Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op stadsfiets?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 mei 2022 20:56

Volledig mee eens.
Iedere prikkel helpt, ook op een stadsfiets.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 mei 2022 00:39

Op een stadsfiets is je houding anders dan op een racefiets. dus je belast je spieren ook anders. Dit kan (nadelige) effecten hebben. Andere coördinatie bijvoorbeeld. De verhouding van gebruikte spieren wordt iets anders. Dus daar kun je rekening mee houden.

Fietsen is alsnog beter dan niet fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2022 11:55

Symen schreef: 25 mei 2022 00:39 Op een stadsfiets is je houding anders dan op een racefiets. dus je belast je spieren ook anders. Dit kan (nadelige) effecten hebben. Andere coördinatie bijvoorbeeld. De verhouding van gebruikte spieren wordt iets anders. Dus daar kun je rekening mee houden.

Fietsen is alsnog beter dan niet fietsen.
Ik denk dat het voor je lichaam in totaal beter is als andere spieren aangesproken worden.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 mei 2022 12:21

Voor je lichaam is het inderdaad een plus punt om de belasting te weerleggen. Voor een prestatie op een bepaalde (fiets) discipline niet.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2022 12:46

Symen schreef: 25 mei 2022 12:21 Voor je lichaam is het inderdaad een plus punt om de belasting te weerleggen. Voor een prestatie op een bepaalde (fiets) discipline niet.
Is het gek als ik dat ook betwijfel?

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 mei 2022 13:44

Ja dat is gek. Maar je mag altijd je eigen visie hier in brengen, dat wil dan overigens niet zeggen dat die altijd klopt.

Op een racefiets is je houding anders dan op een stadsfiets. Dus je zal bepaalde spieren meer aanspreken en daar efficiënter in worden kwa kracht en coördinatie. In een andere houding zul je deze spieren minder aanspreken, dus worden deze spiergroepen en coördinatie ook minder getraind.

Zelf heb ik met een ovaal blad in de winter gereden op de mtb. daarmee belaste ik me spieren dus ook anders. Dit had uiteindelijk negatieve gevolgen voor de overstap naar de racefiets.
Je ziet ook vaak dat renners overstappen van discipline. En dat het daarmee ook fysieke aanpassingen vergt om mee te kunnen doen in die discipline. Een goed voorbeeld is het tijdrijden. Een renner met een hoog vermogen hoeft deze niet kwijt te kunnen op een tijdritfiets en vice versa.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 25 mei 2022 17:45

Symen schreef: 25 mei 2022 13:44 Ja dat is gek. Maar je mag altijd je eigen visie hier in brengen, dat wil dan overigens niet zeggen dat die altijd klopt.

Op een racefiets is je houding anders dan op een stadsfiets. Dus je zal bepaalde spieren meer aanspreken en daar efficiënter in worden kwa kracht en coördinatie. In een andere houding zul je deze spieren minder aanspreken, dus worden deze spiergroepen en coördinatie ook minder getraind.

Zelf heb ik met een ovaal blad in de winter gereden op de mtb. daarmee belaste ik me spieren dus ook anders. Dit had uiteindelijk negatieve gevolgen voor de overstap naar de racefiets.
Je ziet ook vaak dat renners overstappen van discipline. En dat het daarmee ook fysieke aanpassingen vergt om mee te kunnen doen in die discipline. Een goed voorbeeld is het tijdrijden. Een renner met een hoog vermogen hoeft deze niet kwijt te kunnen op een tijdritfiets en vice versa.
Maar jouw rationale volgend hor kijk je dan naar coreoefeningen? Een andere cup of tea maar zijn ook spieren die je anders traint maar wel benut op de fiets. Ook van rennen wordt gezegd dat het kam bijdragen aan de fietsprestaties juist omdat je spieren traint op een andere manier.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 mei 2022 21:48

Hardlopers hebben voorral hun hart long systeem goed getraind. maar de spiercontractie is daadwerkelijk anders dan wielrennen. Als je daar naar kijkt voegt hardlopen niet zoveel toe.
Ik zie core voorral als preventie tegen blessures en als stabiliteit. Maar iemand met een goed ontwikkelde core hoeft nou niet perse daar harder van te gaan fietsen.
Als je dus efforts op een stadsfiets wilt doen dan wordt je daar dus goed in op een stadsfiets. op een racefiets heb je daar niet zoveel aan want je kunt je opgebouwde kracht niet kwijt in een aerodynamische positie.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 25 mei 2022 22:03

Ok dan kijken we daar wel echt anders naar. Ik ga persoonlijk een stuk harder fietsen, en vooral klimmen, van coreoefeningen omdat ik mijn kracht beter kwijt kan (mede door de stabiliteit btw). De theorie over waarom hardlopen goed is, heeft ook te maken dat je de spieren juist anders belast en ze daardoor sterker maakt. Persoonlijk denk ik dat met hoe goed er nu getraind wordt juist de winst behaald kan worden door andere vormen van trainen toe te voegen. Dat naast veel uren op de fiets, je lichaam ook op andere manieren trainen juist voordelen geeft omdat je daarmee de belastbaarheid en het bereik vergroot.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 mei 2022 22:09

Klopt helemaal Marksi.
De weg naar goed fietsen, competitief of recreatief, is zoveel meer dan op de racefiets zitten.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 mei 2022 23:43

Ik kijk puur naar de functie van de beweging. Draagt het bij of niet. en wat train ik er daadwerkelijk mee.
Als ik teveel op de mountainbike zit heeft dit een negatief effect op het te leveren vermogen op de racefiets. puur omdat ik in een andere houding zit. Ik heb een tijdlang met ovale bladen gereden ook met de gedachten dan wordt de spierbelasting anders en misschien heb ik daar profijt van. uiteindelijk weer terug gegaan naar ronde bladen. resultaat: 10 % vermogens verlies. 2 maanden bezig geweest om dit weer recht te trekken.
Een tijdrijder zal ook zijn intervallen op de tijdrit fiets doen. omdat er vermogen geleverd moet worden in een specifieke houding.

In de schaatssport denken ze ook met de raarste oefeningen dat je daar beter van gaat schaatsen. Nils van der poel heeft dit over boord gegooid en heeft ook gekeken hoe effectief zijn die oefeningen nou daadwerkelijk. En heeft uiteindelijk zeer basic trainingen gedaan. Dit ook omdat een lichaam niet op 7 verschillende dingen tegelijk kan adopteren.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 26 mei 2022 07:01

Nils van de poel is wellicht een slecht voorbeeld. Die heeft het grootste deel van zijn voorbereiding op de fiets gedaan.

Plaats reactie