Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelfiets - Keuzehulp

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 apr 2022 16:48

jbams schreef: 24 apr 2022 11:37 ....In hoeverre draagt een carbon frame bij aan het comfort met gravelen?

Op de weg heb ik een aluminium en een carbon frame gehad. Daar merkte ik vooral verschil in stijfheid en gewicht, in de zin van sneller optrekken. Cormfort voelde ik weinig verschil in.

Offroad en carbon klinkt gevoelsmatig vooral als grotere kans op schade. Maar misschien mis ik dan iets essentieels?
Het ene carbon frame is het andere niet.
Een goed passende fiets doet meer aan het "comfortabel" zitten op de fiets dan het framemateriaal.
Bredere banden doen meer aan "comfort" dan wel of geen carbon.
Soepele banden zijn belangrijker dan die ene extra mm.
Er zijn alu frames die lichter zijn dan een carbon exemplaar.
Bij een serieuze val is met wat pech zowel een alu als een carbon frame mogelijk rijp voor de sloop.
Maak je dan vooral zorgen of je er zelf goed uit komt, dat is belangrijker dan een frame dat je gewoon kan vervangen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 mei 2022 17:43

My 2 cents als vast berijder van een (deel) van de Cees Bol classic (Gooi): hoe leuk vind je het gravellen en in hoeverre wil je je keuze laten afhangen van de omgeving waar je nu rijdt? 35mm is voldoende in deze streken, en ook in Limburg kom je er mee weg (been there, done that), maar zoals een wijze ultra gravelrijder onlangs tegen mij zei: ‘ik heb nog nooit iemand horen klagen over teveel grip en comfort’. Oftewel hoe breder hoe beter! Momenteel worden meer en meer frame aangeboden die 50mm aankunnen op 28 en 29 inch velgen en 60mm op 650b velgen. Dan moet het wel heel gortig zijn wanneer je daar niet mee uit de voeten kan (in het buitenland). Een maatje (kan goed sturen en crossen) vond al dat 35mm in Lorraine (gebied uit verhaal laatste Fiets) al heel tricky werd, terwijl ik genietend naar beneden knalde. In een afdaling op de weg rijdt hij mij volledig zoek.
Oftewel je hebt het in NL niet nodig, maar is wel fijn wanneer je in ander gebied terecht komt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2022 18:29

jbams schreef: 22 apr 2022 13:32 ........ bij aanschaf van een gravelfiets.
...........
En, ben je er ondertussen al uit?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 mei 2022 07:21

Ik heb de canyon grizl alu versie en ben ik echt heel tevreden over. Vooral dat je er echt hele brede banden in kwijt kan en dat hij op asfalt echt wel snel is. Scheelt nog geen 2km/h gemiddeld met mijn ultimate op hetzelfde parcours met dezelfde inspanning.

Ik had hem veel logger en zwaarder verwacht, maar is echt een hele leuke fiets.

Jorrr2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:09

Jorrr2 27 mei 2022 20:00

Ik ben eigenlijk opzoek naar hetzelfde soort fiets met dezelfde wensen. Maar ik vroeg me alleen af of een frame waar 45+mm bandjes op gemonteerd kunnen worden er niet heel gek uit ziet als je daar 28mm in zet :) maar dan heb ik het puur over de looks inderdaad.
De Romagna Gravel GRX ziet er wel uit als een goede suggestie. Ik zoek wel 2x 10/11 aangezien het meeste nog steeds op de weg zal worden gereden.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 27 mei 2022 20:13

Ik zie wel eens een grail met smallere/gladde banden.
Bij een voorvork ziet het er wel apart uit.
De rest vind het wel meevallen.

Die nieuwe cross fiets van cervelo is helemaal een slanke crosser,

Kijk als je erop zit zal je niet snel iets merken van de looks.

hayes

hayes 27 mei 2022 22:12

M'n Sup kan 40mm banden aan en ik rij er 90% van de tijd met 28mm in.
Dat valt echt niet op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 mei 2022 22:35

Jorrr2 schreef: 27 mei 2022 20:00 Ik ben eigenlijk opzoek naar hetzelfde soort fiets met dezelfde wensen. Maar ik vroeg me alleen af of een frame waar 45+mm bandjes op gemonteerd kunnen worden er niet heel gek uit ziet als je daar 28mm in zet :) maar dan heb ik het puur over de looks inderdaad.
De Romagna Gravel GRX ziet er wel uit als een goede suggestie. Ik zoek wel 2x 10/11 aangezien het meeste nog steeds op de weg zal worden gereden.
2" banden (27.5)
Afbeelding

25mm
Afbeelding

26mm en TT-setup:
Afbeelding

Ziet er niet erg gek uit vind ik.
Afbeelding

Plaats reactie