Als V4 klaagt dat de lader een firmware update nodig heeft dan moet je eerst een keer verbinden met versie 3.4.5 :))

Plaats reactie