Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2022 12:32

flyingbink schreef: 23 mei 2022 12:22 ......De fiets gaat morgen terug naar Scott voor verder onderzoek .................
Benieuwd wat ze bij Scott gaan vinden.
Hou je ons op de hoogte?
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2022 13:40

Ik ben ook wel heel benieuwd.
Het kan ook nog uit de achterkant komen, het gebeurt best wel eens dan de dropouts/gaten voor de steekas, niet helemaal recht zijn.

flyingbink
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 11:48

flyingbink 23 mei 2022 14:11

Ik hou jullie op de hoogte

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 23 mei 2022 18:06

wasbeer2006 schreef: 23 mei 2022 09:43 Probeer eens een keer met 2cm spacer te gaan rijden?
Ik merkte een relatief extreem verschil in 3 naar 2cm, zelfs naar 2,5cm. Ik zit zelf ook te denken om weer te gaan zagen.

Dat opzij blazen herken ik wel. De foil is vrij zijwind gevoelig, dat merkte ik toen ik overstapte van mijn vorige fiets.
Foil was gevoeliger met 38mm dan de vorige met 45mm
Toch gek dat de Addict (RC) dat ook heeft, nogmaals niet in ernstige mate.
2 cm spacers geeft mij (1,77 m en 86,5 cm bbl) een drop van 12 cm. Dat trekt mij rug niet.
Probleem van relatief lage benen en de wens van een strakke koersfiets (dus geen endurance geo), wat hij tot 65 km/u zeker is. Die 25 km per jaar dat ik 65+ ga, accepteer ik dan maar een wat onrustiger fiets.
Ik had de keuze tussen M frame met 10 cm stuurpen en 3 cm spacers of L frame met 9 cm stuurpen (vind ik minder fraai).
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2022 13:59

Ja ik heb hetzelfde, nu 3cm spacer onder een 56 (L) en (185 bbl 91)
Boven de 65km/h dat is toch altijd lastig te beoordelen, dat rijd je niet vaak.
Kan ook de leeftijd zijn. 15 jaar geleden kneep ik op een recht stuk nooit in mijn remmen.

Nu denk ik bij een 70 ik rem wel lekker weer naar 60. Daar zit ook een deel.

Laat wel duidelijk zijn het is een extreem stabiele fiets, ik merk alleen af en toe wat gevoeligheid voor iets. Dat kan alles zijn.
Een aero racer met 55mm velgen en brede en dus ook hoge banden helpt niet.
Shimmen heeft ie bij mij nog nooit gedaan, ook niet met handen los.

Je ziet ook een trend dat heel veel met steeds hogere velgen in de bergen gaan rijden. 10 jaar terug was dat gewoon een alu velg van 25mm, met een 23 of 25mm bandje. Nu is dat vaak minimaal 35, maar ik zie steeds vaker 45/50

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 24 mei 2022 22:05

Als enkele cm spacers het verschil zouden maken, zou je dat toch ook moeten merken bij iets dieper gaan zitten? Die ervaring heb ik niet, gegeven de strakke voorkant van mijn fiets (het comfort komt uit de relatief dunne staande achtervork en 28 mm bandjes).
Verder ben ik het met je eens. 40, 50 mm velgen zijn voor ons alleen maar nadelig. Ze zijn zwaar, windgevoelig en pas voordelig als je gemiddeld 40 km/u fietst. En bij flinke zijwind wil ik al niet naast iemand fietsen met hoge velgen. Ik heb ook de ervaring dat je als redelijke klimmer op een gemiddelde alpencol zomaar 10 a 15 minuten wint en als aardige daler op dezelfde col hooguit enkele minuten. Het lijkt me dus slimmer om voor lage, lichte wielen te kiezen, ervan uitgaande dat je eigen gewicht redelijk ‘droog’ is.
Echter, het genoemde probleem doet zich (in mijn geval) voor met 30 mm carbon wielen van 1477 gram, èn met de standaard 25 mm alu wielen van 1750 gram. Dan moet het iets in het frame zijn…
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 mei 2022 10:13

Ik heb het ook voorgehad bij m'n Specialized, bij mij zat het in de binnenband/buitenband combi en ging ik direct die richting in zoeken omdat ik deze een week ervoor had vervangen. Waren 28mm buitenbanden en de binnenbanden die ik gebruikte bleken tot 26mm te gaan. Eerst maar nieuwe binnenbanden gestoken en (wat ik niet had verwacht) dat bleek het euvel want daarna bleef de fiets zo strak als iets. Ik zie dat jij de binnenbanden al hebt vervangen, maar wilde het toch even benoemen want het kan misschien ook in de binnen-/buitenband zitten of de combi.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2022 10:42

Nog even, het gaat bij mij echt om een nuance, de fiets is snaarstrak.
Soweiso staat er hier weer gewoon de standaard wind en dan merk je het al helemaal niet.
Maar ik voel iets wat beter kan en niet aan het frame ligt.

Wat serbak hier schijft zat ik gisteren ook aan te denken.
Vorig jaar was me al opgevallen dat een hogere bandenspanning voor beter rijd. In mijn geval 5 a 5,5 voor en 4,5 a 5 achter.

Toen ik vorig jaar een setje pirelli's stak reed de fiets veel straker, en met meer gevoel.
In andere topic heb ik ook al een paar keer gezegd, dat ik denk dat een aantal fabrikanten nog op het verkeerde spoor zitten.

Het was altijd 23mm banden 8 bar en dan een soepele band voor het comfort. Dat is nu anders, nu geeft de druk je het comfort.
Bij de MTB hebben we ook gezien dat banden op een gegeven moment te licht werden waardoor ze gingen rollen in zijwaartse richting.
Schwalbe geeft bv ook aan de de lightskin niet bedoeld is om tubeless te rijden maar de snakeskin (heet nu anders) wel.

Ik denk hetzelfde bij racebanden. de zijkant moet steviger en minder soepel. De nieuwe Schwalbes en Pirelli's zijn dat iig, je ziet ook dat ze zwaarder zijn dan de vorige banden als je naar netoo breedte kijkt. Conti heeft volgens mij ook de zijwanden versterkt. Overige weet ik niet.

Ik ga binnenkort de schwalbes op mijn hoge wielen vervangen door de pirelli's ben benieuwd!

Mbt spacers is mij al een paar keer opgevallen dat 1 tot2cm het beste rijd op een race fiets. Geen spacers wordt de fiets vaak hard en meer wordt het vager/slapper. ook logisch gezien je meer materiaal hebt wat kan buigen. Maargoed dat moet wel bij je lichaam passen

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 mei 2022 11:20

Dat is best afwijkend om voor een hogere spanning te rijden. Normaal is voor iets lager dan achter. Hoe zwaar weeg je inclusief kit en fiets? 4,5 - 5 is ook behoorlijk aan de lage kant volgens mij, correct me if I'm wrong:-) Ik weeg zelf 64kg, m'n fiets 6kg en m'n kit schat ik op 2 kg en fiets ik met 5.2-5.4 voor en 5.3-5.5 achter en dat is al een stuk minder en, voor wat het waard is, is dit al best een stuk minder dan de minimale druk die op de band staat aangegeven. Silca heeft volgens mij de mooiste en meest uitgebreide tool om het te berekenen: https://silca.cc/pages/sppc-form Op mijn gravelbike steek ik 1.8 A en 1.7 V als ik mulle paden of bospaden met wortels etc. verwacht, maar dan neem ik voor lief dat hij op het asfalt een beetje wegloopt in de bochten, dus doe ik wat rustiger. Daarmee wil ik aangeven dat je wel met zo'n lage druk kunt fietsen maar dan wel minder voorspelbaar/strak stuurgedrag mag verwachten .

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 25 mei 2022 11:26

Hier nog een Scott fan, en inmiddels twee modellen in mijn bezit. :mrgreen:
MTB : Scott Aspect 910 2018
Afbeelding

Race: Scott Speedster 10 2019

Afbeelding

Deze sinds vorige week in mijn bezit en enkele km meer gereden.
Het is nog behoorlijk wennen aan de houding ten opzichten van de MTB.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 25 mei 2022 16:50

serbak schreef: 25 mei 2022 11:20 Dat is best afwijkend om voor een hogere spanning te rijden. Normaal is voor iets lager dan achter. Hoe zwaar weeg je inclusief kit en fiets? 4,5 - 5 is ook behoorlijk aan de lage kant volgens mij, correct me if I'm wrong:-) Ik weeg zelf 64kg, m'n fiets 6kg en m'n kit schat ik op 2 kg en fiets ik met 5.2-5.4 voor en 5.3-5.5 achter en dat is al een stuk minder en, voor wat het waard is, is dit al best een stuk minder dan de minimale druk die op de band staat aangegeven. Silca heeft volgens mij de mooiste en meest uitgebreide tool om het te berekenen: https://silca.cc/pages/sppc-form Op mijn gravelbike steek ik 1.8 A en 1.7 V als ik mulle paden of bospaden met wortels etc. verwacht, maar dan neem ik voor lief dat hij op het asfalt een beetje wegloopt in de bochten, dus doe ik wat rustiger. Daarmee wil ik aangeven dat je wel met zo'n lage druk kunt fietsen maar dan wel minder voorspelbaar/strak stuurgedrag mag verwachten .
Ik fiets met 5 a 5.2 achter en 4.8 a 5 voor bij 92kg totaalgewicht (corsa control 28mm,latex binnenband, 21mm interne velgbreedte). Op de gravelbike 2.2 en 2 (vredestein aventura 44mm, tubeless 26mm interne velgbreedte).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2022 19:27

Zelf nu 82 a 83, fiets 8 en doe daar 3 a 4 bij voor de rest. Zit je op 95 a 96.
Voor een hogere spanning is afwijkend, klopt, maar het werkt voor mij beter, dus waarom niet.
Ligt ook aan de banden, ik doe het niet altijd.

Plaats reactie